Gå til innhold

Hva er egentlig best - 1 eller 2 bryst?


Mamma_til_2_gutar_og_ei_jente

Anbefalte innlegg

Snuppa mi vil bare spise fra 1 pupp når hun spiser, sånn har hun egentlig altid vært, i hvert fall etter at melken kom skikkelig igang etter fødseln.

 

Nå er hun snart 10 uker, og spiser fremdeles kun fra 1 pupp ved hver måltid. Hun spiser som regel med 2 timers mellomrom, noen dager kan det gå 3-4 timer òg.

 

De siste 2 nettene har hun sovet fra 21 - 06!

 

Men, jeg tenker litt på dette med produksjonen. De som har barn som vil spise fra begge brystene ved hvert måltid, de må vel ha en bedre produksjon enn feks meg? Det kan jo ta mange timer før hun får tømt en bryst - som feks idag så fick hon "frokosten" kl 0630. Tog neste pupp 0830. Neste gang hun spiste fra den første puppen var kl 12... Alltså nesten 6 timer mellom 2 måltider fra 1 pupp.

 

Vil ikke min produksjon gå ned? Og nå når hun ikke er våken så masse på nettene blir det jo ENDA verre? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Naturen er så fint laget at den innretter seg etter tilbud og etterspørsel. Dersom det begynner å bli lite med en pupp vil hun nok ha mat oftere eller "be" om å få det andre brystet i hvert måltid.

 

Snuppa mi er også 10 uker og hun spiser stort sett også bare fra 1 bryst. Noen dager innimellom vil hun ha begge til hvert måltid, det er vel såkalt økedøgn. Hun sover faktisk også hele natta uten å få mat :-)

 

For å sammenligne fikk guttene mine bestandig begge bryst til hvert måltid og når jeg pumpet meg klarte jeg aldri å få ut mer enn 50 ml. Nå kommer det ca 120-150 uten at jeg må jobbe ræ... av meg. Så det virker faktisk som jeg har mer melk denne gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har alltid bare spist fra en pupp. Og jeg har alltid har sinnsyke mengder med melk! Helsesøster sa at eneste grunnen til at de spiser to pupper er jo at den ene er tom, mens i min var det fortsatt mye melk da. Så jeg tror nok at produksjonen blir det samme, fordi du kanskje har mer melk i en pupp en andre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min og klarer seg med en pupp pr måltid, men har masse melk, Som regel innordner brystene seg etter babyens spisemønster, slik at hvis barnet går opp i vekt slik det skal er det ingen grunn til bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg ammet Mini i 9 mnd og hele tiden fra bare ett bryst om gangen. Det har ikke hatt noe å si for melkemengden. De siste to mnd fikk hun vel mm 5-6 ganger i døgnet, dvs 2-3 ganger på hver pupp. Holdt fint det! De gangene hun trengte mer enn ett bryst (når vi hadde økedøgn) gav jeg henne fra det andre også!

 

Det er utrolig hvor godt brystene tilpasser seg det babyen vil ha. Så jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...