Gå til innhold

Kan jeg få noen positive kommentarer ang å ha små barn i barnehage?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest her inne på disse forumene så får jeg følelsen av at det bare er dårlige foreldre som ønsker å bruke barnehage.. ihvertfall hvis de er under 3 år..

 

Men nå er det jo slik at de aller fleste av oss jobber, og da må noen passe våre kjære små..

 

Så hvis noen vil skrive noe postitivt så hadde det vært hyggelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh ja, det kan du få!!! Datteren vår begynte i barnehagen bare 15 måneder gammel, og har hatt 5 dagers plass siden. Er nå 4 år. Begynte på småbarnsavdelingen i en barnehage med 3 avdelinger og over 40 barn totalt sett. De var vel en 7-8 barn på hennes avdeling da og de er en kjempefin gjeng. Hun stortrivdes fra første dag og jeg hadde aldri problemer med å levere henne fra meg.

 

Hun lærte utrolig mye av å være der, både motorisk/ fysisk, samhold med andre barn, språk etc etc. De hadde tema gjennom året (første året hadde de om Hakkebakkeskogen) og det var aldri slik at "de er for små". De var med på turer utenfor barnehagen og var masse ute i barnehagen også. Fått en fantastisk start på sitt lange liv, synes jeg!

 

Har venninner som har hatt sine jevngamle hos dagmamma eller hjemme - og datteren vår ligger iallefall forran de både fysisk og språkmessig (men de er jo forskjellige i utg.pkt også som alle barn).

 

Skulle som du skriver gjerne ha vært mer hjemme med henne, go kanskje ikke hatt full plass - men med studielån, flott hus, to biler, hytte etc.... så er det nødvednig med full inntekt - men jeg er overbevist om at hun ALLTID har hatt det bra i barnehagen. Og føler ikke at jeg har noe dårligere forhold til min datter enn det andre har!!!

 

LYKKE TIL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter var akuratt 1 år da hun begynte i barnehagen og hun stortrives. I begynelsen var det litt gråt når vi gikk, men innen vi hadde lukket døren hadde det gitt seg. (Og sånn var hun hjemme også hvis jeg skulle ut uten henne.) Nå er hun 19 mnd og elsker barnehagen. Har fått seg bestevennine og hun har ikke før kommet inn døren før det er hade mamma. Og holder de på med noe morsomt når vi henter så kan vi ikke gå med en gang. Tror hun hadde kjedet seg hjemme med bare meg. Hun elsker å leke med andre barn. I helgen maser hun følt om de andre barna i barnehagen og vil leke med de. Får bare tilbakemeldinger om at huin alltid er så blid og fornøyd. Barnehagen tar også veldig godt vare på de minste og det har aldri vært noen problemer. Jeg kunne aldri tenkt meg nå å ta henne ut av barhnehagen når jeg ser hvordan hun trives. Selvfølgelig er det ikke alle barn barnehage passer for, men man må jo se ann sitt barn. Noen trives med full fart hele dagen og andre trenger kanskje roligere omgivelser. Vår datter er i første kategori.

 

Jeg anser ikke oss som dårlige foreldre som sender hun i barnehagen. Hun stortrives og jeg tror det er beste løsningen for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange innlegg her inne som er veldig svart/hvitt, og jeg forstår at man kan bli skeptisk til barnehager av å lese innleggene til barnehage-er-barnemishandling-klanen. Og når en forsker kommer med en uttalelse brukes den for alt den er verdt. Nå er heldigvis ting litt mer nyansert.

 

I de aller fleste barnehager jobber det flinke og barneglade personer som virkelig ønsker at barnet ditt skal ha det så godt som mulig. Det er godt å vite!

 

I barnehagen opplever barna noe annet enn hjemme;

 

Sosialisering - barna lærer å omgås andre barn og klare seg i en gruppe. De lærer sosiale kjøreregler, og at regler kan variere fra hjemme til barnehagen. Det er god lærdom! De får venner, og får oppleve hvor gøy det er å treffe de samme barna igjen, og også leke med nye barn om bestevennen er borte.

 

Selvstendighet - barna lærer å ta valg, skal han leke i putekroken med bestevennen, spille spill med noen andre barn, eller kikke i en bok alene. Mange tror at barn som leker alene er ensomme, men ofte er det et utrykk for selvstendighet. De må gjerne vente litt lenger før de får hjelp til ting i enn hva de må hjemme, og lærer da å prøve å finne løsnningen selv. Det er lærerrikt og gir veldig mestringsfølelse!

 

Glede - det er mange glade barn i barnehagen! I barnehagen skjer det andre ting enn hjemme. Kanskje en overraskelse fra de ansatte, gleden over å leke med andre barn og med andre leker, andre opplevelser. Det er veldig mye smil og latter i barnehage når du tar deg tid til å se etter

 

Trygghet - de som jobber i barnehager er stort sett flinke, kompetente og glade i barn. De har jo valgt yrket frivillig! Du kan stole på at barnehagen er en trygg plass for barnet ditt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempefornøyd med barnehagen vår, og i utgangspunktet var jeg så skeptisk og lei meg og ville aller helst være hjemme... Nå går alt kjempefint, selv om vi kjenner på "tidsklemma" Jeg er på jobb kl. 7 så jeg kan hente henne tidlig og jeg ser hun koser seg veldig. De er så søte, både de store og de små og jeg vet nå at dette var det riktige for oss. Alle familier er forskjellige og det passer ikke for alle å gå hjemme - det må man finne ut av selv.

Man blir fort litt nærsynt når man er heltidsmamma og klarer ikke å løfte blikket og se at ting også kan løses annerledes.

Barnehage er fine greier :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er så heldige at vi har fått plass til datteren vår i kommunal barnehage. For oss var dette like stort som å vinne i lotto siden dekningen her i bydelen er så dårlig. Hun var 13 mnd da hun begynte, og det har gått greit fra dag 1. Jeg hadde tilvenning på 3 dager og siden det har hun stort sett gått fulle dager, bortsett fra noen dager innimellom som mormor passer henne fordi mormor selv vil.

 

I barnehagen lærer hun samhandling med andre barn, hun lærer å spise og drikke med andre, synge sanger, forming og lignende, og de er mye ute. Siden vi bor i by, og ikke har allverdens med venner som har barn på hennes alder, er det begrenset hvor mange jevnaldrende hun hadde fått møte dersom hun ikke gikk i bhg. Derfor skal hun få fortsette i bhg selv om jeg snart går ut i permisjon med nr 2. Vi tar da heller kortere dager i bhg.

 

Jeg ser kun fordeler med bhg, og for oss er det absolutt det beste tilbudet. Problemet er bare at ikke alle som vil, får plass, og jeg gruer meg allerede til den kampen jeg vet det blir for å evnt få nr 2 inn i en kommunal bhg. Så til alle som får tilbud om bgh men er usikre; jeg hadde ikke tvilt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemann begynte i barnehage da han var 8,5 mnd.

Han er mye syk, og i sykehusperiodene stagnerer utviklingen litt.

Tilbake i barnehagen suser ser av gårde igjen.

 

Han er langt fremme både språklig og motorisk.

Han leker fint med andre barn og lærer masse sosiale ferdigheter.

 

For å være ærlig har jeg ingenting "vondt" å si om barnehagen.

 

For å si det slik. Hadde jeg vært hjemmeværende husmor hadde jeg nok spandert på gutten min noen timer i barnehagen hver dag for det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...