Gå til innhold

fødselsperm.og vikariat - noen som vet?


Gjest

Anbefalte innlegg

Eksempel: hva hvis man har et vikariat på f.eks 6 mnd, og så føder man like før vikariatet går ut - har man da noen rettigheter i forhold til fødselspenger, eller går fødselspengene ut samtidig som vikariatet utløper?

Hva når fødselspermisjonen er over, og det egentlig gjensto f.eks. et par mnd av vikariatet - har man da krav på å få komme tilbake i stilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får fødselspenger ut i fra hva du har tjent i snitt i 6 av de 10 siste månedene før fødselen, uansett om det er fast stilling eller vikariat.

Men tror ikke du har krav på noe etter at permisjonen er over og at vikariatet har gått ut.

Da må du nok ha ny jobb, eller kontakte aetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettighetene til fødselspenger avhenger ikke av om du har jobb på permisjonstidspunktet. Du må derimot ha jobbet minst seks av de ti siste månedene før du tar permisjon.

Har du et tidsbegrenset vikariat har du ikke krav på å komme tilbake i stillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man har fødselspenger utbetalt av arbeidsgiver, dvs trygdas 6G + differansen fra arbeidsgiver (slik at man altså ikke taper lønnsmessig på permisjonen) - så lurer jeg på om arbeidsgiver fortsetter å betale sin del (differansen fra 6G) etter at vikariatet er utløpt, selv om vikariatet går ut mens man er i permisjon?

 

Krøkkete formulert!

 

Men det du sier over, er altså at man får fødselspenger 100% i 10 mnd, selv om vikariatet går ut kort etter at man gikk ut i fødselspermisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil fortsatt ha krav på fødselspenger i sine fulle 43/53 uker selv om vikariatet går ut. Om arb.giver vil fortsette å utbetale overskytende er jeg ikke sikker på. Å betale differansen fra 6G er ikke lovbestemt og da vil jeg tro forskjellige arbeidsgivere har forskjellige regler. Du må nok spørre arbeidsgiver om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...