Anonym bruker Skrevet 6. april 2006 #1 Skrevet 6. april 2006 Er man å regne som aleneforsørger når far bor i utlandet, selv om man ikke vet om det kanskje kan bli et forhold/samboerskap/ekteskap senere? Jeg tenker først og fremst i forhold til økonomiske rettigheter... Faren til babyen bor for tiden på andre siden av Atlanterhavet, han kommer til å være her ved fødselen og et par uker etterpå, men så drar han til hjemlandet sitt for å studere og kommer mest sannsynligvis ikke tilbake på minimum 6 mnd. Vet jo ikke sikkert om han kommer til å flytte til Norge eller ikke på sikt, men vi har snakket om det. Han har aldri bodd i Norge, bare vært på besøk her. Jeg blir jo ihvertfall det første halvåret i praksis enslig forsørger, og han har ikke mulighet til å bidra økonomisk da lønnsnivået fra hans hjemland er veldig lavt i forholdt til kostnadsnivået her, det blir som dråper å regne... Jeg vet jo heller ikke sikkert om det blir et forhold mellom oss eller ikke, jeg håper, men innser at kulturforskjellene er der og at vi kjenner hverandre for lite til å kunne gjøre noe annet enn å ta det som det kommer... Er det noen her som har vært i en lignende situasjon og vet hva jeg bør gjøre/ hvilke rettigheter jeg har? Har ikke lyst til å gjøre noe galt. Jeg har prøvd å ringe trygdekontoret, men det var ikke mye til hjelp.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2006 #2 Skrevet 6. april 2006 Var jeg deg ville jeg søkt alle stønader som om du var aleneforsørger. At han kommer på besøk, og deltar på fødsel er nærmest å regne som samvær til sitt barn/ett besøk.. Du har alle rettigheter på stønadene.. Ville bare kanskje ikke sagt dere er kjærester sånn rett ut?? Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 11. april 2006 #3 Skrevet 11. april 2006 Hei, Jeg er i samme situasjon og jeg fikk tilkjent økonomiske rettigheter. Søkte først om utvidet barnetrygd ( da dette er det eneste jeg kan få pga. inntekten), men fikk avslag på grunnlag av at jeg og barnefar har ett "forhold". Dette visste de fordi barnefar var her i 3 mnd. da baby ble født og skrev under farskapspapirer på trygdekontoret. Det svaret de ga var veldig tynt begrunnet, så vi sendte en klage med god støtte i trygdeloven og barnetrygdloven og da kunne de ikke gjøre annet enn å godkjenne søknaden. Der defineres det hvem som kan sies å være aleneforeldre.. Jeg og barnefar har aldri bodd sammen da han er fra ett annet land og vi ikke har søkt om noen familiegjenforening med barnet, derfor er jeg i praksis aleneforelder i følge loven. For meg så virker det som om de på trygdekontoret ikke kan lover og regler som gjelder så her er det bare å stå på og bruk lovverket mot dem!! Lykke til )
randirekkverk Skrevet 12. april 2006 #4 Skrevet 12. april 2006 Du er å regne som aleneforsørger! Jeg er i (nesten) samme situasjon; barnefaren bor i et annet land i europa, og forholdet mellom oss er ikke avklart. Han var med på fødsel og to uker etterpå, men nå er han i hjemlandet. Vi bor ikke sammen, og jeg mottar økonomisk støtte som aleneforsørger. Har ingen betenkeligheter med det. Jeg er jo i praksis alene. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå