Gå til innhold

Dårlig sæd, noen som vet?


kirsty*2barnsmamma

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå blitt "friskmeldt" fra volvat, så da begynner jeg å lure på om det kansje kan være noe med mannen. Vi har prøvd i over et år og hatt tre SA. Så lurer jeg på om siden vi har klart å bi gravid tre ganger at det kansje ikke er noe galt. Men med tre SA så begynner jo vi å lure. Noen som har hatt samme problem og snakka med lege om det? Vi får ikke gått til lege og testa sæd før mannens oppholdstillatelse kommer og han får norsk person nummer, han får ikke fastlege med midlertidig nummer... Jeg lurer egentlig på om dårlig sæd kan forårsake SA. Sitter og surfer på nettet og leter etter svar, men finner bare om kvinne problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg VET ikke helt sikkert om dårlig sæd kan ha noe å si, MEN i forbindelse med at min kjære har svært dårlig sæd, har jeg lest så øyet blir stort og vått om problemet.

 

Jeg fant en amerikansk forskningsrapport som snakker om lav DNA-tetthet i spermiene, og om at dette i mange, mange tilfeller blir oversett som problem. Flere par går i årevis og skjønner ikke hvorfor de enten ikke blir gravide eller mister. Hos disse har det vist seg at mennenes sæd tilsynelatende er bra, og kan derfor befrukte et egg, MEN pga. lav DNA-tetthet i spermiene, vil ikke egget utvikle seg normalt og blir derfor "skylt ut", altså man får en SA/MA.

 

Vårt problem er nettopp dette, og hadde det ikke vært for at vi ble henvist til Dr. Kenneth Purvis ved Andrologisk Senter i Oslo, hadde vi etter all sannsynlighet gått rundt totalt uvitende om problemet. Dessverre er det ikke alle fertilitetsklinikker her i Norge som sjekker dette, eller tillegger det særlig vekt, har jeg skjønt etterhvert.

 

Bor du i eller i nærheten av Oslo, er det en grei sak å få henvisning til Andrologisk Senter av din gynekolog.

 

Uansett, med tre års prøving, bør nok også mannen testes, ja.

 

Lykke til!

 

 

 

(PS. Smør dere med tålmodighet når det gjelder oppholdstillatelse og pers.nr. Min kjære ventet i 4-5 mnd. før det var klart, og han var EU-borger, så det skulle vel ikke være så inn i hampen vanskelig????!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Skal skrive dette ned i tilfelle det trengs ja. Først sjekke sæden, så spørre om dette. Mine graviditeter når aldri uke 6... så det høres sannsynlig ut ja. Hva slags behandling fins for dette da, hvis der er noen?

 

Min mann er Engelsk, din da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

For å finne behandling, må de finne årsaken. For de fleste, igjen iflg. rapporten, kommer lav DNA-tetthet av en infeksjon som de gjerne kan ha gått med i årevis uten at noen har oppdaget den. For min manns del, er det ingen behandling som har hjulpet. Han har hatt 4 antibiotikakurer for en prostatittinfeksjon. Vi er nå i gang med prøverør. Dessverre er sjansene for å lykkes ikke veldig overbevisende, men så lenge det er liv, er det håp! :-)

 

Mannen er italiener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har svært dårlig sæd, ekstemt lite antall (1,5 mill/mill), og alt døe innen 24 t. Jeg mistet to ganger i tidlig Sa før uke 6 før vi fikk datteren vår - uten hjelp. Mistenker dessuten at jeg muligens var gravid forrige syklus (hadde 17 dg med høy tempr.)

Mennen din kan ikke ta en test hvis dere er i utlandet da mens dere venter på oppholdstillatelse?

Ønsker dere lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar :-) Vi er i norge, men har bestem å ringe til volvat på mandag og få time til han med allmennlege der, tror ikke de krever person nummer... gidder ikke vente, vil vite nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...