Gå til innhold

Helhetlig svangerskapsomsorg


Aiax

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg vil be om en tjeneste. Jeg skriver en eksamensoppgave om helhetlig svangerskapsomsorg. Kan dere hjelpe meg å svare på noen spørsmål, som jeg kan legge ved min oppgave? Jeg vil ikke ta med noen nick, eller noe som helst annet enn svarene på spørsmålene. Hvis det er spørsmål dere ikke vil svare på, er det helt greit.

 

Jeg blir veldig glad hvis dere kan hjelpe meg! Når dere svarer på spørsmålene er det viktig å ha i bakhodet at det ikke koster noe for vanlige svangerskapskontroller. Det som ville ha kostet noe, er tilleggstjenester som fysioterapi (utenom for bekkenløsningsplager), psykolog, ekstra ultralyd, barnepleier og barnevakt hjemme, kostholdshjelp, trimgrupper, homeopat mm.

 

 

1. Går du på kontroll til jordmor eller lege? Hvis du går til begge, hvem går du mest til?

 

2. Foretrekker du å gå mest til lege eller jordmor? Evt. bare til en av dem?

 

3. Er både jordmor og lege "under samme tak", der du bor? Hvis ikke, kunne du ønsket det?

 

4. Kunne du tenke deg å betale egenandel for å bli med på svangerskapskurs, inkl. samtale med kostholdsekspert, tilbud om trimgrupper og barnepass på stedet?

 

5. Hadde du foretrukket å gå på et "senter for gravide" (hvor man kunne få time både hos vanlig lege, gynekolog, jordmor, fysioterapeut, psykolog, kostholdsekspert, homeopat etc.), hvis du hadde mulighet til det?

 

6. Betyr det noe for deg å treffe på de samme personene hver gang du skal på kontroll?

 

7. Hadde du benyttet deg av barnepass på stedet (gratis), hvis det var tilgjengelig når du skulle på svangerskapskontroll?

 

8. Hadde du benyttet deg av muligheten til å treffe andre gravide, for en kopp kaffe/te og en prat, på et sted hvor du også kunne lese tidsskrifter og prate uformelt med jordmor etc.?

 

9. Hadde du benyttet deg av det, hvis det fantes en ordning hvor man kunne leie barnepleier hjem til seg, rett etter fødselen?

 

10. Hadde benyttet deg av det hvis du kunne leie barnepass, hvis det ble et problem i forbindelse med fødselen?

 

11. Hvilket fylke bor du i?

 

På forhånd takk for hjelpen!

__________________

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Nå har jeg født, men svarer alikevel!

1. Går du på kontroll til jordmor eller lege? Hvis du går til begge, hvem går du mest til? Gått til lege hele svangerskapet, jordmor 2 siste mnd.

 

2. Foretrekker du å gå mest til lege eller jordmor? Evt. bare til en av dem? Jordmor viktigere på slutten

 

3. Er både jordmor og lege "under samme tak", der du bor? Hvis ikke, kunne du ønsket det? Nei, ikke så viktig heller.

 

4. Kunne du tenke deg å betale egenandel for å bli med på svangerskapskurs, inkl. samtale med kostholdsekspert, tilbud om trimgrupper og barnepass på stedet? Ja, synes det hadde vært greit med tilbud om det.

 

5. Hadde du foretrukket å gå på et "senter for gravide" (hvor man kunne få time både hos vanlig lege, gynekolog, jordmor, fysioterapeut, psykolog, kostholdsekspert, homeopat etc.), hvis du hadde mulighet til det? Ja, hadde vært greit med tilbud om det.

 

6. Betyr det noe for deg å treffe på de samme personene hver gang du skal på kontroll? JA!

 

7. Hadde du benyttet deg av barnepass på stedet (gratis), hvis det var tilgjengelig når du skulle på svangerskapskontroll? Ikke behov, da jeg ikke har mindre barn, men om jeg hadde hatt det - JA.

 

8. Hadde du benyttet deg av muligheten til å treffe andre gravide, for en kopp kaffe/te og en prat, på et sted hvor du også kunne lese tidsskrifter og prate uformelt med jordmor etc.? JA

 

9. Hadde du benyttet deg av det, hvis det fantes en ordning hvor man kunne leie barnepleier hjem til seg, rett etter fødselen? Tror ikke det. Evt om jeg hadde vært førstegangs og ikke hatt familie rundt meg.

 

10. Hadde benyttet deg av det hvis du kunne leie barnepass, hvis det ble et problem i forbindelse med fødselen? Om nødvendig så.

 

11. Hvilket

Lenke til kommentar

1.Jordmor. Jordmor.

2.Mest til jordmor. Lege ved behov.

3.Nei. Ja.

4.Ja.

5.Ja.

6.Ja.

7.Ja.

8.Ja.

9.Nei, kun hvis det var noe galt med barnet eller meg.

10.Ja, hvis det var et tilbud/personer jeg/barnet kjente.

11.Østfold

 

 

Lenke til kommentar

1. Regner med å skulle gå til begge. Har vært til legen to ganger og skal en gang rett over påske. Etter hvert regner jeg med at det blir annen hver gang jordmor/lege.

2. Føler det er ganske sikkert hos begge to. Jordmor har jo vært igjennom dette flest ganger.

3. Jordmor og lege under samme tak.

4. Ja dersom det ikke var gratis så kunne jeg tenke meg det med første unge. Vi har heldigvis gratis svangerskapskurs her.

5. Ja hadde vi ikke hatt det tilbudet som vi har her, så kunne jeg tenke meg det.

6. Det er jo en fordel å treffe på de du kjenner.

7. Ja det er klart at jeg ville ha benyttet meg av det.

8. Ja det hadde jeg benyttet meg av.

9. Nei ikke uten grunn.

10. Dersom jeg ikke hadde noen kjente som kunne stillt opp, så hadde jeg gjort det.

11. Oppland

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor du ikke skriver under med fullt navn. Hadde du gjort det, og i tillegg fortalt hvilken skole du går på, ville det understreket seriøsiteten ved denne spørreundersøkelsen.

Lenke til kommentar

1. Til legen i begynnelsen, og jordmor de 2 siste gangene ( er i uke 37 nå) ikke etter eget valg.

2. Hadde jeg hatt en jordmor jeg likte så ville det blitt jordmor.

3. Ja

4. Ja

5. Ja

6. Ja.

7. Ja

8. Ja

9. Usikker

10. ja

11. Hordaland

Lenke til kommentar

Annonse

1. Begge, Er hos begge hver gang

2. Ønsker å ha det slik det er i dag, med begge.

3. Begge under samme tak.

4. Ja

5.Så absolutt!! Det er betryggende!

6.Ja

7. Venter første, men tilbudet hadde sikkert vært bra om behovet var tilstede.

8. JA

9. NEi

10. Nei

11. Oslo

Lenke til kommentar
Gjest irismor.21.4

1. Har vært mest hos lege, men går til begge. Annen hver gang.

 

2. Er veldig fornøyd med begge.

 

3. Nei de er på hvert sitt sted, men jeg kunne hatt begge på et sted.

Men valgte å fortsette hos min fastlege.

 

4. Ja.

 

5. Kanskje, er ltt kresen på det med leger.

 

6. Ja det skaper en egen trygghet samt at de da kjenner deg og din historie fra før.

 

7. Ja for korte kontroller så.

 

8. Ja det hadde jeg gjort.

 

9. Kommer vel litt an på formen, men hadde jeg hatt behov for det så

tror jeg nok det.

 

10. Vet ikke ettersom dette er første mann.

 

11. Akershus.

 

Bare hyggelig c",)

Lenke til kommentar

1. Går du på kontroll til jordmor eller lege? Hvis du går til begge, hvem går du mest til?

Har for tiden kun tilbud om lege (pga sykmeldt JM)

 

2. Foretrekker du å gå mest til lege eller jordmor? Evt. bare til en av dem?

Foretrekker jordmor, kun lege hvis medisinsk årsak ..

 

3. Er både jordmor og lege "under samme tak", der du bor? Hvis ikke, kunne du ønsket det?

Nei , men jeg kunne ønsket det !

 

4. Kunne du tenke deg å betale egenandel for å bli med på svangerskapskurs, inkl. samtale med kostholdsekspert, tilbud om trimgrupper og barnepass på stedet?

Ja, innen rimelighetens grenser.

 

5. Hadde du foretrukket å gå på et "senter for gravide" (hvor man kunne få time både hos vanlig lege, gynekolog, jordmor, fysioterapeut, psykolog, kostholdsekspert, homeopat etc.), hvis du hadde mulighet til det?

Ja .

 

6. Betyr det noe for deg å treffe på de samme personene hver gang du skal på kontroll?

Ja,det er betryggende.

 

7. Hadde du benyttet deg av barnepass på stedet (gratis), hvis det var tilgjengelig når du skulle på svangerskapskontroll?

Ja !

 

8. Hadde du benyttet deg av muligheten til å treffe andre gravide, for en kopp kaffe/te og en prat, på et sted hvor du også kunne lese tidsskrifter og prate uformelt med jordmor etc.?

Ja!

9. Hadde du benyttet deg av det, hvis det fantes en ordning hvor man kunne leie barnepleier hjem til seg, rett etter fødselen?

Ja ( dersom jeg hadde hatt råd til det)

 

10. Hadde benyttet deg av det hvis du kunne leie barnepass, hvis det ble et problem i forbindelse med fødselen?

Ja ( dersom jeg hadde hatt råd til det )

 

11. Hvilket fylke bor du i?

Hedmark

 

Lenke til kommentar

 

 

1. Går du på kontroll til jordmor eller lege? Hvis du går til begge, hvem går du mest til? NEI

 

2. Foretrekker du å gå mest til lege eller jordmor? Evt. bare til en av dem? LEGE

 

3. Er både jordmor og lege "under samme tak", der du bor? Hvis ikke, kunne du ønsket det? NEI

 

4. Kunne du tenke deg å betale egenandel for å bli med på svangerskapskurs, inkl. samtale med kostholdsekspert, tilbud om trimgrupper og barnepass på stedet? KANSJE

 

5. Hadde du foretrukket å gå på et "senter for gravide" (hvor man kunne få time både hos vanlig lege, gynekolog, jordmor, fysioterapeut, psykolog, kostholdsekspert, homeopat etc.), hvis du hadde mulighet til det? NEI

 

6. Betyr det noe for deg å treffe på de samme personene hver gang du skal på kontroll? JA

 

7. Hadde du benyttet deg av barnepass på stedet (gratis), hvis det var tilgjengelig når du skulle på svangerskapskontroll? TVILSOMT

 

8. Hadde du benyttet deg av muligheten til å treffe andre gravide, for en kopp kaffe/te og en prat, på et sted hvor du også kunne lese tidsskrifter og prate uformelt med jordmor etc.? NEI

 

9. Hadde du benyttet deg av det, hvis det fantes en ordning hvor man kunne leie barnepleier hjem til seg, rett etter fødselen? NEI

 

10. Hadde benyttet deg av det hvis du kunne leie barnepass, hvis det ble et problem i forbindelse med fødselen? JA

 

11. Hvilket fylke bor du i? AKERSHUS

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...