Gå til innhold

Oppmelding til emner og støtte fra lånekassa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har (hvis jeg består den ene eksamen jeg har tenkt å ta i vår) bare 20 poeng igjen før bachelorgraden min er ferdig. De siste 20 hadde jeg tenkt å ta neste vår. (skal ha permisjon i mellomtiden)

Men så er det jo sånn at for å få fult lån og stipend da neste vår, så må jeg jo stå oppmeldt med 30 poeng - for at de ikke skal regne meg som deltidsstudent. Dette har jeg fått skriftlig beskjed om fra lånekassa. De sa at jeg da må melde meg opp til et emne til, utenom det på 20 poeng, for å få full støtte det semesteret. ........men de sa ikke noe om at jeg må fullføre emnet..? Noen som vet om jeg faktisk må gå opp til eksamen? Eller om jeg kan melde meg opp, slik at de ser at jeg er fulltidsstudent når jeg søker? Også melde meg av rett før fristen for det går ut.

Er litt triks, jeg er klar over det, men når lånekassa også råder studenter til å melde seg opp til nye studium (de som hadde vært ferdig og ikke hatt rett på noe penger hvis de ikke hadde gått videre med noe), kan det da ikke være så farlig å melde seg opp til et emne for å få full støtte den våren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan melde deg opp og melde deg av igjen, det er ikke noe problem. Men da får du ikke den delen av lånet omgjort til stipend, så du vil jo tape økonomisk på det i det lange løp.

Hvis du har tenkt å melde deg opp i et fag er det kanskje lurt å melde seg opp i et du kanskje har lyst til å ta, og så se det an litt? Da får du i hvert fall slettet litt av lånet du uansett har tenkt å ta opp!

Skrevet

Ja, jeg regnet med at da vil jeg miste den stipendomgjøringen som kommer når man består. Tanken min var å uansett finne et fag som jeg kunne tenke meg å ta, og som ikke er så vrient eller tar mye tid. Når det gjelder det at jeg da får mer i lån, så er jeg avhengig av full lånestøtte den våren, har ikke råd til å bli ansett som deltidsstudent (blir det hvis jeg bare tar 20 poeng), så må melde meg opp til noe! Bare lurte på om det gikk an å ikke ta eksamen hvis det blir nok med baby og avsluttende bachelorprosjekt.. Men det avhenger jo av hva jeg gjør det til selv også da ;o) Man klarer jo det man innstiller seg på! (poenget er bare at jeg behøver ikke et fag til i bachelorgraden...men behøver det for å få full støtte.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...