Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stesønn på 7 spør meg: hvem vil arve pappa når han dør? Du (stemor), jeg (stesønnen) eller lillemor (fellesbarnet).

Kan en 7 åring komme på slikt av seg selv, eller har han overhørt andre diskutere?

Ville dere diskutert arvespørsmål med en 7 åring - ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

aldri i verden!! Dette er ikke noe en unge på 7 år kommer med av seg selv... I den alderen er ikke arv et begrep som henger på noen knagg... døden er et begrep som hos enkelte begynner å ta form. Men dette vitner om at noen har sagt noe, ja. Små gryter osv.. hehe.

Skrevet

jeg synes også det er fremsynt av en unge på 7...

min teori er at moren har diskutert hva som vil skje dersom min mann/guttens far faller fra... Da vil jo særkullsbarna arve sin del, og hvis særkullsbarna er mindreårige blir det, slik jeg har forstått, overformynderiet som forvalter arven og krever skifte -. I ånden ser jeg jo for meg at moren tror hun skal forvalte barnas arv, men det er kanskje å la fantasien løpe løpsk... Håper iallefall det ikke er slik.

Uansett, samtalen gled over i betraktninger rundt døden, og det kom fram at gutten tror på reinkarnasjon!! Lurer på hvor han har fått det fra, for jeg tror jo ikke man kommer på det av seg selv heller...?

Skrevet

så her hadde jeg nok misstenkt en eller annen for å ha plantet ideen om det kom frem hos guttene våre. Og jeg ville helt klart ikke ha tatt en alvorlig arvediskusjon med dem, men heller kort sagt at det er vanlig at alle man er glad i får litt når noen dør. (Min 6-åring har jo forresten ikke begrep på penger, annet en hva han må betale for f.eks en iskrem). Men synes vel du drar den litt langt, når du misstenker mor for å ha ideer om at hun skal forvalte en ev arv. Det kan jo være en kompis som har mistet en av besteforeldrene, eller at det har kommet frem i samtale med eldre barn. Ikke vet jeg. Da hadde jeg heller misstenkt moren for å ha kommet med en litt uheldig og ubetenksom kommentar, for en person skal vel være veldig sprø for å begynne å fundere over forvaltning av arv etter en eks...

Skrevet

PS Reinkarnasjon kan han vel ha plukket opp på skolen. Kan jo være interessant å følge opp en sånn samtale litt, for å finne ut hva han vet om temaet.

Skrevet

Prøvde å følge opp reinkarnasjonstanken, ja. Han benektet at de hadde hatt noe om dette i skolen...

Har ikke inntrykk av at de vanlige barnefilmene eller dataspillene i og for seg tar dette opp heller. Når jeg spurte om hvordan reinkarnasjonsteorien kunne forklares på bakgrunn av at det stadig blir flere mennesker i verden/ mangel på sjeler, svarte han at det problemet løste Gud enkelt ved bare å lage nye sjeler, he he:)

Skrevet

Her fikk vi også slike tanker fra et av barna, men i forbindelse med at noen i familien var døde. Da var det snakket om arv etter den personen, og barnet lurte på hvordan det ble hos oss. Faren og jeg sa da at det ville være alle 5 barna som fikk tingene våre, og så kunne de dele likt! :)

Om det med reinkarnasjon ville jeg jo lurt på om barnet hadde venner fra en annen kultur, eller om moren hadde sagt noe slikt om spillfigurer som dør og våkner igjen! :) Jeg kunne funnet på å sagt det slik nemlig, og så forklart hva det betød. Liker nemlig at barna får med seg lærdom via unødvendig info, eller forklaringer. For barnet har jo lært det, og vil ta med seg lærdommen videre.

Samme som barna våre har sluttet å spørre om hjelp i religion, for det blir alltid til en debatt der barna må dele tanker, og også ta tanken videre. Jeg er nemlig ikke kristen, men liker religionshistorie, og det å se sammenheng mellom geografiske ssammensetninger og religionsutøvelse. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...