Gå til innhold

fødselstipend!noen som vet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått vite at jeg har krav på fødselstipend,men ikke hvor mye.Men det jeg lurer på er om dette må betales tilbake om jeg ikke består eksamen?Stipendet mitt må tilbakebetales om jeg ikke består,det vet jeg.men noen sier at dette ikke gjelder fødselstipend.Og i sommer har vi fri fra skolen i halve juni,hele juli og halve aug.Har jeg krav på stipend de mnd?Har prøvd å ringe lånekassen,men der er man minst nr 20 i køen,og det blir dyrt når man bare har mobil.Skal fikse oss ip telefoni her nå,så da er det jo bare å ringe,men jeg er litt nysgjerrig på dette..Nå må jeg legge til at jeg har planer om å bestå eksamen:)Har hatt 3 standpunktprøver nå som gikk kjempefint,men man vet aldri liksom.Har termin i juli.Noen studenter eller andre som vet?

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Fødselsstipendet er det samme som låneutbetalingene, men alt er stipend, ingenting lån :o) De beregnes utfra om du har hatt rett til støtte fra lånekassen i minst 6 mnd før fødselen.

 

Du sender inn søknadsblankett sammen med fødselsattesten når ungen er født. Så regner lånekassen seg tilbake til 3 uker før du fødte, og derfra 42 uker frem. Det er så lenge du får stipendet. Siden du har termin i juli, regner jeg med du vil få penger for juni også (3 uker før termin) - det er nemlig sånn at man også får penger i sommermånedene når man mottar fødselsstipen. Men siden man søker om stipendet ETTER at man har født, er pengene for juni noe du vil få etterbetalt i juli. (muligens også pengene for juli, kommer litt an på når du føder, og hvor fort du får søkt..bruk forresten søknadsblankett G hos lånekassen.)

 

Når det gjelder hvor mye fødselsstipendet er på, så er det like mye for alle. Stipendet er like mye som full støtte et helt skoleår, dvs 80 000,- fordelt over de 42 ukene stipend-perioden er. Hvordan utbetalingene blir varierer litt, noen får 8000,- jevnt, hver måned i 10 måneder, de fleste får en del etterbetalt (når lånekassen ser når du fødte, og når du søkte - de regner ut hvor mye du skal få for den perioden som jo allerede har vært). Dette kan bli en utbetaling på litt mer enn 8000,-, så da blir det en tilsvarende måned med litt mindre. Men alt skal gå opp i opp til slutt :o)

 

Du mister ikke noe om du stryker på eksamen!

Lenke til kommentar

Men du kan ha rett til forsørgerstipend også, det behovsprøver lånekassen deg for automatisk når du søker om fødselsstipend, og da får du i såfall 1290,- ekstra, i tillegg til FS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...