Gå til innhold

Om å løfte tungt den første tiden..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en jobb med mange tunge løft osv.

 

Er ca. 3 uker på vei. Er det noen fare for å miste barnet dersom jeg løfter tungt? Blir litt dumt å fortelle sjefen at jeg er gravid ennå. Kan jo faktisk miste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest leelu22 *28.11.2006*

Det er viktig at du ikke foretar tunge løft de første tre mnd.

Snakk med legen din og få han til å skrive en ikke direkte sykemelding med en melding til arbeidsgiver om at du må få annet arbeid for en stund.

Jeg har ei venninne som mistet pga tunge løft!! Så det ville jeg vært veldig forsiktig med..Det finnes sikkert de det har gått greit med også- men hvorfor risikere noe??

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke si til sjefen at du strakk en muskel i skulderen, armen eller har skada ryggen din ?

Også får du sykemelding fra legen....

 

Da kan du ikke bære/løfte tungt uten at det blir mistenksomt. Slikt tar tid å helbrede og er veldig vanlig.

Sambo strakk en muskel i skulderen på et utdrikningslag og ble sykemeldt fra å bære tunge ting ( som er en del av arbeidet) i flere uker.

Han har akkurat begynt med fysioterapi for skulderen. Dette skjedde i sommer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En skal ikke løfte tungt.Men hva gjør en med en vill tre åring som ikke vil bytte bleie.Det ender med at en går og bærer på treåringen fordi om en ikke burde.Som oftest går det heldigvis bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor stresset enormt med at jeg ikke måtte løfte tungt første gang jeg var gravid. Den graviditeten endte i MA/SA, og jeg snakket med legen om dette med løft og slikt. Han sa at det ikke var farlig i det hele tatt - er for det meste gammel overtro, så lenge du ikke får mer vondt/ubehag enn vanlig. Han hadde fortsatt til gode å høre om foster som var blitt "dyttet ut" pga løfting.

Som regel er det helt andre ting som fører til at man mister; de fleste gangene er det pent lite som kunne vært gjort noe med; hvor vanskelig det enn er å godta.

Tunge løft senere i graviditeten kan derimot være verre.

Men det er klart - om du vil føle deg "tryggere" ved å slippe løft, og legen din vil skrive ut sykemelding til deg på det grunnlaget, eller du kan få andre arbeidsoppgaver, er det jo ikke noe bedre enn at du selv har det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...