Gå til innhold

Er jeg heldig? :)


Sollie PP32

Anbefalte innlegg

Skrev her for noen dager siden, skulle nemlig til gynekolog for utredning, etter å ha prøvd i to år.

 

Etter hva jeg skjønner så er det ikke vanlig å få time fort i Norge?

Vi hadde bare tre ukers ventetid på første time, der vi bare prata og fikk en masse spørsmål som kan relatere til barnløshet og slik, pluss at jeg hadde mensen så dem tok en blodprøve.

 

Nå skal det skje masse i løpet av 1 1/2 måned, er det vanlig i Norge at det går så fort?

(Jeg bor i Nederland)

Skal til undersøkelse neste uke allerede, hvor vi da må ha sex dagen før, dem skal sjekke sædkvalitet og om slimet mitt ikke dreper dem og slike ting.

Så skal jeg ta enda en blodprøve i slutten av syklusen, pluss en underlivsundersøkelse for å ta forskjellige tester (evt. sykdommer, syster, sjekke om alt er generelt bra i underlivet)

Så skal jeg ringe for time neste gang jeg har fått mensen, for å ta rønken med en spesiell væske som skal sprøytes opp i livmoren, for å se om eggelederene er tette, og når alt dette er gjort, får vi ny time for å se på test resultatene!

 

Jeg hadde seriøst ikke venta meg svar allerede om to måneder, trodde dem tok en og en test jeg!

Noen fler her som har vært igjennom dette?

Gjør det veldig vondt med slik rønken væske, dem sa man burde ta noen paracet før man kom dit...

 

Og en annen ting, hva er egentlig pergo?

 

Tusen hjertelig hvis noen ville svart meg her!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow, det får'n si! Snakk om skikkelig opplegg du har fått, og som svar på spm ditt, JA, jeg synes du er kjempeheldig. Skulle ønske det var slik i Norge også. Her har i alle fall jeg opplevd mye ventetid, og liten innsats. Ingen andre undersøkelser enn hormonprøve og innvendig UL, så gir de resept på pergo/klomifen som stimulerer eggstokkene. Man tar flere kurer, og hvis det etter hvert viser seg at det ikke hjelper, så spermtest.

 

Lykke til med utredningen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner meg igjen.

Bor i Tyskland og første time hos spesialist tok ca to uker for å få.

Går kjappt med time hos gyn osv.

Vi er nok heldige og du spessielt fordi Nederland har noen av de beste klinikkene i Europa når det gjelder ivf/icsi.

Mange tyskere som reiser til nederland fordi sjansene er større der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det må jeg si, nå føler jeg meg virkelig priviligert du! :D

Jeg hadde allerede på følelsen at dette gikk fort, hadde absolutt ikke forventa at det skulle ta så kort tid! :D

Må si jeg savner Norge til tider, men når det gjelder sykehus, doktorer og spesialister, er jeg utrolig glad for at jeg bor i Nederland, man betaler da ikke dyr helseforsikring for ikke noe :P hehe

 

Får da håpe at vi ikke trenger så veldig kompliserte ting for å få til ting, men man vet jo aldri, og det ser jo ikke så veeeeldig lyst ut når man har prøvd i to år allerede :(

 

Svømmerene har allerede blitt testa, det var det første som skjedde, så der er alt tip top og absolutt bra, var til og med over normalen der ;)

Så, ja....da er det bare meg igjen da :(

 

Men, forsatt ingen her som har prøvd slik rønkenvæske som jeg nevnte?

Jeg må si jeg gruer meg litt, det virker litt skummelt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke prøvd det, jeg hadde en kikkhulloperasjon for å fjerne noe i livmoren som ikke hørte hjemme der og da pumpet de også gass gjennom egglederne for å se.

Ville egentlig anbefale denne metoden i stedetfor fordi mand a ser omd et har gjemt seg noe i livmoren som ikke hører hjemme der og om man f.eks har endometriose osv.

Røntgen med kontrastveske viser kun om egglederne er åpne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk til privat gyn jeg på volvat, og der fikk jeg time innen to dager. Men alt var bra, og da fikk jeg ikke noen beskjed om videre steg... så jeg skal bestille time hos vanlig lege på mandag og snakke med henn om hva som skal gjøres videre, og så bestiller jeg privat igjen når jeg vet hva jeg skal. Skal også bestille til mannen min på volvat til en allmennlege der for å sjekke spermen. Høres veldig bra ut i Nederland. Jeg bodde 7 år i England, og liker bedre det Norske helsevesenet... men har ikke prøvd andre land da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg tok røntgen med kontrastvæske på mandag og det var ikke verre enn å ta celleprøve. Men det er klart det kan variere. Jeg fikk beskjed om å ta et miniklyster (toilax) om morgenene, så jeg måtte sitte en stund på do før jeg dro til timen. Radiografen som møtte meg var utrolig flink, forklarte hva jeg skulle gjøre og hva legen kom til å gjøre. Her kommer en beskrivelse, vet ikke hvor intr det er, men:

 

Fikk gå inn på et rom hvor jeg tok av meg neden til og knytte et hvitt laken rundt livet, pluss "svenskesokker" over sokkene. Gikk inn og satte meg på benken. Legen kom inn (med munnbind og hansker:) og viste meg røret hun skulle føre inn i livmoren, viste også at hun blåser opp en ballong når røret er kommet inn (en veldig liten ballong:). Så var det opp med beina, som ved vanlig undersøkelse. Når røret var inne, ballong blåst ut hjelpte de meg å legge meg helt ned. Det stakk i magen og det gjorde vondt, men ikke så ille som jeg hadde fryktet. Etter at all væsken var komt ut i systemet tok de bildene. Legen sa at alt såg bra ut og etter ca 15 min var jeg ute på gangen igjen. Måtte sitte der for å skjekke at jeg virkelig følte meg bra, før jeg dro på jobb.

 

Var på jobb en time etter jeg gikk inn. Etter noen timer fikk jeg skikkelig pms smerter som gikk over med en tabl. Det stakk litt i 1,5 døgn.

 

Nå skal det sies at dette varierer nok fra person til person. Legen sa at det ville gjøre mer vondt dersom egglederne var tette.

 

Dette ble langt, men er et forsøk på å få deg til å slappe av, jeg brukte altfor mye tid og energi på å grue meg.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Ja, burde jo ikke grue meg da, men jeg er bare automatisk redd for leger, sjukehus, tannleger og alt slik, er absolutt ikke glad i slikt :(

Men jeg må jo, og vil jo sjekke ut hva som foregår, så da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...