Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker meg en stor, gammel, greinete furu i det ene hjørnet i hagen, men jeg må vel starte med en beibi-furu fra plantasjen? Men da kan jeg jo ikke vite hvordan den blir når den blir stor, + at det tar vel en evighet, må vente til jeg når bestemorsalder...?

 

Noen som kunnskap om trær og spesielt furu?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trær trenger jo som kjent noen år på å bli store. Men hvis du planter treet samme året som et av barna blir født, kan det bli barnet sitt tre, og de er like gamle, og da er det litt morsomt å følge med på veksten.

Skrevet

God ide!

Min lille tulle ble født juni 05, så hvis vi planter et tre nå, vil det jo følge henne....:)

Skrevet

Vet ikke hvordan hagen din er, men jeg har et høyt furutre og vurderer å kappe det ned. Bare barnåler overalt. Gresset vokser dårlig også, masse mose. Jeg ville plantet et annet tre. Furua kan bli veldig høy med en dusk i toppen, ikke noe å få glede ut av. Vet ikke, men kanskje et grantre er bedre? de har grener lenger ned mot bakken når de er store også. Men de tar større plass ned mot bakken enn et furutre kan jeg tenke meg.

 

 

Skrevet

Norsk gran blir noe så inni sa... svære hvis de får stå. Vi har et eksemplar på rundt 15 meter bak huset - to mann rekker knapt rundt stammen. Under er det knuskende tørt selv i det verste Bergensregnet du kan tenke deg, men det er jo ikke så mye som vokser under der.

Også tar den jo en del sol - ikke et problem for oss med den hagen vi har, men i en liten forstadshage vil et grantre fort bli til forargelse både for deg og naboene dine...

Skrevet

Joda, kjenner til problemet, har en nabo med et tre som henger over på vår side. Naboforholdet er allerede anstrengt..

 

Planlegger å hugge av grenene som henger over, venter til naboen er bortreist. Det er vel ikke ulovlig å kappe grener som henger over på egen eiendom - selv om det er i luftrommet?

 

Har motorsaga klar:)

Skrevet

Granneloven sier:

"§ 12. Tre, greiner, og røter som stikk inn på granneeigedom og er nemnande til skade eller ulempe, har grannen rett til å kutta eller skjera av etter grenselina og eigna til seg.

 

For tre og greiner gjeld dette berre når varsel er gjeve og dei så ikkje er borttekne innan rimeleg tid.

 

Denne føresegna gjeld ikkje for merketre og heller ikkje der det er skog på begge sider av grenselina."

 

 

Så i teorien kan du kutte greiene HVIS du har bedt naboen om å gjøre det først. Imidlertid: Granneloven er en lov som innebærer mye skjønn (hva er "nemnande til skade eller ulempe", for eksempel?), og det reneste minefelt å begi seg inn på. Var jeg deg ville jeg IKKE satt igang med motorsagen uten naboens samtykke - ihvertfall ikke før jeg hadde sendt minst en skriftlig anmodning om fjerning med en utførlig begrunnelse og så ikke fått svar i løpet av en måned eller to. Kapper du greinene uten å spørre først og mens naboen er borte, og det f.eks. fører til at treet dør, kan naboen finne på å gå til sak mot DEG, og da står du allerede svakt fordi du har handlet i dølgsmål, så og si...

 

Som du ser av det ovenstående er det sannsynligvis like greit å la greiene være - du sparer deg for både arbeid og rettssak... :)

Skrevet

Blir nødt for å la det bero med det treet, ja. Vi hadde en konflikt om noe annet tidligere i vår, så det var helt slutt med hilsninger og koseprat over hekken. Og nå har han fått angina på toppen av alt, så her gjelder det bare å ligge helt lavt i terrenget (under greinene så og si, de henger inn over innkjørselen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...