Gå til innhold

Dere gravide som har flydd.


Benni-min

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal flytte tilbake til Norge når jeg er ca 30uker på vei. Vet dere om jeg må gi beskjed til flyselskapet at jeg er gravid? Leste litt på nettet om regler og slikt på flyene, men der fant jeg bare at det står man kan fly til det er en mnd til termin. Etter det må en ha lege-erklæring. Det stod ingenting om at jeg måtte gi beskjed om graviditet. Det var noen kollegaer av meg på jobben som sa jeg måtte gi beskjed.

Vet dere noe om dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Mener å ha hørt at man skal gi beskjed til flyselskapet, ellers kan de i verste fall nekte deg å bli med. Men vet ikke om dette stemmer. Ta kontakt med flyselskapet du skal bruke, og hør med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg skal fly med Norwegian i uke 30, og de krever kun legeerklæring i uke 36 og fremover. Flyselskapet har helt sikkert noen retningslinjer som du kan finne på nett :) Hvor bor du nå da? Flyturens lengde har jo også litt å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skrev en mail til wiederø før jeg skulle ut å fly å fikk svar at frem til uke 36 gikk det greit å fly, etter det krevdes legeerklæring og ikke flytur lengre enn 4 timer.

Men send en mail til det fly selskapet du skal fly med så er du sikker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forskjellige regler hos flyselskapene, aeroflot vil ha lege erklæring etter uke 28. sas etter uke 36, men de flyr jo ikke for tida :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nok ikke gi beskjed men ha med deg helse-kortet og eller lege attest i tillfellet de vil se bekreftele på at du ikke er lengre på vei enn du virkelig er. Jeg fly til filipinenen da jeg var 34 uker og hjem da jeg var 36, lang flytur og ikke ett eneste spørmål ang min graviditet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke gi beskjed i tiden før de krever legeerklæring, men helsekortet må du ha med, i tilfelle de skjer noe...jeg har flydd to ganger allerede, gikk fint det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror uke 30 skal gå fint, men kanskje greit å høre alikevel ! Med charterturer sier de at etter 32 uke må man ha legeerklæring ca.

 

Lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fly du :)

Det er 2 mnd til din termin og velsådet...

HUSK uansett helsekortet ditt!! Kan hende de vil se i det for å se på termindatoen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar.

Det kan jo ikke skade å gi beskjed uansett. For dere som lurte, jeg skal flytte fra Island tilbake til Norge.

Jeg skal varsle SAS og ta med meg alt av papirer jeg har. Her har vi ikke noe helsekort, men men 4 a4ark med alt de har gjort og målt med meg hos jordmor. Er det kanskje det som er kort??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den siden med mest info om det å fly og være gravid:

 

http://www.lommelegen.no/art/art2877.asp

 

De arkene du snakker om høres ut som å tilsvare kortet som brukes i Norge (står info om de ulike gangene man har vært til kontroll, resultater fra blodprøver etc, arvelige sykdommer, tidligere graviditeter mm)

 

Skal selv fly tilbake fra Ecuador i uke 30, virker ikke som om det er noe stort problem.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Flöy masse med sas og norwegian til jeg var 31 uker på vei. ingen som spurte meg om legeerkläring eller å se helsekortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...