Gå til innhold

Ronja 80


Happiness♡*en jente&en gutt*

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvordan går det?

Har du tenkt noe mer på omskjæring?

I helga ble jeg så provosert av mannen min. Han snakka med familien sin i pk(jeg har ikke så godt forhold til svigermor), og sa at de var sure fordi vi ikke hadde barbert hodet til Hamza!

Jeg har ikke samtykket til det før fordi jeg ikke har fått klarhet i om det er kultur eller om det er noe i islam som sier at vi må gjøre det.

Fant ut at det var Sunna å gjøre det etter den 7.dagen så da var det bare å gjøre det da....

Har dere gjort det på datteren deres og skal dere evnt gjøre det på gutten? Har lagt ut bilde av han uten hår på http://www.barnimagen.com/content/view/thumbnail_user/400435/offset/16

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå når vi veit at det er en gutt så er spørsmålet oppe til debatt igjen... Mannen min vil gjøre det fordi det er detsom føles normalt for han, men han har jo som sagt ikke noen sånn stor religiøs overbevisning..

Men jeg tror det blir til at gutten får bestemme det selv når han er gammel nok.....

Har aldri hørt om dette med håret, og har på følelsen at det har mere med kultur enn religion å gjøre..... Hva tror du?? Men det står jo noe i koranen om at "hvert hårstrå skal fjernes fra kroppen, som riskorn fra en risåker" eller noe sånt.... Det er i forbinnelse med å være ren før bryllupssermonien.. Så hår løst blir vel sett på som rent..

Så, nei vi har ikke og skal ikke gjøre dette..

Forventer svigermor at du skal være som en pakistansk pike??

Vet at det er mange som sliter litt med det, og da er det jo godt at de bor så langt borte =)

Her blei jeg ganske fornærma da de ble så glad for at det var gutt.. Ikke det, de er veldig glad i dattra vår, men det er jo noe spesielt med gutter da.... Kjenner jeg blir litt sint... Har fått kommentarer når vi har fortalt at jeg er gravid om at så koselig, får håpe det blir en gutt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ang håret sto på en muslimsk net side, ellers hadde jeg ikke gjort det. Vet de gjør det i andre land også, der de ikke er muslimer.

Anyway, nå er det gjort, og aldri igjen. De gjør det vel 3-4 ganger og babyen skal få finere hår av det. Det er jo vanlig å fjerne kjønnshår og sånn, så det er vel noe med det å være ren.

Har du lest i Koranen? Eller forteller mannen din deg ting? Jeg må som oftest finne ut av ting selv jeg, slitsomt for de forventer at jeg skal være som de, men jeg er jo oppdratt helt annerledes. Derfor skjærer det seg noen ganger med familien hans...Og ja, deilig at de bort laaangt borte til tider =) De ville jo at jeg skulle komme og føde der...

 

Det ang at vi fikk gutt nå er like stas for familien min som hans. Nesten alle har sagt at de håpet vi fikk gutt for da fikk vi en av hver, og det er familien min og folk jeg ikke kjenner så godt også som sa sånn. Mannen min sa jo at han var gla det ble gutt, for det var noe spesielt med gutter, men hadde vi fått ei jente til så hadde han nok vært like gla=) Det er sånn han er, han er veldig stolt.

Håper bare ikke familien hans vil gjøre forskjell på barna når vi drar nedover igjen, blir ikke før i des kanskje.

Har dere planer om å reise? Hamza fikk bcg på sykehuset og skal begynne meg hepatitt b vaksine neste uke.

Hvordan er det for datteren din å skal bli storesøster? Sleit veldig med sjalusi her første uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.muslim-names.co.uk/index.php?section=2&page=6&letter=M

Her har jeg funnet en del info og også navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte Rasul om det med håret og han kunne fortelle at mammaen hans barberte barna sine, veide håret og gjorde det om i verdi og kjøpte gotteri til de andre barna for det =)

Gamle folk i Norge sier jo også at man må klippe håret til babyene for at de skal få fint hår...

Tror ikke jenta mi helt skjønner det at det skal komme en baby.. Men hun er gudskjelov pappajente, og babyen vil jo være mest avhengig av meg til å begynne med, så hun "mister" jo ikke pappaen sin.. Vi reiser til Tyrkia med en gang vi får klarsignal av lege, etter 6 uker tenker jeg, vil gjerne på etterkontroll selv før vi reiser..

Jenta mi fikk også bcg på sykehuset og hepatitt begynte hun vel med ved 6 uker kontrollen eller noe sånt.... Må høre hvordan det blir iforhold til at vi reiser så tidlig.. Reiser i juli og kommer hjem en liten tur i september, kommer hjem igjen til jul og kanskje en gang til før sommeren....

Jeg har ikke lest koranen men jeg har ei venninne som har konventert etter å ha studert islam i 4år, så hun har litt peiling....

Jeg "trenger" jo på en måte ikke å vite så mye om det, siden jeg er kristen, så de skikker mannen min måtte ha, blir jo ikke mitt ansvar å finne ut av og å gjennomføre, om du skjønner.... Men prata med onkelungene til mannen min for et år siden ( de er nesten på min alder) og de tok det for god fisk at jeg hadde konventert... Forklarte at det hadde jeg ikke, de syns nok det var litt rart... Og mammaen hans tror nok at jeg er muslim, hadde nok blitt for tungt for henne og svelge om hun hadde vist sannheten.... Ja, det er stygt gjordt å lure en gammel dame, men tror det er best sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamza skal ta hepatitt vaksina når han er 5uker, helsesøster sa det egentlig skal taes når de er 4uker, men da er det påske.

Husker ikke når neste skal tas, er det når de er 4mndr eller noe?

Deilig at dere kan reise såpass mye, bor dere hos familien hans da?

Det koster oss 20000kr bare i bill å reise til pk så vi kan ikke dra så ofte. har lyst til at svigerforeldrene mine skal få se Hamza snart, men det blir vanskelig. Det er så varmt der om sommeren også så jeg vil ikke dra før til høsten. De har sett han på web kamera da =)

Orker heller ikke at de skal fortelle meg hele tida 'hva som er best' å gjøre med han osv. De mener det sikkert bare godt, men noen ganger blir jeg lei meg.

Når dere er i Tyrkia, må du gå med noen spesielle klær eller er kvinnene gangske frie der? Jeg går meg shalwar qamiz når jeg er i pk. Greiest det, det er for varmt til å bruke noe annet og så slipper jeg å få oppmerksomhet.

Det at du ikke har konvertert er vel egentlig 'værst' for mannen din, i og med at muslimer skal gifte seg med muslimer, eller kristene som har konvertert. Men bra du står på ditt, føles det ikke rett for deg så ikke gjør det. Giftet derer dere i rådhuset da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har leilighet i Tyrkia som vi bor i, men er jo så klart på besøk hos familien også... Er jo litt mer primitivt enn hva jeg er vandt til, men de er veldig gjestfrie =)

Jeg kler meg som jeg vil i tyrkia, klart at jeg går jo ikke i shorts og t-skjorte når jeg er på landsbygda, dekker meg til da, men går uten hodeplagg..Har gått med skjal et par ganger fordi jeg var dritt lei oppmerksomhet... Men det er en helt annen oppmerksomhet enn det utlendinger i Norge får, de er mere nysgjerrig på meg, ikke fremmedfrykt slik man opplever i Norge.. Veldig mange på min alder i Tyrkia kler seg som oss...Tyrkia er jo på en måte porten mellom to verdner...

Vi gifta oss i rådhuset, ja..

Kjenner også på dette med velmenende råd, jeg er veldig var da. Synes det er frekt å gi råd jeg ikke har bedt om. Men det er jo en kulturgreie. På samme måte som broren til mannen min nå venter med å inngå et seriøst forhold til jeg har komt ned dit og "godkjent" kjæresten hans... Ei dansk jente som er 4 år eldre enn meg =) Blir jo litt rart, men for han er det viktig da =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig at dere bare kan dra som dere vil. I pk koster hus like mye som her, i hvertfall der jeg vil bo evnt så det blir vel ikke noe av enda. Vi har jo bare vært gift i snart 3år så jeg avventer flytting et par år til. Må jo tenke på barna og familien min. Men hva gjør dere når Ronja skal beg på skolen? Roja skal beg allerede neste høst- tida går så fort =)

Men gruer meg skikkelig til faren hans går bort, for selv om han ikke er eldste sønn, så er broren(han er ugift og 1 1/2år eldre) ikke egnet til å ta vare på familien og eiendommene o.l. Faren eier 3 eller 4 bensinstasjoner og sånn så det er mye å holde styr på, og så har han dårlig helse, levealderen der er jo rundt 60år for menn, og det tror jeg han er snart. Da blir det mannen min som må sørge for å gifte bort de to søstrene som ikke er gift og ta vare på moren, dvs at vi sikkert må flytte inn der.... uff, Inshallah så blir det leeenge til!

 

Det ang at broren spør om dere 'godkjenner' jenta er helt vanlig for dem. Rart jeg ble godkjent hehe, ble spurt om det jeg og, og fetteren hans som en periode bodde her i Oslo kunne gifte seg med søsteren hans. Han ble utsendt herfra i fjor etter evige forsøk på å få venninnene mine til å gifte seg med han. jeg ble så flau jeg, at jeg til slutt ikke gadd å møte han. Han la ann på alle og de trodde jo jeg var med på det... Men da sa jeg til mannen min at han for Guds skyld ikke kunne la søsteren sin gifte seg med han, vi kunne jo ikke si hvorfor og hva han hadde drivi med her, men det ble heldigvis ikke sånn.

 

Men ellers så lar de meg for det meste i fred og bryr meg ikke så mye med sånne ting. De har skjønt at det ikke ligger naturlig for meg å bestemme over andre liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke helt planen klar for hva som skjer den dagen Ronja begynner på skole, frem til da kommer vi til å være litt frem og tilbake. Men da er vi jo nødt til å ta et valg...

Er det mannen din som er pappaen til Roja også, med tanke på at hun er eldre enn ekteskapet??

Med 3-4 bensinstasjoner osv så trenger dere vel ikke å være redde for ikke å klare dere økonomisk ihvertfall da, når dere må flytte nedover..

Vil dere komme til å bo i generasjonsbolig da?? Hadde ikke jeg klart tror jeg. Greit med besøk, men greit å komme hjem og slappe av også =)

Om dere forresten måtte betale for omskjæringen?? Har sjekka pris i Tyrkia også nå, og det ligger på rundt 3000kr... På privat sykehus vel og merke, men skal det gjøres så skal det gjøres der...

Finnes det noen turistplasser i Pakistan??

Ja, kan tenke meg du følte deg lur når han prøvde seg på alle dine venninner... Broren til en kompis av Rasul var lik, pga oppholdstillatelse... Og trodde hele tiden at om jeg hadde single venninner så kunne jo bare jeg fikse litt for han.... Prøvde å forklare at jeg ikke var noe kontaktbyråd..... Har ingen kontakt med han nå, men det siste jeg hørte var at han nå er sammen med ei jente som er helt lost, har gjordt henne gravid, bevist, for å øke sine sjanser for opphold. En proforma-baby liksom.... Blei så sinnsykt forbanna da jeg hørte det.... Syk i hode sitt må jo begge to være...Arg....

Ja, ja, der fikk jeg tømt meg litt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde skrevet det lange svaret, men så hadde jeg vært inaktiv for lenge så alt ble borte =(

Men vi kunne kanskje snakkes på mail? Syns det er interessant å snakke med andre i lignende situasjon.

Min er [email protected]

Så kan du sende meg din på mail hvis du ikke vil legge den ut her(har lagt ut min flere ganger her før jeg). Hvis ikke så skriver jeg svar til deg her senere i kveld, må pusse vinduer nå =(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...