Gå til innhold

Lavt SF mål - kan jeg lekke fostervann???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var hos legen denne uken, og ved de to siste besøkene har hun kommentert at SF målet var litt lavt. Denne gangen var det under (så vidt) det grønne området..Jeg var da 30 + 5 (tror jeg det blir) og var 25 cm. Legen likte det ikke, men sa at jeg ikke måtte blir for bekymret. Hun sa det måtte regelmessig kontrolleres for. Sa det kunne skyldes stress (har nettopp hatt eksamen) og ba meg ta det veldig med ro den kommende tiden.

 

Det er ikke så lett å ikke bli bekymret for dette.. Så nå lurer jeg på om det er noen andre med samme erfaringer her? Kan det f.eks bety at jeg lekker fostervann? (det hender jeg får den følelsen (har opplevd noen få ganger at jeg blir våt mellom bena, og det er mer tyntflytende enn utflod, fullstendig klart og luktfritt, som vann) men så vet jeg jo heller ikke hva som er normalt..).

Kjenner masse liv hverdag og ellers er alt bra...

 

Noen som kan hjelpe / dele sine erfaringer???

Setter veldig pris på svar!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du får tett oppfølgning så tror jeg ikke det er grunn til bekymring.

Opplevde det samme med forrigemann, men lakk ikke fostervann, da.

 

Gikk til ultralydkontroll hver 14 dag. I mitt tilfelle viste det seg at noe var galt. Jeg hadde svikt i morkaka, så gutten vokste dårlig. Men det gikk bra, og han er idag 10 mnd og frisk og rask!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde høyt SF-mål. Bittelitt over det grønne området.

Hva betyr det? Er det lengda på ungen??? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Til deg som spør hva det betyr, er jeg igrunn ikke helt sikker selv. Tror det kan skyldes størrelsen på babyen, men også mengde fostervann. Dessuten vil høyden din (spesielt lengde på rygg) spiller en rolle. (Jeg er 1,73, så forhåpenltigvis har han litt plass der inne da jeg ikke er veldig lav).

Trenger ikke nødvendigvis si noe om størrelse på baby tror jeg...

(på våre ul timer (har hatt 3) så har alle mål vært helt riktige. Den siste målingen hadde jeg i uke 18 (er nå i uke 32).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengden fostervann måles ved ultralyd. Jeg var til en slik måling i uke 39 fordi sf- målet hadde stått stille i 2-3 uker og befant seg under det grønne! Ungen var stor og fin. Mengden fostervann likeså viste det seg, og ved neste kontroll var jeg vokst med 3 cm. Alt er vel. Men hvis det viser seg at det er for lite ( i følge en skala) så skal man ha særskilt oppfølging. Jeg ble henvist til gynekolog på sykehuset. Så kan du også få sjekket om du lekker fostervann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke unormalt å ligge under eller over det grønne feltet.

Det viktigste er at sf målene vokser gjevnt. alle barn vokser i sitt eget tempo!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei hei!!

 

Lavt sf mål trenger ikke være farlig! Hadde heller trodd du lakk fostervann dersom sf målet plutselig ble lavt... hvis du skjønner..da betyr det jo at noe er galt!

 

Men ville nok forhørt meg med jordmor om grunner til at det kan være lavt.. - kan jo være at morkaken ikke fungerer som den skal eller noe?

 

Jeg tror at hvis legen din hadde trodd noe var galt, hadde han gjordt noe med det! Så du behøver ikke være bekymret. Men det er enklere å si enn å gjøre.. Men er jo bedre å ta en telefon til jordmor o si hva du tenker på, enn å gå rundt å bekymre seg??

 

Lykke til ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...