Gå til innhold

Dårlig samvittighet for sykemelding.


Engelinne 14. juni

Anbefalte innlegg

Jeg er av typen som får dårlig samvittighet når jeg er hjemme fra jobb uansett og nå er jeg i tvil om jeg skal få meg en sykemelding etter påske. Er 40 år, i uke 31 og har en fysisk jobb, men forståelsesfulle kollegaer som ikke lar meg gjøre noe tungt. Problemet er at nå kjennes alt som tungt. Jeg er hoven i beina, har vondt i ryggen og er stuptrøtt når dagen er over. Jeg har to barn (11 og 14). "Alle" sier jeg bør sykemelde meg, men jeg sliter sånn med å ta skrittet.

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Hei, ikke ha dårlig samvittighet om du gjør det. Ettersom du sier er du jo ikke helt i slaget. Du burde slappe av og kose deg nå fremover i de få ukene du har igjen til fødselen!

God påske og lykke til.

 

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kjenner meg igjen i innlegget ditt. Selv er jeg førskolelærer og jobber full stilling i en frilusftsbarnehage. Er bare i 24 uke, men tenker stadig på tida fremover og hvordan ting vil bli. Håper jo å kunne jobbe så lenge en kan, men man vet jo aldri på formen. Når du forteller om din situasjon, synes jeg ikke du burde føle dårlig samvittighet for noe som helst. Flott at du har klart å jobbe så lenge som du har tross alt. Det er mange som er uheldig og får plager av ulik art langt tidligere enn deg. En går jo og håper på å kunne jobbe så lenge som mulig, men jobben er jo bare en "liten" del av livet slik jeg ser det. Ikke verdt å risikere egen eller barnets helse for! Stå på videre, uansett hva du velger å gjøre.

Lenke til kommentar

Høres veldig kjent ut, ja! Jeg har også to barn fra før og har da greid meg i fulll jobb frem til den dagen vannet gikk.. Skikkelig Tårnfrid ;-)

 

Hadde jo sett for meg at slik skulle det være denne gangen også, men der tok jeg gruelig feil. Med mye kynnere, "nedtrykk", ødemer etc. ble jeg sykemeldt 20 % i midten av mars. Nå på sist kontroll mandag, var legen fortsatt ikke helt fornøyd med min evne til å roe ned, så sm-graden ble øket til 40%...

 

Og jeg begynner vel å innse at det kanskje er det beste. Skal ha ks om 41 dager og da kan det jo være greit at man ikke er helt utslitt når den dagen kommer også? Mitt beste råd til deg er å legge vekk alle tanker om det å være flink pike. Og ikke se på det som noe unnasluntring!!

 

I stedet har jeg lært meg å nyte disse "fri-dagene". I dag står en haug med klær som skulle ha vært strøket på tapetet, men jeg skal da også rekke en kaffe med god venninne på Pascal ;-)

Lenke til kommentar

Helt enig!

Har selv vært sykemeldt nesten hele svangerskapet... Og jeg har IKKE dårlig samvittighet... Endelig skal jeg også bli mor!!! Er 39 år og jobbet i mer enn tjue år... Var gravid i 2004 og mistet da i uke 16, gikk med blødninger etc i over en mnd før jeg mistet. Men var jeg sykemeldt??? Nei.... Og i ettertid er det ikke fritt for at tanken om at HVIS jeg hadde tatt det med ro.....

Nei, jenter, vi er ikke tjue år noen av oss!! Vi SKAL IKKE ha dårlig samvittighet for å bli/være sykemeldt!!! DET mener nå jeg... Trur vi alle har tatt vår del av plikten opp gjennom årene...

 

Ps: Hadde en lederstilling, men ga klar beskjed til styre og ansatte at nå ble det sånn fremover fordi jeg ville gi meg selv og nurket sjansen til å klare å gjennomføre dette! Og INGENTING er viktigere enn et liv i mors mage!! ALLE har støttet meg :)

 

Lykke til videre Engelinne :)

Lenke til kommentar

Har også vært sykemeldt hele svangerskapet. Uten dårlig samvittighet. Var faktisk verre første gangen når jeg ikke fikk sykemelding med den legen jeg gikk til da. Visste at de andre måtte ta mye av arbeidet for meg og jeg gikk der på "stas". Da hadde jeg dårlig samvittighet. Det viktigste er faktisk å ta hensyn til deg selv og babyen inni magen:)

 

Lenke til kommentar

Annonse

Om du har dårlig samvittighet for å gå sykmeldt så tenk at du gjør dette som en investering for barnet/barna dine! Da kan den dårlige samvittigheten pakkes bort for en god stund, og vips så har du kun god samvittighet igjen!

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...