Gå til innhold

trenger litt hjelp til å forstå konseptet barnehage..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

*kremt kremt* litt flaut, men..

Hvordan fungerer dette med barnehager egentlig, tenker da ikke på hva barna gjør på o.l, men sånn praktisk for oss som foreldre.

 

Har fått 100% (45t) tildelt plass. Barnehagen har land åpningstid, hele 10 timer om dagen. -Men vil jo ikke at barnet skal være så lenge hver dag, er jo bare 1,5år.. Hvordan fungerer dette med å bringe seinere og/el hente tidligere? Leste at en ikke skulle "missbruke" plassen sin, og hva vil det si?

 

Vil en få en "oppdatering" på hvordan det går med barnet i bhg?

 

Går utifra at bhg vil informere om ant timer søvn, mat, utstyr etc barnet skal ha der?

 

Hvordan er det å ta barnet ut en og annen dag noen uker? Og ferier?

 

Alt sånn praktisk tas imot med stor takk (også om dere kommer på noe annet) :)

Er litt flaut dette, men jeg er helt "grønn".. Ikke er det noen jeg kjenner jeg kan spørre heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg jobber selv som ped. leder på en småbarnsavdeling, og kan sikkert hjelpe til med noen av spørsmålene dine.

Når det gjelder åpningstiden så er barnehagen som regel veldig fleksibel. Det vil si at man absolutt ikke må komme og gå når barnehagen åpner og stenger, men står mer fritt til å komme og gå ettersom hvilke behov man har. Barnehagen er i tillegg til en pedagogisk institusjon også en serviceinstitusjon, og det blir lagt stor vekt på den enkeltes behov. Mange barnehager har en såkalt kjernetid hvor det er ønskelig at barna er tilstede, dette på grunn av at man ikke skal gå glipp av opplegg og aktiviteter, turer ol. Denne kjernetiden er som regel fra 9-10-tiden til 14-15-tiden. Å misbruke plasssen sin må vel kanskje bety å utnytte alle timene maksimalt, og aldri la barna ha kortere dag enn ni timer?

 

Etter en stund i barnehagen er det vanlig at man blir innkalt til en foreldresamtale hvor man får høre mer om hvordan barnet har det i barnehagen. Ellers har man daglige samtaler med personalet ved bringing og henting, og det er personalets oppgave å sørge for at du som mor får nok informasjon. Hvis du ikke føler du får det: Spør! Det er ikke alltid like lett å vite hvor mye info hver enkelt trenger, lurt å være tydelig på det som forelder.

 

En god barnehage sørger for at man får vite praktiske ting ang. soving, utstyr ol. Det finnes gjerne lister over sovetider og bleieskift for eksempel.

 

Ferie kan man ta når man vil. Også fridager. Det er bare viktig å si fra, sånn at de ansatte vet om barnet kommer eller ikke.

 

Lykke til med oppstart! Du får helt sikkert masse tips når du kommer til barnehagen også, de er der for å samarbeide med deg på best mulig måte om å ta vare på barnet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra at å misbruke plassen sin kan bety både å ha ungen der hele dagen og å bare bruke den noen timer nå og da. Hvis man ikke trenger den mer, burde man kanskje søkt om delt plass f.eks. De fleste barn trives med rutiner. Det kan derfor være lurt å levere og hente til omtrent samme tid hver dag. Det å alltid bli levert sent kan være uheldig, da er alle de andre opptatt med noe når barnet kommer og det kan være vanskelig å komme inn i lek med de andre. Ikke at de leker all verden når de er 1.5 år, men aktiviteter kan være i gang allikevel.

 

Det å ta barnet ut en og annen dag er nok helt greit for barnehagen, men kan kanskje være vanskelig for barnet. I hvert fall i begynnelsen kan det være vanskelig å skilles fra mamma hver gang det har gått noen dager siden sist man var i barnehagen. Etter helger og ferier kan det blir mere gråt ved atskillelse. Jeg har vært borti barn som ikke har taklet det med halv plass noe særlig bra f.eks.

 

Du bør få informasjon både om mat, bleieskift og soving. Enten på skjema eller muntlig. Dessuten også informasjon om hvem hun har lekt med og hva hun har gjort. Ekstra viktig når hun er så liten at hun ikke kan fortelle noe selv.

 

Alt om hva du trenger av utstyr og skift i barnehagen får du sikkert informasjon om fra barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kommentar til at man kan ta ferie når man vil:

 

Mange barnehager (ihvetfall "vår" og et par andre jeg vet om) har krav om et antall uker sammenhengende ferie om sommeren. Og andre barnehager har stengt noen uker om sommeren.

 

Ferie utover dette er selvsagt uproblematisk, det er tross alt ikke oppmøteplikt. :-)

 

Hos oss er det også frokost fra 0830 til 0900, så de ser helst at en normalt kommer før eller etter dette slik at de som spiser skal få ro. Og dersom en kommer etter frokost, bør barnet ha spist frokost når det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo ikke regnes som å misbruke plassen sin om man bruker den til fulle? Noen har jo faktisk bruk for det, da, fordi de jobber. Nei, misbruk vil jeg regne med betyr å stadig komme for sent å hente og sånne ting. Og så lenge man betaler, kan man ta barnet ut så mye man vil. Det hender jo man vil ha barnet mer hjemme i perioder hvis det er mulig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei. Jeg er ansatt i en barnehage og har 10 års erfaring og kan fortelle deg litt hvordan vi gjør det.! Jeg er ansatt i en privat barnehage , vi holder aldri stengt utenom helligdager. Men det lov pålagt at barna skal ha 4 uker ferie i løpet av året. Men hos oss kan man velge selv når man ønsker ferie og hvordan den skal deles opp. Velger du å reise på ferie i februar trenger du ikke å ta ut ferie om sommeren.(det er ikke mange bhg som har det som oss). Heller ingen bestemmelse om at det trener å være sammenhengende uker. Vi holder åpent fra 07-17 men det betyr ikke at barna får være der hele dagen. Kun 9 timer er max, men hvis du har en veldig god grunn for full dag , gis det disp til det. Ingen ting gleder meg mer å høre at noen tenker på barna sine, alle barn skulle få en fri dag i ny og ne , få litt ekstra kos hjemme en dag. Bare ring å si fra at du holder barne hjemme . Men det viktigste du gjør er å ta deg en tur til barnehagen å se hvordan de har det og se hva de gjør,. Prat med de ansatte og spørr, ingen spørsmål er for dumme, vi vet at du kun vil ditt barn det beste. Dette ble langt men håper du ble litt klokere. Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missbruk er hvis du har barnet ditt i barnehagen utover de timene du er blitt tildelt.

Du kan med god samvitighet ha barnet ditt i bhg. selvom du skulle ha fri en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...