Gå til innhold

Hjelp trenger en lett vogn ! Hvilken velger jeg ?


Zorro75

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med rygg og nakkeproblemer, og trenger derfor en vogn som veier lite. Har termin i juli, og har fått anbefalt teutonia spirit S3.

 

Noen som har noen tips ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også slike problemer, derfor la jeg ned en del jobb for å finne en lett vogn. Knorr kombivogn kjøpte jeg i Sverige i 2004, den er jeg kjempefornøyd med. Den har vendbart handtak slik at du kan kjøre begge veier avh av sol og vind f.eks. Den er utmerket for både små babyer og barn som sitter. Min gutt er lang for alderen, så da han vokste ut av forposen som fulgte med la jeg en lammeskinnsfell i vogna og sydde igjen et ullpledd langs 2 kanter, det fungerte fint nå i vinterkulda. Se selv på:

 

http://www.librokids.se/productpage.aspx?pageid=30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber med samme problem, og strever med å velge. Mitt største problem er at det er mange trapper å bære mellom gata og leiligheten vår. Du kan jo være heldig og bo et sted med bedre tilgjengelighet enn meg, og dermed legge vekt på andre ting. Men jeg kan jo dele med deg det jeg har kommet fram til så langt.

- Det finnes en del forskjellige vogner som ligger på rundt 11/12 kilo (kombivogner) uten hjul eller 14/15 kilo med hjul. Det er ofte vanskelig å sammenligne vognvekt, fordi de ulike produsentene oppgir forskjellig (med /uten hjul, med /uten softbag/hardbag osv)

- Teutonias letteste vogner er Rocky og Y2K, men de mangler også en del av finessene til f.eks. Mistral eller Spirit S3.

- jeg har ikke erfaring med trehjulinger, det er mulig at de er bedre for ryggen i og med at de er enklere å svinge. Men de vil også ha mindre lagringskapasitet under, dvs. at du må bære evt. matvarer etc. på ryggen/i hendene...og det er jo heller ikke bra for ryggen.

- Etter tre mnd med en gammel Simovogn og dårlig rygg er min konklusjon at tyngden på selve vogna er mindre viktig enn at den 1) har god høyde og 2) bagen er lett. Ergo må jeg ha en vogn med softbag og ikke en duo (da er det bare understellet som står igjen når jeg skal inn og ut av hus/kafe osv...bæringen er en killer).

 

Hjelper dette noe?

 

Legg gjerne inn hvis du hører nyttige tips utenfor denne debatten..jeg har som sagt ikke landet mht. min nye vogn selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter på 11 uker. Vi kjøpte først en Simo duo-vogn (ca 16 kg) og trodde det skulle bli bra. Men, nå har vi allerede kjøpt ny vogn. Den er vi superfornøyd med og kommer til å selge simoen straks.

 

Jeg anbefaler på det sterkeste å kjøpe den vi kjøpte, nemlig One Tree Hill Urban Jungle. Vi har kjøpt babybagen som hører til sportsvogna. Kunne ikke blitt bedre!

 

Denne vogna veier ca. 10 kilo og den kan klappes helt sammen sånn at det er lett å ha den med seg. Den er liten og enkel å manøvrere, det er en helt annen sak å gå i oppoverbakker med den enn med simoen for eksempel.

 

Mange sier at bagen er liten, men den er ikke sååå liten. Jeg kjenner mange som har denne vogna, og de har ikke klaget over plassmangel. Man kan dessuten legge sportsvogna nesten flatt, og dermed kan man bytte når ungen er 5-6 måneder. Da vil de som regel se litt mer uansett.

 

Et minus er at den er litt dyr, men hvis man investerer i en oth-vogn har man en veldig god sportsvogn som kan brukes lenge.

 

Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg kjenner også en sannamamma som har akkurat denne vognen, men det er ikke deg (baby for ung) jeg kjenner! Men de har også vært veldig fornøyde med sin oth jungle, også etter at de gikk over til sportsdelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Spirit S3, den er helt super. Knallgod å kjøre, jeg har også rygg og nakkeproblemer. Men jeg vet ikke om jeg vil kalle den en lett vogn, som sportsvogn veier den 14,2 kg. Men hvis du ikke trenger å løfte den mye ut og inn av bil er den perfekt. Synes OTH er super, kommer vel til å kjøpe denom et år, nå er jenta mi bare 6 1/2 mnd og det er altfor tidlig å ligge bare forovervendt. Bruker en forovervendt Maclarentrille på korte turer og merker at hun savner blikkkontakt.

 

Ellers er Bugaboo en lett vogn, men den blir jo veldig dyr hvis du ikke kjøper brukt eller importerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også oth urban jungle, og er kjempefornøyd med den, men har kun brukt sportsvogndelen. Vil bare gjøre oppmerksom på at understellet på vognen nesten ikke har fjæring. Den fungerer sånn at sportsvogndelen henger som en hengekøye og barnet gynger med vognen. Det er jo helt supert.

 

Men ser at det er en del som har hatt problemer med bagdelen, den henger helt fast, og har derfor veldig lite fjæring. Går du på ujevnt underlag vil babyen riste veldig. Bor du et sted der det er masse ujevne veier o.l så ville jeg kanskje vurdert en annen (easywalker har samme problem). Ville bare gjøre deg obs på det.

 

Bagen er forresten ikke så kort, nesten like lang som hardbagen til brio kombien vår. Mangler kun et par cm på at de er like lange. Men den er ganske grunn, hardbagen til brioen er sikkert over fem cm dypere. ikke noe problem i sommerhalvåret. Kan bli vanskelig om vinteren.

 

Så har det vært problem med håndtakene. På 05-modellen ble alle håndtakene skiftet ut, men også på de nye vognene/håndtakene er det flere i sverige som har opplevd at håndtaket knekker rett under reguleringen. Kjøper du denne vognen, så ALDRI belast vognen når du kun holder i håndtaket. Hold i selve understellet på vognen (der håndtaket slutter) når du løfter eller humper ned trapper, inn/ut av buss osv. Bedre å være føre var her. dessuten har du uansett bedre kontroll på vognen ved å løfte på denne måten.

Sporstvogndelen er også kun forovervendt.

 

Men etter alt dette negative må jeg også få si at gutten min ELSKER å sitte i denne vognen. Nå er han 11 mnd, og vi har kjøpt sportsbøyle (bumper bar) som han sitter å holder i og storkoser seg på tur. Sitter veldig godt i den og ser godt. Sover også veldig bra selv om det mangler litt på at det er helt flat liggestilling.

Så forresten en inne på siden her som hadde spurt helsesøster eller jordmor om det med at babyer ikke ligger helt flat , og hadde fått beskjed om at det gikk helt fint.

 

Vognen er bare en drøm å trille, helt utrolig god. Triller nesten av seg selv.Må bare prøves. Den er lett å legge sammen, og veier kun 10 kg. Her ble både foreldre, bestforeldre og tante solgt etter første tur. SÅ selv om vi fikk høre om det med håndtakene har vi ikke vurdert å tenke på å selge den en gang. Vi tar bare våre forhåndsregler.

 

Easywalker har også fått mye skryt. Veier kun 7 kg, og fungerer på mange måter likt som oth uj. Men den er smalere (dermed mindre stabil) og har ikke svingbart forhjul. (men du kan kjøpe et shoppinghjul til å feste foran, dette er svingbart). Er også litt billigere.

 

Oth uj er dyr, men har også høy annenhåndsverdi (hvis du selger den).

 

Så lykke til med valget

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bebe conforts high trek har alle fordelene som nevnes over her med OTH jungle, men i tillegg slik at den har fjæring, dyp bag, sportsdelen kan snus og forhjulet kan styres mht fast el rotere fra håndtaket på vogna. For deg med rygg/nakkeproblemer kan det også nevnes at den er relativt høy, så du slipper å bøye så langt ned for ta ungen opp/ned. Ulempen er at kalesjen til sportsdelen er litt lealaus og ikke bra nok i vind (man må sy noen sting) og så lurer jeg litt på om vognen kanskje er i høyeste laget når barnet blir eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også se på Jane Slalom, den veier kun 8 kg som sportsvogn. Det er en trehjuling med svingbart forhjul. Den er lett å manøvrere og lett å legge sammen. Du kan enten kjøpe hardbag som også brukes som bilsikring den første tiden, eller kjøpe en softbag og bruke i sportsdelen. De har den på barneverden.

 

Ellers har jeg også hørt mye bra om OTH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...