Gå til innhold

Hva har jeg gjort?!


gutt,født i januar

Anbefalte innlegg

Sitter med ekstremt dårlig samvittighet. Må bare lette hjertet mitt her jeg. Jeg hadde vist at jeg var gravid i ca en uke, tror jeg ,før jeg begynte å blø. (Har hatt friskt blod, ingen klomper ol.,) Tenkte at nå har jeg en sa, og fortsatte som før. Har vært på jobb hele uke (ikke i dag da). Jobber som sykepleier og har mange tunge løft og en fysisk krevende jobb. Har også hatt endel smerter, så jeg har tatt endel smertestillende. I går på jobb merket jeg at jeg fikk ordentlig vondt hver gang jeg løftet og forflyttet pasienter. Tenkte plutselig på at kanskje jeg skulle hatt tatt det med ro. Det kan jo bare være at jeg har en blødning og at det ikke er en sa! Det vet jeg jo ikke før jeg får sjekket det. Har fått time hos lege i dag, det skal bli bra å finne ut av hva dette har vært.

Tenk hvis dette går galt fordi jeg ikke har tatt det med ro. Må også si at blødningen startet etter en utrolig slitsom helg på jobb, med mange dårlige pasienter. Tenk hvis jeg nå mister en jente eller en gutt bare fordi jeg ikke innså alvoret!

Huff dette ble langt, men måtte bare få det ut. Skriver nok et innlegg etter at jeg har vært hos lege.

Ha en god dag alle dere!

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Snille Menno!

 

Det er helt normalt å legge skylden på seg selv etter sa. Jeg gjorde det samme og min historie ligner på din, bortsett fra at jeg var student og stresset noe voldsomt foran eksamen.

 

Jeg småblødde litt i ei uke, men fortsatte eksamensmaset for det. Følte at jeg ikke hadde noe valg – jeg var jo nødt til å stå til eksamen. I etterpåklokskap hadde jeg nok tatt det med ro, men nå ble det som det ble.

 

Og jeg hadde grusomt dårlig samvittighet for ”at jeg drepte min egen unge” – slik tenkte jeg. Legen min (som er helt fantastisk, forresten) sa til meg at jeg måtte slutte å drive med denne formen for ”selvpisking” og det tok meg egentlig lang tid å slutte å tenke slik. Legen sa at man vet så lite om hva som gjør at akkurat dette svangerskapet endte i sa, og hvorfor andre som gjorde nøyaktig som jeg fikk beholde sitt.

 

For det er tross alt mange med jobber hvor de må løfte tungt som får beholde babyen sin. Og mange som stresser foran eksamen som får fine babyer til slutt.

 

Hvorfor det er slik vet jo ikke vi. Men legen mener de fleste svangerskap ender fordi selve skapelsesprosessen på et tidspunkt har gått feil. Og det tror jeg er helt riktig. For når vi tenker på det, så er det jo helt utrolig at to kjønnsceller kan bli til et helt menneske! Det er milliarder av ”byggesteiner” som må legges HELT perfekt – i en fastbestemt og ufravikelig rekkefølge - for at naturen skal bli fornøyd! Det er bare noen få småfeil som unnslipper moder naturs nåløye.

 

Så jeg synes ikke du skal fortsette din selvpisking heller. Det har blitt født mange mange barn under langt tøffere omstendigheter enn det du og jeg ble utsatt for. Og vi må slutte å tenke at vi – som ikke engang selv vet hvor hardt kroppen til enhver tid jobber med både det ene og det andre – kan tro at vi kan styre alt med viljens makt. Det kan vi ikke. Da blir det heller ikke riktig å tro at alt vondt som skjer kan hindres bare ”hvis vi gjorde slik eller slik”.

 

Dette ble litt langt, men jeg håper det var litt til trøst….klem.

 

Lenke til kommentar

Du har ikke gjort noe som helst galt og skal legge bort noe som helst form for dårlig samvittighet med en gang, lille venn! Nå. Bort med den!

 

De aller fleste aborter skjer fordi fosteret ikke er levedyktig - det er naturens måte og rydde opp på når noe har gått veldig galt inni der. Dette skjer så ofte som 60 % av alle befruktninger, oftest før vi merker at vi har blitt gravide. (Også tror man det bare er en vanlig mens) Når dette skjer så tidlig i svangerskapet er det ingen ting vi kan gjøre for å hjelpe eller forverre situasjonen.

 

Og man kan også ha blødninger i første trimester uten at det har skjedd noe med fosteret.

 

Ønsker deg lykke til hos legen. Krysser armer og bein for deg.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Støtter svarere over, det er ikke in feil hvis du har mista og du må ikke klandre deg selv... det er som sagt en grunn til SA, og da kan man ikke stoppe det, uansett hva man gjør. Ønsker deg lykke til hos legen, hold oss oppdatert da!

Lenke til kommentar

Dette må du ikke pine deg selv med! Jeg har mista en gang og var inne i de tankerekkene "tenk om jeg ikke hadde spist det, tenk om jeg ikke hadde drukket det og tenk om..." Sambo sa det i grunnen ganske fint "kjære deg" sa han "husk på alle dem som opp gjennom tidene har prøvd ALT fordi de VILLE miste, men som fødte et friskt og velskapt barn uansett anstrengelser"

Lenke til kommentar

Her kommer oppfølging. Var hos lege som sendte meg rett på sykehus til innvendig ul. Der kunne de konstatere tidlig spontan abort. Han sa at mye var ute, og at jeg ville nok ikke blø i så mange dager til.

Jeg ble så lettet over å vite at det var en spontan abort, så det var virkelig vært et besøk hos legen. Synes det er helt greit nå, og gleder meg til den neste prøve tiden, HE He He. Ha en gog kveld alle dere.

Lenke til kommentar

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...