Gå til innhold

far er selvsendig næringsdrivende


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sikkert mange som er i samme situasjon..!

Far har akkurat startet A/S. så to uker med betalt perm etter fødsel har vi vel ikke akkurat noen rett på, for det er vel firmaet som betaler?

Og 5 uker pappaperm blir vel med 65% av gjennomsnitt fra tre siste år...?

Men hva med sykemelding om vi skulle trenge det???

Jeg må sannsynligvis ta keisersnitt, og er meget spent på formen min etter det. Har en toåring hjemme, og gruer meg skikkelig til å måtte være alene hjemme ukene etter keisersnittet. Hva om pappa må bli sykemeldt for å hjelpe til? Sitter vi skikkelig i saksa nå? HVilken forsikring må han skaffe seg? Er det noe man "kjøper" på trygdekontoret? Eller gjennom forsikringsselskap? Noe som kan kjøpes "fra dag1" man er syk? Vi må hive oss rundt nå, for fødselen kan sette i gang any time....!

TUSEN takk til den som evt kan og vil svare!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For at han i det hele tatt skal få sykepenger ved sykemelding så må han ha sykeforsikring. Han kan i utgangspunktet kjøpe det fra dag 1, men det tar litt tid før pengene kommer. Jeg hadde uansett ikke tatt sjansen på å drive for meg selv UTEN sykeforsikring. Det han må passe på når han tegner denne er at den også dekker ved barns sykdom. Hvis han kjenner andre i bransjen som driver for seg selv så kan han jo høre med dem, hvis ikke så vet de i allefall svar på trygdekontoret, for det er uansett der han eventuelt må levere sine sykemeldinger. Det er ikke usansynlig at han må være hjemme etter at du har tatt keisersnitt. Men da må du også sørge for å være sykemeldt sånn at du får igjen permisjonstiden din, for da blir han satt inn som omsorgsperson og da tror jeg reglene er litt annerledes i forhold til hans rett på sykepenger eller fødselspenger. Tror det på fødselspengebiten og ikke sykepengebiten. Snakk uansett med trygdekontoret - de BØR vite sånne tinge selvom de i enkelte tilfeller er temmelig så nedsnødde!

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser du har fått gode svar. Det eneste jeg tenkte på var at det er snakk om AS her og ikke enkeltmannsforetak?

Det er endel forskjeller

 

Men trygdekontoret vet ta kontakt med dem og kanskje en organisasjon for næringsdrivende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror ikke dette er helt riktig.

Trygdekontoret dekker sykepenger etter 16 dagers sykmelding. Sansynligvis ca 65%. Det har noe med eierstruktur å gjøre. For at han skal ha krav på sykepenger fra trygdekontoret må han selvfølgelig ha tatt ut lønn og betalt arbeidsgiveravgift.

Sykeforsikkring mener jeg må være opprettet minst 10 mnd før fødsel for at det skal betales ut penger som har med fødselen å gjøre.

Reglene om omsorgspenger kjenner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...