Gå til innhold

Til tirsdag tenkte jeg og starte på en diett...trenger synspunkter fra dere - PLEASE!


Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥

Anbefalte innlegg

...den er utviklet av ernæringfysiologer med tanke på hjertepasienter som skal ta av seg noen kilo før operasjon. Den er sammensatt av masse frukt og grønnsaker og vann og slike sunne ting, og det er ikke snkk om å gå å sulte seg eller ikke få tilstrekkelig med vitaminer og mineraler. Etter to dager etter begynt kur, skal man merke tydelig mindre hunger etter søtsaker - og det er mitt store problem - jeg er sugen hele tida! Og når jeg i dag så at jeg alt har lagt på meg 6 kg (er i uke 21) fikk jeg nesten sjokk!!!

 

Off, vet jo at man ikke bør slanke seg under svangerskapet, men dette er i grunnen mest for å prøve å bli kvitt godtesuget!

 

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei og nei og nei!

 

Hvis man slanker seg forbrenner man eget vev, da kalles det ketose og de proteinvariantene + slaggstoffene og slikt som tungmetaller som løses opp i blodet er skadelig for den lille. For å bli kvitt godtesuget kan du jo ha mye frukt + f.eks mørk sjokolade i huset. Begge deler kan stille søtsuget. Det kan ofte zink også, men jeg vet ikke om man bør ta det når man er gravid.

 

Ellers må jeg si at 6 kg ikke er mye i det hele tatt. Jeg hat gått opp 4 og fikk beskjed fra jordmor om at det nesten var litt lite. (Men ikke å bekymre seg over da.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du bør vente med dette til etter fødselen.

Kiloene vil komme uansett. Det er viktig å ha variert kosthold under svangerskapet og det er da ikke lurt å bare drive å spise frukt.

 

Du kan jo uansett prøve å spise frukt når du merker godtesuget da.

Hvis du har en skål med godteri på bordet og en med frukt så frister det kanskje mer med godis?? Fjern det da vel:)

Og lag et stort fint fruktfat lett tilgjengelig på stuebordet f.eks:)

Godtesuget forsvinner når du spiser frukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel ikke direkte slanke deg med å gå på en diett.. selv har jeg gått opp 12 kg og er i uke 25 snart. Jeg synes dette er mye og prøve å gjøre noe med det, som å kutte ut alt av sukker, og røre blitt på meg. Det lureste du kan gjøre i en sånn situasjon er nok heller å prøve å holde deg stabil i vekt, istedet for å gå ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut sukkeret. drikk vann. Ellers skal du spise normalt.

Ingen slanking i svangerskapet. for noe tull!

Du kan jo spise lite og ofte, og mer grønnsaker enn karbohydrater (pasta, ris og poteter), så vil du kanskje holde en stabil vekt. Men 6 kg er ikke mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at mørk sjokolade ikke er så bra for gravide.....

 

Godtesugen her også. Men det hjelper hvis jeg stålsetter meg i noen dager og tvinger meg til å spise frukt el gulrot eller noe annet i stedet.

Hvis du har veldig mye sukkersug så ville jeg snakket med legen om det pga det vist kan være tegn på sukkersyke.

 

Håper du lykkes i å finne alternativ - men for all del ikke slank deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Ville du tatt deg bryet å skrive ned dietten her? Jeg er ikke gravid, men prøver. Har blitt anbefalt å gå ned noen kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helt tid akkurat nå, men jeg skal skrive den ned senere i dag =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Elias mams!

 

Jeg har selv gått opp 6-7 kilo siden jeg ble gravid....Har riktignok kommet til 24 fullgåtte uker, men tror vekta har stått litt stillere i det siste sånn at det meste kom før uke 22. Enorm matlyst, enormt godtesug, og pleier aldri å ha det sånn ellers. Har brukt masse tid på å bekymre meg, om jeg ser for stor ut, om jeg kommer til å få stort barn osv... Også har jeg syntes så synd på den lille gutten i magen min som kanskje får for mye sukker. Sukk!

 

Men jordmoren min sa at man ikke skal bekymre seg så mye. Det er to ting man ofte forbinder med gravide sa hun: det ene er kvalme i begynnelsen, men det andre er at de går og har lyst på mat hele tiden. Det er naturlig å hamstre litt. Så lenge man ikke er overvektig i utgangspunkte tror jeg ikke man skal tenke så mye på vekta. Kjæresten min sa det til meg for noen dager siden, at jeg måtte slutte å være lei meg og bekymret for dette. Vi har inngått avtale om aldri å drikke brus, også unngå veldig fettete mat, men ellers koser vi oss. Jeg tror en fin ting er å gå en ordentlig tur hver dag. Da blir du sterk nok til å bære noen kilo, også får lille jenta di masse oksygen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Med mindre man er faretruende overvektig, dvs at en er i risikogruppe for å utvikle svangerskapsdiabetes el forgiftning, så kan en i samråd med ernæringsfysiolog få spesiallaget diett, for deg som er gravid. Ellers er det ikke bra å begynne på div. dietter.

Lykke til med graviditeten.

Anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 20 og har gått opp fra ca. 65 - 73 kg. Grøss! Så 6 kilo i uke 21 synes ikke jeg høres ille ut... fra uke 17 eller 18 og frem til uke 24 leste jeg at det er normalt å legge på seg en 1/2 kilo i uken... Dette er en av de store vekstperiodene...

 

Men det er ikke noe å gjøre med...2 kg har kommet løpende nå den siste uken. Har vært på 2 bursdagsfester med kaker, kino med snop + litt påskekos foran tv'en... Søtsaker har en helt enorm effekt på meg tydeligvis... Men skitt heller ;-) Får heller droppe søtsaker og tenke på å spise sunt igjen. - Uten å begynne på noen kur... dette med forbrenning av eget fett osv. virker jo ikke som noen lur idé...

 

For meg er det å spise snop som å røyke. Like ille for helsa og avhengighetsskapende jo mer jeg tar av det. Nå er det over et år siden jeg sluttet å røyke og nå er suget borte. Noen dager uten snop pleier å hjelpe på suget...

 

Lykke til! Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...