Gå til innhold

Spesiell oppfølging


Engelinne 14. juni

Anbefalte innlegg

Da jeg var hos legen for å fjerne spiralen, sa han at siden jeg er over 40 når jeg føder, vil jeg få spesiell oppfølging, men det har jeg ikke merket noe til. Han mente jeg hadde større sjanse for at morkaken slutter å fungere mot slutten av sv sk.bl.a. Noen som vet om jeg kan bli prioritert på sykehuset (skal på beryktede Ullevål)?

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Jeg er snart 42 med termin i juni. Var til to ultralyder før uke 20. Snakket med legen om dette med sviktende morkake. Det var ikke noe kjennt fenomen for han (RH). Skal allikevel på u-lyd i uke 32 for å sjekke om alt fortsatt ser bra ut. Min lokale jordmor skal følge meg godt opp på slutten, sier hun. Om det handler om alder, eller om det er fordi det var litt dårlig morkakefunksjon mot slutten av mitt forrige svangerskap, vet jeg ikke.

 

Lenke til kommentar

Hei, jeg fikk også time til UL uke 32, Da målte de vekstavvik, nettopp fordi eldre gravide kan få litt sviktende morkakefunksjon. Da fosteret hadde falt på kurven i forhold til målene de tok på UL i uke 18 (magemål og hodemål) så fikk jeg ny time igjen om to uker.

Lenke til kommentar

Jeg er 42 og venter mitt andre barn (er i uke 24 nå). Var på ultralyd i uke 12, uke 16 (med forstervannsprøve) og uke 19 (for terminbestemmelse). Fikk beskjed om at veksten var fin, og at det ikke trengtes noen ekstra oppfølging (Tilhører St. Olavs Hospital i Trondheim). Det er så vanlig med gravide over 40 nå, så de, at vanlig regime følges hvis det ikke er noe ekstra. De sa likevel at hvis jeg var engstelig eller hadde andre spørsmål, var det bare å ringe, eller jeg kunne få en ekstra ultralyd om jeg ville. Følte meg veldig trygg og velkommen til å spørre. Skal fortsette med vanlige svangerskapskontroller hos fastlegen min (finnes ikke ledig jordmor i Trondheim), og er godt fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt tett oppfølging hele sv.skapet. De første mnd var det ul annenhver uke på sykehuset. Etter det har jeg gått 1 gang i mnd til Ul. Nå er det hver 3 uke.

Har tatt duotest i tillegg..

 

Så har jeg gått til kontroll på hjemstedet hver 14 dag valgfritt hos jordmor eller fastlegen min.

 

Nå den siste tiden blir det hver uke hos jordmor og hos fastlegen når jeg vil.

 

Så det variere sikkert fra sted til sted med hvor spesiell oppfølging en får. Og hva en føler for selv for å føle seg trygg. Dette opplegget har passet meg veldig bra og har vært med på å bestemme selv hvor ote jeg ville ha kontroll.

 

Håper du får oppfølging som gjør at du vil føle deg trygg.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...