Medium fikk guttebass Skrevet 10. april 2006 #2 Skrevet 10. april 2006 Det tror jeg ikke man har lenger...? Tror man bare bruker faddere nå.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2006 #3 Skrevet 10. april 2006 Trodde gudmor eller gudfar er den som bærer barnet til dåpen.
hali er stolt tvillingmor Skrevet 14. april 2006 #4 Skrevet 14. april 2006 Jeg er gudmor til en gutt på snart 6 år. Det er den personen som bærer barnet til dåpen.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2006 #5 Skrevet 14. april 2006 Det der varierer fra landsdel til landsdel. Noen steder er det den som bærer barnet. Andre steder er det den som bærer barnet og den som tar av luen. Andre steder er fadder og gudmor det samme. Noen steder bruker de bare betegnelsen gudmor/gudfar, andre steder bare fadder uavhengig av hvem som bærer hva hvor. Det er hvertfall fantastisk tåpelig å skulle skille på fadder og gudmor/gudfar sånn statusmessig. Og det er skikkelig merkverdig at noen mener den som bærer barnet til dåpen er gudmor eller gudfar. Det er ytterst vanlig at mor eller far bærer barnet selv og dåpsbarnets foreldre kan ikke være barnets fadder eller gudforeldre. Det er så mye rare lokale skikker og tradisjoner på det der at man må bare gi seg ende over, le i det skjulte, og gjøre gode miner til slett spill i hver enkelt dåp.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2006 #6 Skrevet 14. april 2006 - og du er fantastisk patetisk som ler av "rare lokale skikker og tradisjoner" som du sier. Det er lokale skikker og tradisjoner som gjør landet vårt så fantastisk flott og variert.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2006 #7 Skrevet 14. april 2006 Den patetiske her er du som blir provosert av en som sier h*n ler i det stille/skjulte av rare skikker. Direkte frekk er du! Frekk er ikke personen som aksepterer rare skikker uten å kommentere dem, men som heller ler for seg selv. Dessuten er det direkte trist med mennesker som tror at dette landet er så flott og variert. PottitNorge med bondske innbyggere er ikke et godt eksempel på et variert land. Det mest varierte vi har her i landet er naturen, og den varierte naturen skyldes garantert ikke rare/varierende/forskjellige/trangsynte/inkluderende/flotte skikker.
3små-snart4barnsmor Skrevet 20. april 2006 #8 Skrevet 20. april 2006 Jeg er gudmor til en liten gutt. Jeg var den som fikk bære/holde han framme til presten.
Stine fikk Ariana *19.08.07* Skrevet 21. april 2006 #9 Skrevet 21. april 2006 Gudmor/Gudfar er det samme som fadder(e). Fadder er bare en mer "moderne" måte å si det på. Og det har ingen ting med hvem som bærer barnet frem til dåpen eller tar av luen. Selv er jeg gudmor til Julie på 6 som er min søster, Robin på 3 og Celina på 2, og hun kaller meg Gudmor Stine eller bare gudmor, det er det jeg "heter"
Anonym bruker Skrevet 21. april 2006 #10 Skrevet 21. april 2006 i finnmark så blir de kalt gudfedre og gudmødre.. ingen som bruke ordet fadder.. . eller iallefall få.. e gudmor og gudfar på alle...
Anonym bruker Skrevet 22. april 2006 #11 Skrevet 22. april 2006 Den som bærer barnet til dåpen er heldig, men det gjør ikke personen til gudmor eller gudfar.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2006 #12 Skrevet 27. mai 2006 Hos oss er den som tar av lua gudmor/far, men statusmessig har dette ingen betydig for oss... vi kaller alle for faddere og ferdig med det, syns det er tullete å skille på det her...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå