Gå til innhold

Gravide, eller prøvende sykepleiere som jobber på sykehus....


susse

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om det er spesielle ting gravide eller prøvende sykepleiere som jobber på sykehus ikke bør jobbe med.....?

Jeg er en av de som har prøvd lenge og får litt hjelp nå.. Er sykemeldt og skal snart planlegge for aktiv sykemelding. Legen min mener jeg må informere om at jeg er en prøver selvom det ikke er det som gjør at jeg har vært sykemeldt lenge....

Er litt redd for hvordan dette vil påvirke min nærmeste leder. Har i utgangspunktet ikke lyst til å si noe om det.... Bedriftshelsetjenesten skal også inn i bilde. Siden det kan tenkes at jeg må plaseres et annet sted enn hvor jeg jobber normalt...

Synes det hele er veldig vanskelig....

Leder har bestemt at det er hun som skal ordne måte med bedrifthelsetjenesten og hun skal være med, men jeg kunne tenke meg å prate med dem alene. Har jeg lov til det?

Vel vel... mye rart her....

Trenger noen gode råd...

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, våger meg på en liten kommentar her, selv om jeg ikke er sykepleier.

 

Vanskelig det der, med å skulle si noe eller ei. Jeg er personlig tilhenger av å ikke si noe, selv om jeg har god lyst og kan se fordeler med det..feks jeg har 13 timers dager nå frem til etter påske, og jeg hater det. Hele kroppen verker, og sambo maser hele tiden om at en evt spire kommer jeg til å drepe med jobbingen. Men man blir jo pålagt ekstra i høysesong, vanskelig å si nei. Veldig tung og fysisk jobb :-( Hadde jeg sagt noe så hadde det kanskje vært lettere, men tviler egentlig.. hadde jeg vært gravid så, men prøverfasen er litt spesiell. Men min arbeidsplass er sær altså, mulig at det er lettere i helsesektoren!

 

Angående Bedriftshelsen, så kan du helt klart kreve å ha en samtale med dem alene. Hvis det er mulige arbeidsalternativer dere skal komme frem til, så kan jeg skjønne at lederen din ønsker å være med, men det er jo tross alt ikke alt man ønsker å fortelle sjefen heller. Kanskje du kunne sagt at du ville ha litt alenetid med B.H først, der du kan si litt om det du tenker, så kan heller leder komme inn etterpå, med sine inspill?

 

Alt du sier til B.H skal være konfidensielt. Min arbeidsplass leier tjenester av en bedriftshelse, og jeg får inntrykk av at de jobber mer for bedriften, enn for arbeiderne, hvis du skjønner.

 

Huff, ser nå at dette virker som et veldig negativt innlegg, det var ikke meningen. Mener vel bare å si at du burde ikke føle deg presset til å si noe om prøvingen, hvis du ikke ønsker det selv. Noen synes det er en påkjenning at andre vet en prøver, mens andre igjen synes det er en lettelse at omgivelsene har en anelse om hva som foregår.

 

La deg i alle fall ikke presse til å si noe, det er jo som du sier, ikke derfor du er sykemeldt nå.

 

Misunner deg ikke disse møtene, men håper alt ordner seg til det beste, og at du får en liten spire snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier.

Er ikke så sikker på hva som gjelder for de som prøver, men er du gravid skal du ikke;

 

utsettes for røntgenstråling,

 

Ha Cytostatika behandede pasienter hvis behandlingene er avsluttet innenfor en 6 mnd periode, heller ikke pasienter som blir Cytostaltka behandlet.

 

CVM infeksjoner, eller spørsmål om dette, bør du ikke botri da en CMV infeksjon kan være svært skadelig for fosteret.

 

Løfte tungt..... ikke spesielt lett å gjennomføre alltid...

 

Det var det jeg kom på i farten.

 

Lykke til, håper du kan kose deg med et nurk snart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar jenter!

Tror nok jeg må si noe til BH men kan ikke si at jeg gleder meg til disse møtene. Har vel kanskje fått sjefen litt i halsen også og det hjelper jo ikke helt på situasjonen. Men men... må man så må man.....

Har tenkt at en mulighet kan også være å ikke si noe før det blir aktuelt ved at de foreslår ting jeg ikke bør gjøre i forhold til at vi prøver...

Får se litt.... nå er det påske så kan ikke tenke meg at det blir noe møte før det. Så vi får se når tankene modnes litt...

Men takk igjen :)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok jeg ville ikke sagt noe, det finnes nok av kvinner som blir gravide på den naturlige metoden når de jobber som sykepleiere, det er ingen forskning som viser at man skal ta det ekstra med ro i rugeperioden ol.

Kun når man er gravid burde man jo unngå tunge løft osv.

 

Er ikke sikkert at manr eager særlig på hormonene heller, kjenner flere som kun merker at eggstokkene jobber og thats it.

 

Ville først prøvd å ikke si noe og hvis det ikke går, sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen "sliter", er ikke prøver engang riktig ennå, men kom tilfeldigvis over denne tråden og siden jeg er sykepleier selv kan jeg jo si hva jeg selv har fått høre på jobb :) Både de som prøver og de som er gravide skal holde seg unna alt som heter cytostatika, det vil si at i teorien skal man si fra til sin leder når man er i gang med å prøve. Dette for å være på den sikre siden i forhold til skade på fosteret.

Mulig folk sier forskjellig, men det er hvertfall hva de sier der jeg jobber :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...