Anonym bruker Skrevet 7. april 2006 #1 Skrevet 7. april 2006 blir litt forvirret av innleggene her om arv, men skal få lånt meg en bok... innbiller meg at det er fryktelig dyrt å kontakte advokat.. Jeg og min mann er samboende med ett felles barn. Min mann har 2 barn fra tidligere. Vi planlegger å gifte oss. Da kjøper jeg meg samtidig inn i huset slik at jeg står som eier av 50%. Vi slipper tinglysningsgebyret når vi er gift. Mannen min kjøpte huset for flere år siden, det har hatt en stor verdiøkning. Prisen jeg skal betale, er basert på et gjennomsnitt av ulike taksteringer. Dersom vi skiller oss, vil nok han som har god råd beholde huset. Dersom han dør, har ikke jeg råd til å kjøpe ut barna hans (jeg gjeldsetter meg til opp over ørene ved å kjøpe meg inn). Hva er lurt å gjøre? Jeg har ikke lyst til å lure farsarven fra barna, men jeg vil jo gjerne ha råd til å bli boende i huset med fellesbarnet - kanskje vi får flere barn også etterhvert--?
Gjest Skrevet 7. april 2006 #2 Skrevet 7. april 2006 Om du ringer en advokat så får du gratis veiledning der pr teleforn, om du vil gå videre og skal utarbeide papirer o.l. må du betale. Men det koster faktisk ikke noe (i hvertfall hos en del advokater) å få veiledning. Det gjorde vi.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2006 #3 Skrevet 7. april 2006 Hvis dere vil sikre dere så skriv huset over på deg når dere gifter dere. Dere kan også tegne livsforsikring slik at du vil klare å betale ut farsarven til hans barn og dermed få beholde huset. Men ta kontakt med advokat, det er vel anvendte penger for å sikre fremtiden.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2006 #4 Skrevet 7. april 2006 Mannen min ga meg særeie på huset vi kjøpte sammen, så har ikke særkullsbarna noe krav i huset. Men de får i såfall noe utenom da, men ikke på langtnær så mye som hvis jeg skulle kjøpe dem ut av huset.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2006 #5 Skrevet 7. april 2006 Husk det at du som ektefelle skal først ha minimum 4G utbelalt av arven, mens barna skal ha maks 4 G... Tror 4 G er ca 230 000...
Anonym bruker Skrevet 7. april 2006 #6 Skrevet 7. april 2006 Men vil ikke særkullsbarna oppfatte det som urettferdig - hvis far og stemor har betalt like mye, og så står huset på stemor?
kona til Pondus Skrevet 7. april 2006 #7 Skrevet 7. april 2006 Den øvre grensen er da strengt tatt 1mill på hvert barn
Anonym bruker Skrevet 7. april 2006 #8 Skrevet 7. april 2006 1 mill er da vel ikke det samme som maks 4G?? hallo??
Clue Skrevet 10. april 2006 #9 Skrevet 10. april 2006 Huset bør IKKE stå som særeie på den ene, f.eks stemor. Da har ikke mannen noen krav i huset om det skulle bli skilsmisse, og barna har heller ingen arv i husets verdi. Og det er vel ikke riktig? Spesielt hvis mannen eide huset i flere år før den nye damen kom inn i bildet. En skal ikke bare sikre den ene part, men beggge parter så godt som mulig. Det kan man hvis man tegner livsforsikring som begunstiger hverandre. Da har den begunstigede part krav på hele utbetalingen, arv kommer ikke i betraktning, heller ikke arveavgift (da må man tegne to separate). Vedkommende kan da betale ut barnas krav i huset som de får ved en farsarv.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2006 #10 Skrevet 10. april 2006 Vi kjøpte hus sammen, og da ville mannen min at jeg skulle ha særeie, nettopp fordi det kan bli vanskelig å kjøpe ut særkullsbarna dersom han skulle dø først. Urettferdig eller ikke, det er nå slik vi har gjort det for å sikre meg og våre felles barn.
Clue Skrevet 10. april 2006 #11 Skrevet 10. april 2006 Og du syntes det var helt greit? Jeg ville nok ha protestert, fordi det er urettferdig overfor både mannen og hans særkullsbarn, og fordi det fint lar seg ordne ved å tegne livsforsikring. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å gå med på det.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2006 #12 Skrevet 10. april 2006 min mann har livsforsikring.. som går til meg.... men er det ikke slik at barnet bare har krav på 4G? Tror det var opp mot 230 000.... Jeg kommer til å arve endel, men har lyrt til at vi skal eie ting felles. Dette fordi da får mannen min et mer eierforhold til det og det er viktig i et forhold... at det ikke bare er den ene som eier og føler et ansvar... mener nå jeg.... derfor har han livsforsikring som jeg får til å betale ut stedatteren min.... Men noen som vet hva øvre grense for arv er?
NN 4 Skrevet 10. april 2006 #13 Skrevet 10. april 2006 Livsarvinger (dvs både særkullsbarn og felles barn) har krav på 2/3 av arven, maksimalt begrenset til 1.000.000 til hvert barn. Den resterende 1/3 kan man fritt disponere ved testament. Ektefellen har rett til 1/4 av arven, minimum 4G ved dødsfallet. G er grunnbeløpet i folketrygda, og er nå kr. 60 699. Det oppjusteres 1. mai hvert år.
NN 4 Skrevet 10. april 2006 #14 Skrevet 10. april 2006 En liten ting til. Med mindre noe annet er bestemt i testament går 1/4 til ektefellen, og de resterende 3/4 fordeles likt mellom barna. Utgangspunktet er med andre ord at "resten" fordeles mellom barna. Maksimalgrensen på 2/3 og 1.000.000 til hver får bare anvendelse dersom arvelater har skrevet et testament.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå