Gå til innhold

August: bag eller sete i bil?


Karma

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har hørt blandede meninger om hva som er tryggest for babyen i bilen, noen sier bag, mens andre sier sete. Har og hørt at bag kan være farlig, mens andre sier det er tryggest. Blir litt forvirret. Ønsker det beste og ikke minst det tryggeste for gutten min.

Noen som kanskje kan hjelpe?

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har kjøpt sete. Har hørt at babyen helst ikke skal sitte mer enn ca 15 min i stolen når den er så liten,men vi blir uansett ikke å kjøre lengre distanser den første tia. Du får jo leid bag den første tia hvis du trenger det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å leie en liten bag der barnet er festet fast, det skal vi gjøre.Da slipper baby`n å sitte 1 mnd i alle fall, og så er det tryggere en bag med sikkerhetsnett. Husker ikke hva den heter,men spør på babyforretninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt sete vi =) regner med vi ikke blir å dra så kjempe langt den første måneden så.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn og sikkerhet jobber jeg med, så her ønsker jeg å komme med et innlegg :)

 

...Det ALLER sikreste er å ha babyen i babysete. UTEN tvil. Det er kun nordmenn som tillater bag i bil (med nett over), andre land har begynt å forby det, for skadene ved krasj er så store/fatale.

 

Vi på jobben har hatt flere møter med helsesøstre og barneleger ang dette temaet, og det som ofte blir sagt er at barn ikke bør ligge mer enn 20-30 min i bilsetet, men det er på det jevne, altså i det daglige...altså ingen problem en gang i blant å kjøre langt med en så liten unge i setet. Kjører en Oslo- Haukelid HVER dag, så går ikke dette, men kjøres denne strekningen 1 gang i mnd...evt en gang i uka...så er det ingen problem. Ta en pause i ny og ne, amm og kos dere med turen. Vi har sv.foreldre som bor 3 timer med bil unna, og vi er vant til å farte fra vårt hjem til deres hjem i en strekning.

Etter vi fikk 1.mann har vi begynt å ta det i 3 etapper...så får vi det litt sosialt også. Sov poden så kjørte vi ofte på så lenge han sov. Nå venter vi nr 2, så vi kjører samme løpet da.

 

En må huske på at de aller fleste nye seter for 0-9 (13) kg er laget med tanke på at barn skal ha det godt, og sitte tryggest mulig. Setet vi har har en nyfødtpute bak rygg/rompe som gjør at barnet har det veldig bra. (Denne tas bort etter hvert som barnet blir litt større...)

 

Hør med et forsikringsselskap f.eks hva de sier til valg mellom sete og bag i bil...de er ikke i tvil om hva de anbefaler!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

veldig bra og vite...

 

kopierer dette innlegget og legger det over på skravlesiden jeg:-)

 

viktig for alle dette:-)

 

håper ikke innlegger har noe imot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler, ja takk. Kjører du litt bli er det lurt å ha begge deler. Sove i baggen -sitte i stolen bare på korte turer i sarten. Skal du på lengre turer i starten er bagg det beste for barnet. Når du har en hylende unge i baksetet som ikke trives er du ingen sikker sjafør uansett. Tro meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte sete sist gang som vi skulle bruke fra dag 1.

 

Men vi fikk en liten jente som var 2500 gr. da vi reiste hjem fra føden og har ca. 25-30 min. å kjøre.

Hun forsvant helt i sete så vi leide sikkerhetsnett de første 5 ukene som vi brukte til bagen. Det var polstrede puter som lå rundt henne.

Hadde det ikke vært lovlig med sikkerhetsnett så hadde de jo ikke leid det ut.

 

Men sete bør dere absolutt satse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...