Gå til innhold

Barn som sovner ved puppen


ettbarnsmammaen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skrev dette innlegget og la det ut under ammedebatten på "Din baby." Fikk kun ett svar. Prøver igjen her inne. Det må da være flere enn Lifa og meg som har/har vært borte i disse problemene?

 

Sitter her med en datter på snart 3 måneder som fra første stund har elsket puppen. Problemet er bare at hun fort blir trøtt, sovner og slutter å suge. Slik har det vært fra begynnelsen av. Fikk beskjed om at det var startproblemer, men nå har det jo vart i snart 3 måneder.....bortsett fra er par uker da det var ganske bra.

 

Har fulgt alle råd jeg har fått. Har stimulert henne her og der og kledd av henne. For å sikre at hun får i seg nok, gir vi henne pumpemelk på flaske morgen og kveld. Føler nå at hun suger enda dårligere av brystet og sovner enda fortere. Kanskje hun blir forvirret av flasken? Men barnet må jo ha mat. Prøvde skje, kopp og hjelpebryst i starten uten at noe var særlig vellykket. Var nødt til å introdusere flasken etter ca 2-3 uker.

 

Pumper meg nå etter hvert måltid, men føler at det blir mindre og mindre melk.

 

Er det noen som har erfaring med disse tingene, og som har et godt råd å komme med, ville jeg bli svært takknemlig!

 

 

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Har to barn fra før og spesielt med nr. 2 var hun svært glad i å bruke meg som pupp og sovnet raskt ved puppen. Ble til at man satt og små-kilte henne på kinnet for å få henne til å suge mer og ikke bruke meg som smokk. Men det eneste jeg syntes hjalp var at jeg rett og slett la henne bort når hun sovnet. Gikk ikke sååå lang tid før hun skjønte at her gjaldt det å spise mens hun hadde tilbudet der og at det ikke ble noe "ekstra-service" for å hjelpe henne med dette.

 

Men jeg er jo ingen ekspert. Har du forsøkt å ringe amme-hjelpen? Vet om flere som tidligere har fått gode råd der. Uansett, lykke til!!!!!!

Lenke til kommentar

Hei pregnanta ;-) Jeg har god erfaring med problemet, men dessverre ingen mirakuløse råd å komme med. Theodor er mitt barn nr tre som åpenbart koser seg med puppen, men dessverre blir det ikke noe sus over suginga denne gangen heller... Theodor fikk i tillegg sondemat hver tredje time på sykehuset slik at vi fikk en ekstra utfordring med å komme igang. Han får pupp først og tillegg på flaske til alle måltider, men det er jo tungvint da... Føler også at vi har prøvd alt. Det siste rådet jeg fikk nå var å sørge for at han er skikkelig våken når han blir lagt til puppen, evt bade og stelle ham før alle måltidene.

 

Tar takknemlig imot et trylleformular her...

Lenke til kommentar

Nå er tulla mi bare 5 dager ennå så kaoset råder her kan man si! Men husker fra de to andre barna mine at det er som tonetroll sier, veldig lurt å sørge for at barnet er skikkelig våkent før matingen, da er det mindre sannsynlig at de sovner fort. Og ikke minst ta de opp mellom puppingen for å rape! Da våkner de gjerne litt til:-)

Lenke til kommentar

Hei, alle sammen, og tusen takk for svar! Nei, det finnes nok ingen mirakuløse råd, men for meg er det en bitteliten trøst å høre at mitt barn ikke er det eneste som sovner ved puppen. Bade før alle måltidene....hmmmm....ikke aktuelt. Stelle, ja det skjer, men hun sovner likevel. Så heldig du er, Tonetroll, som har en liten en som tar flasken etter puppen. Det gjør ikke Idunn Marie.Hun må få flasken først. Er ikke så glad i den, og prøver ofte å avvise den. Hun tar ikke flasken med mindre det har gått lang tid siden sist hun hadde puppen i munnen. Legger henne ofte ned, men da er hun som regel lys våken med en gang. Hun kan ligge lys våken og smilende på fanget det ene øyeblikket, men med en gang hun berører puppen med leppene, begynner hun å glippe med øynene.

 

Og jeg som, før jeg fikk barn, trodde at det bare var å legge barnet til brystet (desom man hadde melk, vel og merke) så ville det suge i vei til det var mett. Ammeproblemer var et ukjent begrep.....

Lenke til kommentar

;-) Jeg vet jeg er heldig... for med førstemann sloss vi virkelig mye med flasken. Hun brakk seg av smokken, og vi prøvde absolutt alt. Vi fant til slutt en teknikk hvor vi bar henne rundt mens vi gynget på henne og hun fikk se ut i rommet (ikke på oss altså)... da fikk vi med mye strev i henne maten. Litt av en lettelse da vi (alt for tidlig) begynte med grøt og kopp!

Lenke til kommentar

Annonse

Kontaktet ammehjelpen for et par uker siden. Fikk beskjed om å kutte ut flasken og evt. bruke tutekopp om kvelden. Den brakk hun seg av, og det ble mye skrik. Gikk tilbake til flasken, men da ville hun ikke ha den heller. Kjempet i flere dager før ting var normalt igjen. Skulle kontrollveie på helsestasjonen etter dette pga litt dårligere vektøking enn normalt den siste tiden. Da hadde hun gått opp 10 gram!! på en uke. Prøvde å få i henne alt jeg greide i tre dager, og drog for å kontrollveie igjen. Da hadde hun gått ned 150 gram. Nå er vi i gjenge igjen, og hun har gått opp fint i løpet av noen dager, men vi strever fælt med matingen. Jeg hadde forestilt meg matestundene som noe hyggelig, men det blir bare stress og frustrasjon.

Når begynte du med grøt og kopp, tonetroll2? Var det tutekopp? Gav du da pumpemelk?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke noe gøy når matsituasjonene blir bare stress... Det husker jeg godt fra snart 14 år tilbake! Jeg måtte til slutt begynne med tutekopp og grøt, husker ikke helt men mener det var rundt ca. tre måneder (tidlig, men det var også vanligere å begynne tidlig med dette før). Jeg vurderte (sammen med helsesøster) at siden hun fikk tillegg i alle fall ville faktisk maisgrøt være snillere mot magen enn alt tillegget. Vi gikk vel omtrent samtidig også over til soya-semp (fordi hun reagerte på tillegget også). Jeg ga opp hele pumpeprosjektet jeg... det ble så alt for mye styr for oss... Denne gangen er jeg litt mer tålmodig, men har bestemt meg for å gi meg med en gang det blir stress. Kose oss skal vi!!!! Du har vel lista over BiM-treff Oslo... Bare ta kontakt med meg hvis du har behov!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...