Gå til innhold

Oktober: har hørt man ikke kan spise spekemat???


kula 291011

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Stemmer, du skal ikke spise røkt kjøtt (rått kjøtt). Spekemat, reker, gravet laks, muggoster, VASK frukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo da speke skinke kan du spise i allefall gilde sin, de fryser kjøttet først og det tar livet av det meste i tillegg, e salt innholdet hløyt og ph såpass lav at det er dårlige vekst vilkår for de fleste bakterier.

Ville holdt meg unna serano skinke og parma skinke da man ikke vet hva de gjør med kjøttet før det spekes,

 

Har sendt mailt il gilde ang dette, og spsier spekeskinke selv. Men spis fersk ikke la pakken ligge åpnet lenge det kan øke faren for bakterie vekst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde da man kunne spise reker de er jo kokt, rå reker er jo grå, og det spiser man jo ikke, tar jeg helt feil nå eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fryser den først kan du spise den.

Jeg spiser litt innimellom...gjorde jeg også sist.

Her i Norge blir kjøttet behandlet helt anderledes enn i mange andre land.

Alt med måte sa min jordmor til meg.

Reker kan man selvfølgelig spise.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått litt dilla på reker, og trodde heller ikke at dette var farlig.

Som en sa litt lenger opp her, de er jo kokt.

Har hørt om maaange som spiser reker under svangerskapet, men ikke hørt noe om at det er farlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg jobber som rådgiver i Mattilsynet, og jeg holder meg helt borte fra all spekemat! Spekemat er ikke så godt at det er verdt å risikere helsa og livet til fosteret!

 

Jeg spiser ikke:

Spekemat (norskprodusert og utenlandsk, inkl salami, fårepølse, fenalår, chorizo)

Rått kjøtt (biffen min må være "well done", det blir litt tørt og seigt, men igjen - det er verdt det!)

Bløte oster (brie, camembert og blåmuggoster, selv ikke de norskproduserte som er pasteuriserte)

Røkt og raket fisk (røkelaks, gravlaks etc)

Eksotiske fiskeslag (fersk tunfisk, sverdfisk etc pga tungmetaller)

Innlandsfisk over 0,5-1kg. (vi kjøper litt frosne små-røyer fra Møsvatn i Telemark. De små "pannefiskene" spiser jeg, men jeg holder meg langt unna "de store fine").

Jeg er veldig nøye med å skylle salaten GODT, spesielt ruccolasalat og annen spesialsalat importert fra Spania eller Italia.

 

Jeg er egentlig veldig glad i blåmuggost. Innimellom har jeg fått skikkelig abstinenser. Da har jeg lagd pizza med blåmuggost oppå (quarto formaggio pizza), det er helt ufarlig, for da blir blåmuggosten varmebehandlet ved steking før den spises. Jeg har også lagd hvit pastasaus med blåmuggost, og da blir jo osten kokt i minst 5 minutter før sausen spises.

 

Hva med å lage en pizza/pai/quiche med spekeskinke som fyll? Da blir den jo stekt slik at bakteriene drepes, og du får "spekeskinkesmaken"? Jeg har en venninne som går på Grete Roede-kurs. Hun vil derfor ikke spise bacon, men steker spekeskinke og pastramiskinke i stekepanna for å ha ved siden av speilegg. Det er heller ingen dum ide for gravide som gjerne vil spise litt spekeskinke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...