Gå til innhold

Må slankes før ivf


kasa :-)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var til forsamtale i prosgrunn på mandag 3.4. Ingen hyggelig opplevelse. Mannen min fikk beskjed om at han var normal, men jeg, jeg var et problem...(har PCO og manglende mens...) Fikk beskjed om at jeg måtte gå ned 10 kg før jeg fikk begynne på noen ivf. Er 167 høy og veier 79,5kg. Alle jeg har snakket med har syntes at det var litt drøyt, men jeg får bare holde meg i tøylene. Dette skal jeg klare....! Sekretæren hans syntes at det var litt rart at jeg skulle slanke meg så mye.... Noen som har opplevd det samme?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

HVA?!?!?!?

 

Det er det verste jeg har hørt altså!!!

Jeg er mer eller mindre det sammen som deg, både høyde og vekt.

Jeg hører til i Haugesund og har ALDRI fått noen kommentarer på vekten min.

 

Jeg har hørt at BMI ikke bør overstige 33 mtp IVF m.m., men det er bare noe jeg har hørt.

Min BMI er ikke over det og da kan ikke du være det heller.

 

Også 10KG da!!!!!!!??????

Ned 10 kg? Hallo liksom...

 

Nei, vet du hva - dette hørtes helt på jordet ut altså.

 

Jeg ville gått og fått en annaen vurdering på vekten hos en annen lege eller noe. Jeg kan ikke får det til å stemme...

Jeg holder på med 2.forsøk og har vel heller gått opp mellom 1 og 2 forsøk, men ingen kommentar eller noe.

 

Ikke gi deg på dette da, det er jo rett og slett galt.

 

Lykke til og stå på!

 

 

Lørdagsklem fra meg:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnen Collargol

Jeg er på Ullevål. Er 164 og veier 73 kg, men har ikke fått noen antydning til beskjed om å slanke meg. Kanskje det er annerledes med PCO, men uansett synes jeg at 10 kilo er alt for drøyt!!!!! Synes ikke du skal gå ned så mye jeg. Hva var egentlig begrunnelsen til det?

 

Klæm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei det hørtes merkelig ut. Jeg har også PCO, er 165 høy og veier 82kg. Jeg fikk regulert mensen ved å begynne på Metformin, er egentlig en type to diabetes medisin men brukes også mot PCO. Så lenge jeg tar medisinen får jeg regelmessig mens. Synes du burde snakke mer med dem og fåreslå metformin. Er nå 14 dg på vei med mitt andre prøverørforsjøk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte ikke noe om det da vi var til samtale på Riksen, og jeg er lavere enn deg og var like tung.

 

Men: Mange PCOere har god hjelp av omlegging av kosten. Etter første samtale på Riksen bestemte jeg meg for å gjøre noe selv. Gikk til akupunktør mens jeg ventet på lapraskopi (skulle ha det før papirene våre ble lagt i IVF-bunken.) Akupunktøren ga meg en artikkel om kost med lite raffinerte karbohydrater og positiv effekt på oss PCOere. Jeg tenkte det hørtes kjent ut, og ei venninne kunne fortelle det var veldig likt Fedon Lindbergs kost. Vet det kan virke ekstremt, men det kan jo ikke skade å lese boka hans? Jeg gikk selv ned 5 kg uten å følge absolutt alle rådene, bare de fleste. Og...... heldige meg måtte avbestille lapen på 4 dagers varsel fordi jeg var gravid.

 

Men, mest av alt: synes rådet til legen var litt drøyt, og VET at det ikke er slik alle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min sendte søknaden min for prøverør for litt over en uke siden og jeg fikk også beskjed om at det var en fordel å gå ned i vekt. Jeg hører til i Bergen. Jeg er ca 170 og 78 kg. Vart anbefalt å komme meg ned i 72 før ivf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Dengang jeg oppga høyde og vekt (1.64 og 76 kg, noe som tilsvarer sånn cirka dine mål) sa legen på Omnia "Ja,da må du ikke bli tyngre" med et smil. Jeg spurte ikke nærmere, men har lest i ettertid at overvektige kan ha større problemer med å bli gravide, så jeg antar at sammenhengen ligger der.

Jeg fikk uansett igangsatt icsi+tesa med en gang, og vi ble gravide med tvillinger på første forsøk! Føler meg utrolig priviligert. Jeg var mye kvalm og trøtt de første ukene og spiste ikke mer enn høyst nødvendig, resultatet er at jeg nå først i min uke 22+3 veier 76 kg som jeg gjorde før behandlingen.

 

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takkt for støtte og gode ord. Ja, jeg har også hørt at det er lurt å tenke litt på å tilnærme maten man spiser til Fedon Lindberg for oss PCO´ere. Men da jeg fortalte det til ivf-legen, rynket han litt rart på nesen.... Uansett, jeg har allererde gått på Fedon i 2 uker før ivf-samtalen og gått ned 4 kg, og er meget fornøyd med det! Og gir ikke opp det prosjektet så lett... Metformin har jeg også gått på i ca. 4 uker etter mye masing på gynekologen min. Men jeg tenkte at dersom det var så viktig med vektreduksjon og metformin hvorfor er det ingen som har sagt noe om det til meg når jeg har spurt? Etter laprascopien i desember spurte jeg om jeg burde begynne på metformin og gynekologen sa NEI! Ikke lett å bli klok på dette....

 

Vil bare si til alle dere flotte jenter: Lykke til med graviditetene (til dere som allerede er gravide) og lykke til med å bli gravid til dere andre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok det skader ikke å gå litt ned i vekt men ti kilo? syne slegene overdriver.

Da jeg først dukket opp hos spesialist var jeg 170cm og 98 kilo.

Legens kommentar var metformin vil sikkert hjelpe deg litt ned i vekt.

Ellers ingenting om at slank deg, gå ned i vekt osv.

 

Selvfølgelig kan vektnedgang ha positiv effekt på hormonene i kroppen, jeg gikk ned i 69 kilo (og gopp igjen i 72 hehehe) men fikk ikke mensen oftere, fikk ikke EL osv.

Og man sier jo så søtt at en slankekur rett før ivf ei heller er bra da man setter fri masse avfallstoffer i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slaggstoffene det er snakk om er blant annet tungmetaller som frigjøres når man får ketose - dvs når man forbrenner fettvev. Når jeg gikk ned spiste jeg sunnest i de to-tre ukene fra mens til jeg begynte å vente på en mulig eggløsning. Ketose er det samme som gjør at man følger ekstra med gravide som kaster veldig mye opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært i Porsgrunn. Første gange, for ca 3 år siden veide jeg mindre enn du gjør nå, men jeg er ca like høy. Nå er jeg gravid med barn nr 2 og da jeg var inne i vinter veide jeg ca 83 kilo. Men de sa ingeting på det. Det må være de andre "feilene"dine som gjør at du bør veie mindre. Min feil er "bare" tette eggledere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...