Gå til innhold

Vekt-mas!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser at det er noen som tenker mye på vektøkning. Det er stadig noen som lurer på hvor mye andre har gått opp.

 

Vil bare påpeke at det ikke gir mening å sammenlikne vektøkning uten også å sammenlikne vekt og høyde før svangerskapet. Det er naturlig at de som er slanke før de blir gravide går opp mer enn de som allerede har et "ammelager" med fett på kroppen. Det er også store individuelle forskjeller når det gjelder bryster osv.

 

Det virker nesten som om det er om å gjøre å gå opp minst mulig. Det mener jeg er en usunn holdning. Det som er viktig er at man spiser riktig og beveger seg. Kiloene vil da uansett rase av dersom man ammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så godt at noen sa dette! :)

Har også tenkt på det når jeg ser alle trådene om vekt.

 

Skjønner jo at folk tenker på at de skal tilbake i form etter fødselen, men det er faktisk ikke sikkert at den som har gått opp 10 kilo er raskere tilbake til startvekt enn den som har gått opp 30 :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å henge meg på dette innlegget. Vet ikke helt om "mas" er det riktige ordet for min del, men jeg synes som hovedinnlegger at det overfokus på antall kilo på disse sidene. Det har også slått meg at det i blant ser ut til å være positivt å ha gått opp minst mulig.

 

Kjære medsøstre. Avmagrede kvinnekropper er hverken vakkert eller bra for barnet i magen. Ta vare på dere selv og søk trøst i relasjoner og aktiviteter...ikke i overspising eller underspising. Anbefalt litteratur ved spiseproblematikk kan anbefales flere av bøkene til Finn Skårderud slik som Sultekunstneren, Sterk/Svak og forsåvidt også Uro.

 

Vel, jeg vet godt at ikke alle kvinner som starter opp disse sammenligningstrådene og aktivt sammenligner sin vekt med andre har denne type problematikk i del hele tatt. Derimot så er det sannsynlig at noen som aktivt leser/lager disse tråder kan ha det. Tenkte at det er lurt å sjenke det en tanke før en presenterer liten vektoppgang som positivt eller normal vektoppgang som mye.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Burde da virkelig være viktigere at babyen vokser og har det godt i magen enn at mor er like slank som før.

Selv var jeg normalt slank før graviditeten, gikk opp nesten 20 kilo og nå 9 uker etter er alle de borte, uten at jeg har gjort noe for det. Men om så jeg aldri hadde blitt kvitt dem hadde lillegutt hvert verdt hver eneste kilo!!!! Så jenter, tenk heller på å spise sundt og godt slik at babyen får det den trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, har gått opp et par og tjue kilo nå, har 19 dager igjen, og det anses vel som det øvre sjiktet...men det bekymrer meg ikke det minste:-)

 

Men jeg skjønner likevel at noen starter disse trådene, ikke nødvendigvis som noen konkurranse, men fordi man lurer.. Jeg er heldig, det kryr av barn i familien min, mange graviditeter å følge, og mange å spørre ut.. I tillegg jobber jeg i barnehage, også et sted man møter mange gravide, og kan se litt av hva som venter..

 

Hadde jeg ikke hatt alle disse referansene i mitt eget liv, så hadde sikkert jeg også hatt et behov for å høre litt om hvordan ting var for andre.... Man bruker jo mye energi i SK på å undre seg på om ting går som "normalt", og det gjelder vel også vektøkninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at det virker som om mange fokuserer mye på at det er "bra" å gå opp lite. Greit å ha et sunt kosthold, men jeg syntes ikke man skal fokusere alt for mye på dette heller. Viktigste er at man har det bra!! men, det er det dessverre litt lett å glemme til tider. Jeg har verdens søteste jordmor på alle mulige måter, men dessverre er hun veldig vektfokusert. Jeg fikk "kjeft" for at jeg hadde gått opp 8 kg etter 26 fullgåtte uker. Hun jobber tydligvis utfra en mal om at ingen skal gå opp mer enn 12 kg!!! Folk er forskjellige sier bare jeg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg veldig enig i at det er litt mye fokus på vekt her inne. Som tidligere anorektiker kan jeg kjenne jeg blir litt irritert når jeg tenker på alt jeg har vært igjennom for å bli frisk, også sitter folk sånn å tuller*smiler* Men jeg forstår nysgjerrigheten også da....man vil liksom vite alt om alt når man opplever noe så ulogisk som å gå gravid. Verst syns jeg det er å tenke på de som skal "slanke" babyen i magen eller de som er bekymret for om babyer på under året er tjukke og overvektige....Skummelt å tenke på at de samme menneskene skal lære et barn å ha et sunt og godt forhold til mat og kropp....Menmen....

Godt var det uansett å se jeg ikke er helt alene om alle tankene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er gøy å lese vekttrådene jeg, for å sammenligne med andre i samme uker som meg. Når jeg føler meg liten i vekt eller stor, hva enn, så kan jeg lese hva andre veier og slippe å bli så bekymret om jeg går opp nok eller ikke. Ikke for å være vektfantast :-)

 

Når det kommer til det med at kiloene raser av så kan det stemme, men ikke alltid, så det kan gi folk illusjoner som ikke alltid er like reelle.

Førstegangen min så raste kiloene av som du sier, andre gang gjorde det det ikke, til tross for at jeg ammet begge to like lenge.

 

Med andremann så hadde jeg bare gått opp ni kilo også, men allikevel så tok det meg en kyssesyke episode (ett år senere) før jeg var i den vekta jeg var i før graviditeten.

 

Ikke at vekten plaget meg :-)

 

Det har den aldri gjort, jeg vet hva som kommer ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...