Gå til innhold

Fryktelig vondt i tannkjøttet.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen andre som plages med dette? Er i uke 29 nå og har under hele svangerskapet merket at tankjøttet er mer ømfintlig. De siste dagene har det blitt ekstremt ille vel å merke. Bruker tanntråd hver kveld og i går var det veldig vondt og jeg våknet av at det verket mellom tennene flere ganger i natt. Fremdeles har jeg vondt og jeg skjønner ikke hvorfor det plutselig har blitt så ille. Noen som har erfaring/råd å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har veldig vondt burde du ta deg en tur til tannlegen. Man kan lettere få tannkjøttbetennelse når man er gravid.. Jeg merker også att tannkjøttet er mer ømfintlig nå, blør nesten hver gang jeg pusser tennene, noe jeg aldri gjorde før, men har desverre ingen andre råd enn å ta deg en tur til tannlegen:)

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har hatt samme problem. Er nå i uke 40. Jeg blødde også mye fra tannkjøttet og det var godt/vondt å pirke i tannkjøttet. Dersom du blør mer enn vanlig, er sår eller rød i tannkjøttet kan det være du har fått tannkjøttbetennelse. Det fikk jeg. Jeg var hos tannlegen. Hadde så mye tannsten/belegg langs tannranden at det ikke var mulig å få bort med vanlig tannbørste, så tannlegen måtte pusse det bort. Du kan kjøpe en flaske corsodyl på apoteket og skylle munnen med hver kveld i 1 uke. Men du må ikke bruke den mer enn det for kan gi missfarging på tennene. Ellers ville jeg iallefall ringt tannlege for råd/time. Ikke bruk tannstikker og pill med. Det gir bare sår. Vær nøye med tannpuss x 2 til dagen. Bruk tanntråd hver kveld.

 

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være at du reagerer på tannkremen du bruker. For meg hjalp det å bytte tannkrem.

Gikk fra blødende ømt tannkjøtt, med flere ganger åpne sår til helt bra bare ved å bytte. Måtte prøve meg litt frem, det verste merke var Aquafresh, men er helt bra bare jeg bruker Sensodyn Gel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for alle svar og gode råd. Jeg er alltid nøye med renhold av tennene mine. Tanntråd, puss og fluorskylling hver kveld samt vanlig tannpuss hver morgen. Av det jeg har lest om betennelse i tannkjøttet får jeg inntrykk av at det forekommer oftest dersom folk ikke er nøye med renholdet. Men samtidig er jo vi gravide mer utsatt leste jeg også.

Jeg skal få mamma til å ringe tannlegen min i Norge siden jeg bor i utlandet og ikke tør å gå til tannlegen her siden de ikke har så bra rykte på seg. Håper det ordner seg snart!

 

Igjen, tusen takk for svar:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...