Gå til innhold

KISS syndrom


bettan 270106

Anbefalte innlegg

Noen som kan fortelle meg litt mer om hvordan man kan se om barnet har dette syndromet? Egne erfaringer? Og litt om behandlingen. HAr lest på internett om syndromet og symptomer, men ønsker litt mer personlig erfaring og betrakninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en sønn med KISS. Har skrevet litt om dette under funksjonshemmede/kronisk syke barn med overskrift KIDD.

 

Se www.kiss-kidd.no hvis du ikke har skjekket det før.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våres lille gutt må ha hatt dette kiss syndromet, kroppen hans var hele tiden vendt mot venstre samme hva vi gjorde de første månedene hjalp det ikke. Og på helsestasjonen fikk vi hele beskjed om å legge han slik på stellebordet sånn at han kunne se på noe interessant på den siden han ikke ville snu seg imot. Det var aldri snakk om noe kiss syndrom til oss den gangen. Han protesterte veldig da vi gjorde forsøk på å få han til å se mot høyre. Det ble ikke sett på som et problem før han var 3 mnd og da lå han i en svak bue, helsesøstra, legen og fysioterapeuten på sykehuset så ikke dette som noe problem. Det var noe som vi måtte orden opp i selv.

Da han lå i magen lå han trangt fordi veksten på magen stoppet opp i uke 30 og han ble født i uke 38. Han var igjennom en hard fødsel, den varte i nesten tre døgn, jeg hadde pressrier noen timer før han ble forløst med tang. Som baby var han veldig rolig, sov nesten hele tiden. Han ble mere våken fra han var 6 mnd men ikke noe aktiv. Han var litt over 1 år da han reiste seg opp etter bordet første gang og da begynte han også å krabbe etterhvert. Da han var 16 mnd lærte han seg å gå men brukte en måned på å lære seg det ordentlig. Vi fikk fysioterapi til gutten fra han var 3 mnd og hadde sise behandling da han var 17 mnd. Da han var rundt 8 mnd tok vi han med til kiropraktor for å rette opp i nakken til han, han hadde såkalt torticollis. Han ble merkbart bedre etter fire-fem behandlinger. Nå er han en aktiv gutt på 21 mnd som ikke har noen men etter dette. Men jeg er ganske sikker på at det er den harde fødselen som er årsaken til at han fikk kiss syndromet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta vår har/hadde kiss.hu holdt hodet oppe selv rett etter fødselen,veldig stiv i kroppen og urolig/grinete.lå alltid med hodet til venstre.

på 6 ukers kontrollen fikk vi henvisning til fysio pga at hodet var blitt skjevt.(de er veldig flinke til oppfølging på vår helsestasjon).fikk time rett før hu ble 3 mnd og fysio konstaterte at det var kiss.hu ringte en manuellterapeut, og vi fikk hastetime fordi tulla vår var tydelig plaget.

 

hu sov nesten ikke på dagtid fram til første behandling hos terapeut.ville bare bli bært ellers var det bare skriking.fryktelig slitsomt, men vi visste o ikke at det var noe som plaget henne stakkars...

 

hu sov heldigvis hele natta, noe fysio mente var fordi hu sleit seg ut på dagen...

 

hu fikk forbud mot å ligge på magen fordi hu var så spent i kroppen(hadde bare magen nedi, og hode og bein i lufta)

 

etter første behandling sov hu vanvittig mye hele døgnet.så ble det litt verre igjen mot neste behandling...etter 2. behandling ble hu gradvis bedre, og 3 gang ble hu friskmeldt.

 

hu er nå snart 6 mnd, og tidlig ute motorisk,sunn og frisk.jeg er glad vi fkk behandling så tidlig,når jeg ser hvor fint hu har det nå....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...