Gå til innhold

Fødselshistorie Lorang 06.04.06


Tigergutt

Anbefalte innlegg

Fredag 31.03.06 var jeg på vanlig kontroll hos fastlegen min, og han fortalte at jeg mest sannsynlig ville gå over termin som var 6. april. Hodet var ikke ennå ikke festet, og ting tydet på å kunne dra litt ut. Som jeg skrev her inne samme fredag, så var det ordentlig nedtur, og jeg var litt deppa for dette!

 

Vi gikk til sengs, og som vanlig var jeg oppe flere ganger for å tisse. Klokken 04.25 1 april våknet jeg på nytt og måtte på toalettet. I det jeg bøyde meg opp av sengen, hørte jeg det berømte kneppet (og det var virkelig et knepp), og vannet fosset! Det rant ordentlig, og det var umulig å ikke skjønne hva dette var. Etter en telefon til sykehuset, fikk vi beskjed om å komme umiddelbart. Klokken 05 var vi på sykehuset (måtte bare pakke ferdig bagen først), hvor jeg fikk ultralyd og ulike måleapparater på magen (jeg har ikke peiling hva slike ting heter). På 30 minutter ble det registrert 4 rier, og hvis ingen ting skjedde av seg selv innen et døgn, ville de sette meg i gang. Jeg gikk rundt på sykehuset i fra 06.00 om morgenen, spiste frokost, så på tv, dvd, gjorde kryssord…etc… Riene var mange, men på dette stadiet var de absolutt ikke vondt. Det som var kjedelig i denne fasen var ventetiden. Det ble håndball på tv, nyheter, Borettslaget, Spørreprogram på TV2 og nyhetene igjen. Klokken var blitt 21.30, og riene tiltok. Fremdeles var de ”helt greie”. Jeg tilkalte en jordmor 21.30, og hun sjekket meg. Da hadde jeg 6 cm åpning. For meg var det beste å være oppe å gå, i stedet for å ligge i sengen. Jeg gikk litt rundt frem til klokken 23.00 – da begynte riene å bli ordentlig vonde!

 

I utgangspunktet skulle jeg ha epidural. Siden jeg hadde gått så lenge som jeg gjorde med rier, og ikke hadde vært plaget med smertene, mente jordmor at jeg håndterte smerter fint, og at det var unødvendig med epidural. Som det fjolset jeg er, gikk jeg selvfølgelig med på dette!!!! Hvis dere har bestemt dere for epidural, så FOR ALL DEL STÅ FOR DET, og forlang å få det! For å gjøre en lang historie kort, de to neste timene var for jævelig, men så ble Ida født 2 april klokken 02.08.. Hun var 4100 gram og 50 cm lang. Hun kom til verden uten noen form for smertestillende, for det var for sent med akupunktur, og av lystgassen kastet jeg opp . Ida var blitt estimert til et stort barn opp mot ca 5 kg, og jeg er rimelig glad for at hun kun veide 4 kg. Siden hun ikke er lenger enn 50 cm er hun lubben og god. Ida hadde greid å putte knyttneven foran ved pannen, og slik ble hun født. Dette medførte at jeg spjæret en del, og måtte sy x antall sting. Bagatellmessig egentlig, ikke problemer med å gå på do….hehe….

 

Totalt sett: 19 timer helt greit med rier – helt levelig. De neste to timene akkurat så vondt jeg hadde forestilt meg, men så var det over.

 

Ida hadde masse hår og er veldig veldig søt. Det er mange som sier at morsfølelsen kommer når babyen blir lagt på brystet, men slik var det ikke her. Jeg brukte både to og tre dager før jeg på en måte greide å identifisere meg som mamma. Jeg har sluppet unna de store følelsesmessige svingningene, og nå er alt bare helt topp.

 

Jeg får håpe dere andre som venter på babyen deres får en like snill og god baby som det jeg/vi har fått. Hun spiser masse, og de to siste nettene har hun sovet fra kl 24 til 06, mat og så 3 timer med søvn igjen! Helt fantastisk 

 

Jeg har fått meg noen aha opplevelser som totalt ”grønn” mamma, men disse legger jeg ut i et eget innlegg.

 

Dere får ha lykke til alle dere andre – jeg kommer nok til å være her litt til og fra. Dere er jo ”bare best”, og jeg må jo følge litt med hvordan det går med dere som har vært her lenge.

 

Stor klem fra Lorang 02.04.06 og lille Ida

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

gratulerer!!

tenk at det plutselig bare skjedde!! det du hadde ventet sånn på!!

du har vært UTROLIG flink som har ar greid å takte all den smerten!! så glad vi ikke hvet hva som venter oss på forhånd!!

artig å lese historien din! du var jo etterlyst her inne!!

lykke til videre med lille ida...

jeg gleder meg sånn til at gutten min kommer ut... tror liksom det skal skje rett som det er men han lar jo vente på seg.. har ti dager til termin... men er såååå klar!!

takk for at du delte historien din med oss!!!

 

lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse! Kjempe morsomt at legen sa det han sa bare noen timer før :) Godt å se at ikke alle får den store morsfølelsen med en gang, veldig usikker på hvordan jeg reagerer...

 

(Litt misunnelig fordi du fikk så tidlig, trodde du skulle holde meg med selskap på overtid jeg :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse!! Kjenner meg igjen i at man ikke får den enorme morsfølelsen med det samme (var bare glad det hele var over).

 

Til deg som sa at du er glad du ikke vet hva som venter: Det kan jeg godt forstå, men selv om man vet det (sånn noenlunde da) så er det så innmari verdt det! Jeg sverget under første fødsel at jeg ikke skulle ha flere barn (selv om vi egentlig hadde tenkt det). Nå er det 14 mnd. siden og snart så popper en til ut :) Jeg har ikke glemt noen ting fra fødselen, men prisen for en fødsel er ikke høy når man ser hva man står igjen med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så feil kan en lege ta!

Gratulerer med Ida! Tenker det er deilig å ha det overstått! Kos deg med jenta di. Stor klem fra

 

(tidligere BigB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lorang..

 

Så utrolig å lese fødselhistorien din...Har tenkt masse på deg i det siste :0)

Ble litt bekymret når du plutselig var forsvunnet...men skjønte at du mest sannsynlig var på føden :0)

Gratulerer masse med lille Ida...så godt at alt er i orden og at hun er så snill ......har selv 39 dager igjen..nedtellingen er virkelig begynt..håper jeg er like heldig som deg og føder før..og får en like grei start med tanke på riene...ønsker deg masse lyke til videre...du må holde oss oppdaterte på hvordan det går da....håper å se deg snart på Dinbaby :0)

Gleder meg

 

Drar på påskeferie i morgen og blir borte en uke....kose deg masse i påsken som nybakt mor :0)

 

Stor klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer masse! var fint å lese historien din...jeg ble faktisk litt roligere..hehe, av å lese den..men må si jeg gruer meg for det...har bestemt meg for epiduralen jeg da...:) men gratulerer masse med jenta di.o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere så masse!! Håper min fødsel blir omtrent som det der, det hørtes perfekt ut.. (Bortsett fra revninga....) Vondt vet vi jo at det blir:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...