Gå til innhold

Noen som koker havregrøt til barna?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Koker dere på vann eller melk, og hva tilsetter dere eventuelt? Svigermor er så veldig hissig på at barn skal spise havregrøt og forteller stolt at datteren vår alltid spiser en stoooor tallerken når hun koker. Jeg har ikke gjort det noe særlig, da tuppa er veldig glad i brødmat. Men er jo kjekt med litt variasjon, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koker i mikrobølgeovn. Orker ikke å skitne til en gryte om dagen. Jeg bruker å ta det på øyemål, men har tatt og målt opp sånn ca.mengde.

 

Litt over 1/2 dl lettkokte havregryn

1 stor ss eller en liten håndfull rosiner

ca 1 dl vann

 

Full effekt i mikrobølgeovnen i et minutt. Da er det ganske tykt og glovarmt.

Jeg har på rapsolje (for det sunne fettets skyld, olivenolje el smør kan brukes), 1-2 ts.

En skvett ekstra lett melk over, rør om. Hvis jeg ikke har over melk så blir det stivt og ulekkert når det er så lunkent at det kan spises.

 

Så vekker jeg gutten og morgenstellet tar 10 min. Da er grøten lunken. Hvis den er litt for tykk, tilsett mer melk, strø over fruktose og kanel. Sånn liker vi grøten vår begge to. Jeg lager omtrent det samme til meg selv, litt større porsjon og canderel eller annen kunstig søtstoff isteden for fruktose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker hver morgen, nesten.... blander melk og vann. Tilsetter kun litt salt ikke noe annet.

 

Ungene på 11 og 2.5 år synes det er helt topp, og så er det forsåvidt sunt og maten varer litt i magen. Dessuten er det en grei variasjon fra brødmaten som spises til lunsj og kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker havregroet-pakkene som tilsettes melk og kokes i mikorboelgeovnen. De er veldig kjekke, kjappe og smaker deilig. De kommer i forskjellige smaker, (roede baer eller honning), og vi bruker aa tilsette rosiner. Siden vi bor i England vet jeg ikke hva produktene ville hete i Norge, men de finnes sikkert i Norge ogsaa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta 2-3 skjeer havregryn og ca 2 dl vann. Koker opp, og har banan i. Ofte også litt kanel... Kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser havregrøt m firkorn fra Helios. Dobbelt så mye havregryn som firkorn. Koker den på rismelk da den er ganske søt og vi slipper å ha sukker på grøten. Spiser den med kanel og smør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her går det også mye i havregrøt. Jeg bruker faktisk bare vann. Har bittelitt sukker, kanel og rosiner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn og melk (litt mye melk) i mikroen i et minutt. Ha på eplesylte og kanel. Veldig godt for store og små. Skal jeg lage fler enn to porsjoner, koker jeg heller opp på komfyren.

 

Bruker ikke kunstig sukker, og ikke salt til unger. Kanel er bra for fordøyelsen, hjelper mot luft i magen, og bra på tung mat som grøt. H-melk til ungene når de er over ett år, og tåler melk. På vann smaker det bare lim, da kan det nesten bare være, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha oppi 4 spiseskjeer med Bjørn havregryn, lettkokt, så melk over, så ha det i mikroen til jeg ser det bobler/koker, så litt sukker, noen ganger smør og kanel. Jeg selv er ikke så glad i akkurat den type grøt, men lillegutt elsker den.

 

Tar den noen ganger i frysern for å avkjøle den raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt gryn i en tallerken og passe med melk.ca 2 min i micron, evt tilsette mer melk etter på å røre den inn, litt sukker og kanel og en smørøye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager havregrøt ja, koker opp i gryte med 2/3 vann og 1/3 melk og så får han syltetøy og litt melk på... Ellers bruker vi de ferdigpakkene som man koker med melk med eple og kanel-smak... De er også kjempegode... Quick 'n Easy heter de:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Annonse

Jeg og lillemor elsker grøt, så det har vi ofte til frokost. Koker i kjele med både vann og melk. Har en dæsj med smør i, og kanel på. Så sniker jeg litt sukker på min, men lillemor savner ikke det hun ikke har smakt :) Innimellom får hun litt eplesyltetøy i sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare å skyte inn at jeg bruker av og til litt vaniljesukker i grøten:) De ferdigblandingene hvor man bare tilsetter varmt vann har vi brukt endel på turer, men hjemme brukes havregryn- lettkokte økologiske oftest:) Bruker mest lettmelk, bare litt vann i kjelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her serveres d havregrøt i Bhg til frokost med litt frukt i biter, ev apropos eller svisker, og kanel. I helgene koker vi selv. For øyeblikket på vann pga at minsten bare er 9mnd, m ellers bruker jeg melk. Synes den blir bedre i kasserolle enn mikro. For to unger bruker jeg 2dl lettkokte havregryn og 5dl væske. Elsker det begge to!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hiver oppi en dæsj smør i gryta også. Og koker med melk. Den blir helt fantastisk god. Den bør spises med litt sukker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager av 2,5 dl melk (hun drikker ikke melk, så da lager jeg den på melk med god samvittighet). Har i ca. 40 g havregryn. Serveres med

smør, kanel og sukker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...