Gå til innhold

Barselgrupper for "gamle førstegangsfødende"


Cajsa

Anbefalte innlegg

Hei allesammen.

Nå er det bare 2 måneder igjen til termin, og jeg er begynt å forberede meg mentalt på en totalomveltning i livet.

Må innrømme at jeg gruer meg litt til å være hjemmeværende. Er vant til å få masse stimulans fra arbeidsoppgaver og kolleger, og siden jeg rett og slett ikke greier å sette meg inn i hva det innebærer å ha et lite barn, så lurer jeg på om jeg kommer til å kjede meg som hjemmeværende i 9 måneder (nå pleier de fleste foreldre å trekke på smilebåndet...)

Er det noen av dere som har gode erfaringer med barselgrupper? Jeg hører så mye rart. Noen roser det, og andre omtaler det litt sånn foraktfullt. Jeg kjøpte et ukeblad der journalisten i fullt alvor beskrev en barselgruppe som ikke bare møttes på kafe, men som hadde fått felles tid med en hudpleier...

Som sagt, jeg aner ikke hvordan hverdagen blir med barn, men den totale personlighetsforandringer kommer vel ikke?

Hilsen en som synes at "Krig og fred og politikk og sånn" kan være ganske interessante diskusjonsemner.

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Tror det er veldig forskjellig. Har både opplevd svært mye positivt og også litt av hvert annet...;-)

 

Personlig tror jeg det har litt å si nettopp det der med alder - og derfor til tider styrt av hvor du bor. I størtedelen av Oslo-området er det jo ganske vanlig å være godt voksen før du får barn. Sist jeg fikk barn (1 og 1/2 år siden) var jeg derfor kjempeheldig og fant svært mange likesinnede i samme gruppe.

 

Personlig greier jeg imidlertid ikke å bli hjemmeværende på fulltid og har derfor valgt en tidskontoordning hvor jeg også i fortsettelsen vil ha en del kontakt med jobb. Ingen problemer med å "bare" være hjemme de første 6 månedene, men etter dette blir jeg personlig gjerne litt rastløs..

 

Men et supplement til helsestasjonens barselgruppe, kan jo nettopp kontakten med likesinnede på BiM's modenmammasider være. På treffene i Oslo har jo nå flere allerede fått barn og vi andre kommer jo etter. Kanskje kan man derfor finne siden "egen" gruppe her?

Lenke til kommentar

Hallo.

Tror nok ikke du kommer til å kjede deg - det er en omveltning, ja! Tenk på det som en gylden anledning til å bli kjent med et helt nytt, lite menneske, og til å legge grunnlaget for et godt liv for det lille mennesket!

Stimulans... du får det, men på en annen måte. Og etterhvert vil du helt sikkert ha behov for kontakt med andre voksne, både med og uten barn... som Gummelillan sier, noen av dem kan du finne her. Men du har sikkert et miljø du kjenner fra før også! Trekk dem inn i ditt liv med barnet! Krig og fred og politikk og sånn er utmerkede diskusjonsemner, også med en liten ved brystet!

Vi kvinner er (heldigvis) slik innrettet at vi kan gjøre flere ting om gangen, bortsett fra i de første ukene etter fødsel, da vi bor i en barselboble og bare har øyne for den lille... Men den tiden skal også nytes, for den kommer ikke tilbake...

Kos deg, og lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...