Anonym bruker Skrevet 6. april 2006 #1 Skrevet 6. april 2006 Når man er gift, han har 1 barn fra tidligere forhold. Har ikke jeg da rett på å arve 1/2 hans formue... huset eier vi sammen ..så da eier jo jeg halve... han eier halve.. skjer det noe med han.. arver jeg da 1/2 eller 1/4..?? Når vi får egne barn, da får vel ikke de utbetalt arv fra sin far før jeg dør? Han har livsforsikring i jobben som jeg får... Men det er bare stebarnet jeg må betale ut? Penger som står på min konto er kun mine selv om vi er gift? selv om de sikkert hadde blitt delt i en skilsmisse...
Anonym bruker Skrevet 6. april 2006 #3 Skrevet 6. april 2006 Hei! Jeg svarte på dette til en annen tidligere idag, og da sa jeg (innlegg om arv lengre nede) "Ved arv vil det bli slik; Du som ektemake vil ha rett til 1/4 av den totale formue etter mannen (men husk; dette er av den formuen som er igjen etter at du har trukket vekk den delen som du eier). Minstearven er uansett 4G (4xGrunnbelpet som fastsettes av Stortinget hvert år). Etter arveloven §9 vil du ha rett til å sitte i uskifte i utgangspunktet overfor deres felles barn (barnet har ikke rett på arv før du også dør), men; I § 10 så står det at hvor det er særkullsbarn (dvs din manns barn), vil du kun ha rett til å sitte i uskifte hvor disse barna samtykker i dette! (Er det slik at de er umyndige, vil du trenge samtykke fra overformynderiet). Din mann sine barn har altså rett på sin arv med en gang, kan du ikke betale dette fra egen lomme, må du selge huset for å betale dem. Forutsatt at samtykke ikke gis. Gis samtykke må de også vente på arven til du dør. Håper dette var til hjelp. Men anbefaler deg å snakke med en advokat e.l. da omstendigheter rundt kan gi et annet resultat, jeg har kun uttalt meg på generelt basis." I tillegg kan jeg jo si at i forhold til huset så skal du som deleier ha 50% av verdien av den, de resterende 50% går inn i dødsboet. Det er de 50% som er i dødsboet som er gjenstand for deling, og du vil ha rett på 1/4 av denne. -Dette er bare generelt, det er noen skjønnsmessige vurderinger som kan endre dette. I forhold til forsikringen/testamentet, så kan en ikke gå utenom arvereglene, med noen unntak. Det viktigste er vel at barna har rett på 2/3 av formuen, -uavhengig om det er fellesbarn eller særkullsbarn. I forhold til barn dere får sammen, så får de ikke noe arv før begge foreldrene er døde. Altså bare stebarnet du må betale ut (men som jeg sa over, stebarnet kan samtykke i at du kan beholde alt og slik få sin del av arven når du også dør..) Det er en del regler, det blir for omfattende om jeg skal gå inn på alle her, men har tatt opp de mest generelle. Hilsen jus-student
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå