Gå til innhold

Kjeivhendt av UL?!


Happy Ignorant

Anbefalte innlegg

Men nå må dere vel gi dere med å være så overhysteriske for alt mulig til en hver tid !!!! Jeg hadde ultralyd hver måned (og oftere på slutten) sist svangerskap ettersom jeg gikk til gynekolog, og min sønn på 7 er høyrehendt og har heller ingen andre mèn etter dette.....

 

å ja - jeg drikker et glass vin til maten innimellom også jeg, og det gjorde jeg i sist svangerskap også etter anbefaling fra legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er urovekkende er IKKE at noen flere barn blir venstrehendt etter ultralydundersøkelse, men at funnet i er en indikasjon på at ultralyd KAN påvirke fosterets sentralnervesystem på andre måter også. Man tenker for eksempel på jentefostrenes eggceller som dannes allerede i mors liv.

 

Man begynte med ultralyd i norge på slutten av sytti-tallet/begynnelsen av åttitallet, og selv om forskerne i dag er 99,9 prosent sikre på at det er trygt , kan de ikke være helt, helt sikre før neste generasjon vokser opp. Selv er jeg nødt til å ta mye ultralyd pga diverse komplikasjoner, men jeg ville aldri ha benyttet meg av f.eks 3d ultralyd bare fordi det er koselig og betryggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig????

Mye rart en skal bekymre seg for og lage oppstyr rundt.

Det heter faktisk hverken keivhendt eller venstrehendt, men linx..

 

Og hva er så fælt med å bli linx, dessuten så er arveligt betinget.

Se rundt i familien om hvem som er linx før man skal bekymre seg over litt ultralyd. Poenget med ultralyd er jo for å sjekke om babyn har det bra, se etter om eventuelle sykdommer osv... Da er det vel ikke akkurat så mye å bekymre seg over hvilken hånd barnet vil skrive med.

 

Bedre med et barn med linx en et barn med alvorlige sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste med avvik i en eller annen form tar jo helt av hvis alle ikke følger de nyeste om mest korrekte betegnelsene.

 

Ser dere dere selv som avvikende? Siden det er så viktig å ikke bruke feil begrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mange høns samlet på et sted, klart til å hakke løs når det er noe de ikke forstår! Har aldri opplevd maken! Virker som om mange bare VIL misforstå, for å få spydd ut hormonene sine over folk de ikke kjenner.

At denne tråden dreide seg om resultater fra seriøs forskning, ang hvor vidt UL påvirker sentralnervesystemet til barnet deres eller ikke, er tydeligvis helt uvesentlig for mange, bare de får lira av seg litt dritt! Trodde dette var et sted hvor man kunne treffe likesinnede, og stille spørsmål hvis det var noe man lurte på, uten å bli hogget hodet av, men der tok jeg feil!

Er det noen som fortsatt er interessert i å vite hva dette dreier seg om, er linken til Tidsskrift for den norske legeforening her!

 

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visnyhet?vp_id=1820

 

Skal ikke skjære alle over en kam her, men synes oppførselen til mange både her og på skravlesiden er helt skammelig! Det har vært sinnsykt mye mobbing her inne i det siste, og det synes jeg er pinlig på denne sidens vegne!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner Deg veldig godt, men skjønner og de andre.

Er veldig mange overhysteriske her inne som det ikkje skal så mye til for å hisse seg opp.

Har lært meg at man faktisk må trå varsomt her inne, tragisk, men slik er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre flotte sønner.

Med nr 1 var jeg på to UL kontroller, han bruker høyre. Nr to var på en UL, han bruker venstre. Nr tre var på 4 UL og han bruker høyre.....

 

Min søster bruker venstre hånd, så dette tror jeg mest på er arvelig!!

 

Når det gjelder utstyr til venstrehendte, er dette ikke dyrt.... eneste min sønn har ekstra, er en saks til kr 19,50. Ellers bruker han alt hans bror bruker.

Han sliter litt med skrivingen, siden han ser på lærer/de andre og prøver å gjøre likt, men for han blir dette på en måte speilvendt.. Men når jeg viser han selv, greier han alt helt fint!!! Han har et utrolig hode for matte, husker alt av tall.. går i førsteklasse, men pugger gangetabellen med storebror... Sjakk og "tenkespill" er virkelig noe for han. Fantasien til gutten er helt utrolig, han tenker tanker ingen andre gjør, det er sikkert. At han bruker venstre er iallfall ikke noe problem.

 

Når det gjelder fotball og håndball, er venstrehendte ofte etterspurt, siden de faktisk spiller på en annen måte.. Det gir dem fordeler..

 

Vet at du ikke mener noe galt/fordomsfullt med innlegget ditt, og jeg skjønner godt du reagerer på at UL kan påvirke barnet i noen som helst retning. Man stoler jo liksom på at dette er helt trygt for både mor og barn.. skremmende om det skulle vise noe annet. Min lege sier det ikke er påvist noen negativ påvirkning.

 

At noen må ha mange UL er vel ikke noe å gjøre med. Har selv hatt tre nå og kunne ikke tenkt meg noe annet, siden jeg mistet sist. Men er alt bra, burde man kanskje vurdere å unngå ekstra kontroller for sikkerhetsskyld??

Men dette er jo ett spørsmål enhver må ta personlig stilling til (sammen med barnets far...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hva slags dokumentasjon kan den legen sitte og si noe sånt? Jeg har alltid lært at man skal være kritisk til sine kilder, og det er det viktig å være selv om kildene er leger. HVORFOR skal noen bli venstrehendte av lydbølger? Og HVORFOR har gutter større sjangs for det? Hadde det vært et snev av sannhet i dette, hadde vi sett store oppslag om det i aviser og tv. Leger har ikke alltid rett, og det er viktig å huske på dette, de er bare mennesker. Jeg tror du skal ta dette med en lype salt. Venninnen min har gått til UL annenhver uke dette svangerskapet, hun skal ha gutt, og hadde dette vært fakta, tror jeg hun hadde fått høre det. Det ER ingen beviste bivirkninger av UL.

 

Og helt seriøst..hva slags tilrettelegging er det du prater om? En ting med venstrehendtsaks, men hva annet er det du mener at de trenger? Datteren min er venstrehendt, men hun klipper helst med høyre, hun har ingen spesiell tilrettelegging, og klarer seg fint. Jeg har to søstre som er også venstrehendte og ingen av dem har noen spesiell tilrettelegging, så jeg lurer fælt på hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere gi dere! Jeg har en datter og to søstre som er venstrehendte, pluss en venninne og en ekssamboer som er det. Og det er INGEN av dem som har hatt mer UL enn den ene man skal ha (bortsett fra datteren min som hadde en til med for å sjekke at morkaken hadde trukket seg opp). Dette er spekulasjoner og det største tullet jeg har hørt. Hva er dette her...? Man velger hvilken hånd det føles mest naturlig å bruke, ferdig med det.Det er arvelige faktorer som spiller inn, det er det eneste som er bevist i forhold til venstrehendte. Skal man virkelig bekymre seg for noe så banalt som dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meesah og andre!

 

Du har tydligvis fortsatt ikke lest linken til legeforeningen, som etter all sannsynlighet er opphavet til legens uttalelser, og det får bli opp til deg. Det jeg lurte på med innlegget var om noen hadde hørt noe lignende.

Jeg personlig driter i om ungen blir høyre eller venstrehendt så lenge det skjer naturlig, men at det kan skje som en konsekvens av at ul påvirker barnets sentralnervesystem, synes jeg ikke noe om. At jeg selv da vurderer å velge bort 3d-ulen jeg hadde tenkt til å ta mot slutten av svangerskapet uten noen medisinsk grunn, får bli mitt valg. At andre vurderer det annerledes har jeg full respekt for! Og selvsagt er jeg ikke imot bruk av ultralyd i medisinsk sammenheng!

Forøvrig er denne forskningen over 2 år gammel, men det endrer ikke resultatene av undersøkelsen. Det var faktisk skrevet om det i avisene. Blant annet her:

 

http://www.aftenposten.no/helse/article560743.ece

 

Er det så forferdelig galt å være skeptisk til unødvendig bruk av ultralyd!?

 

Det finnes basser, gitarer, pistoler og sikkert flere andre ting for venstrehendte, og de koster ofte litt mer og gir litt mindre valgfrihet om man skulle ha disse hobbyene. Dette er helt klart ikke noe man MÅ ha, og har ingenting med utgangspunktet for innlegget mitt og gjøre! Dumt av meg å dra det inn! Ser at mange har reagert veldig negativt på denne uttalelsen, som heller ikke var ment som kritikk av venstrehendte.

Forøvrig har jeg både mor, svigermor og sannsynligvis en venstrehendt datter, og ser ikke på dette som noen defekt. At dette innlegget skulle dra så jævlig av i feil retning hadde jeg ingen anelse om, og jeg tar det til etterretning i fremtiden! Nå har jeg forklart meg så grundig jeg kan her, og kommer ikke til å forfølge denne tråden videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke noe galt i å være skeptisk til noe som helst egentlig. Man SKAL være kritisk, til alt. Det er som jeg har sagt tidligere, veldig viktig.

Jo jeg har lest den linken (etter det første svaret hvor jeg bare svarte på et øverste spørsmålet, ikke alltid jeg gidder å lese alt med en gang), men jeg tror fremdeles ikke på det. Jeg er veldig skeptisk til sånne forskningsresultater. Fordi de hele tiden endrer seg.

 

At så mange reagerte på dette med venstrehendt kontra høyrehendt er en sak, jeg reagerte bare på at du mente man trengte så mye ekstrautstyr. Synte det var litt pussig liksom.

 

At du velger bort 3d UL er jo som sagt ditt valg, men på andre siden så vil jeg tro at ganske mange leger vil protestere på disse resultatene altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...