Gå til innhold

En ekstremt dramatisk historie (langt innlegg)


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg føler jeg må fortelle dette til de andre som er inne på Barnimagen sidene. Jeg har en venninne som fødte sitt fjerde barn den 22/3-06. Ho hadde riktignok fryktet at ho kom til å få setefødsel, fordi barnet lå i seteleie helt til slutten av svangerskapet. De klarte å snu babyen ved andre forsøk, to dager før fødselen fant sted. De snudde babyen den 20/3, dagen etter om morgenen gikk vannet, da ble ho hentet i ambulanse til sykehuset. Den følgende kvelden begynte veene, og 5 timer senere fødte ho. Fødselen gikk visst veldig greit. Jeg snakket med mannen hennes kvelden etter fødselen, i følge han hørtes det ut som om alt stod bra til med mor og barn. Senere har jeg fått vite at dagene etter fødselen resulterte i enorm dramatikk. Dagen etter fødselen (23/3) ble ho syk, ho fikk kraftig øreverk med intens svimmelhet og kvalme. Ho ble så syk at ho lå rett ut i senga på enerom på barselavdelingen og klarte ikke å ta seg av babyen sin. Ho kastet opp masse, ho ble kjempesyk, og bare verre og verre. Den 25/3 fikk ho uutholdelige hodesmerter og senere på ettermiddagen den dagen mistet ho bevisstheten. Ho gled i koma, og forble bevisstløs i nesten to dager. Heldigvis oppdaget de i tide at ho hadde hjernehinnebetennelse, så de satte igang øyeblikkelig behandling for det. Ho svevde mellom liv og død, ho holdt på å dø fra fire små barn.

 

Årsaken til hjernehinnebetennelsen var at ørebetennelsen hadde vært så kraftig og gått over i hjernen. En sjelden gang kan ørebetennelse gå til hjernen hvis den ikke behandles i tide. På barselavdelingen hadde de ikke tatt ørebetennelsen så alvorlig, de trodde at den ørebetennelsen skulle gå over av seg selv uten antibiotikakur. Men den gikk altså til hjernen. Helt utrolig! Ho våknet riktignok opp etter 2 dager, men ble liggende på sykehuset en uke til. Nå har ho mistet hørselen på det ene øret, ho er helt døv på det øret ho hadde den alvorlige ørebetennelsen i. Ho er også veldig svimmel og har store problemer med balansen, fordi balanseorganet i det øret er ødelagt. Jeg vet ikke om ho har noe håp om å få tilbake hørselen på det øret, men ho har håp om å bli kvitt svimmelheten og balanseproblemene med tiden.

 

Dette som skjedde med min venninne er helt utrolog. Ho har aldri før vært alvorlig syk. Ho har hatt normale svangerskap og fødseler. Ho var frisk i dette svangerskapet, bortsett fra at ho generelt var sliten fordi ho har tre barn fra før under 4 1/2 år. Den eldste er 4 1/2, nr 2 er snart 3 år og nr 3 fyller 2 år til sommeren. Barna har kommet veldig tett, ho ønsket seg flere enn to barn, men de har kommet uplanlagt veldig tett. I dette svangerskapet slet ho visst litt med bekkenløsning. At ho skulle bli så akutt livstruende syk etter fødselen er helt utrolig! Ho hadde visst vært en del forkjøla i slutten av svangerskapet, så den forkjølelsen har nok resultert i ørebetennelse som komplikasjon fordi ho generelt var sliten og således hadde nedsatt immunforsvar. Også har uheldige omstendigheter gjort at ho fikk hjernehinnebetennelse.

 

Ho er 30 år. Det er ikke så mange som får hjernhinnebetennelse når de er 30 år. Så fort kan livet forandres! Fra å være en tilsynelatende frisk nybakt firebarnsmor til å ligge og sveve mellom liv og død i hjernehinnebetennelse tre dager etter fødselen. Nå har ho riktignok overlevd hjernehinnebetennelsen, men ho vil kanskje alltid forbli døv på det ene øret og i verste fall ha problemer med svimmelhet og balanse som mange gamle folk sliter med.

 

Dette var en så sterk historie at jeg måtte fortelle den til flere her inne. Fødselsmerter er de verste smerter et menneske kan oppleve, mener de fleste. Men ho venninna mi sa at nå har ho født fire ganger, ho følte at fødselene hadde vært det vondeste ho hadde gjennomgått inntil nå. Nå etter at ho har hatt hjernehinnebetennelse sier ho at hodesmertene ho hadde da hjernehinnebetennelsen brøt ut var faktisk mye verre enn fødselsmertene. Det var visst helt grusomt uutholdelig vondt, ho hadde så vondt i hodet at det føltes som om hodet skulle eksplodere. Så ho sier nå at nå har ho opplevd smerter som faktisk var verre enn fødselsmertene. Hjernehinnebetennelsen var på alle måter mye verre enn alle fire fødselene tilsammen, ho sa til meg at ho ville heller føde fire ganger til enn å få hjernehinnebetennelsen igjen, hvis ho skulle velge.

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...