Gå til innhold

DILEMMA!!! (Ang navn på babyen)


*lillaki*

Anbefalte innlegg

Hvor skal jeg begynne... Jeg er nå 32 uker på vei, alt vel og gleder meg til å bli mor for første gang. Ei lita jente, har vært til 4, eller var det 5, ultralyder, så det er temmelig sikkert :-)

 

Men! Vi har problemer med å bli enig ang navn til den lille!

 

Vi er meg og min greske mann, vi bor sammen her i Hellas. Problemet er at han vil oppigjenkalle vår datter etter sin mor, som heter Zaharoulla... Oppigjenkalling etter besteforeldrene til barnet er ”normen” her i Hellas. Vi har snakket om dette mange ganger. De første par gangene vi snakket om det var det rent hypotetisk, var på langt nær gravid og hadde heller ingen umiddelbare planer om å bli det. De gangene vi har snakket om det har vi kommet frem til samme konklusjon hver gang. Nemlig at det er greit å bruke et navn som ”finnes” både her i Hellas og i Norge. Det jentenavnet som vi har kommet frem til at vi begge likte, var Christina. Vi var enige om dette navnet, også nå etter at jeg ble gravid.

 

Men så... For et par tre uker siden kommer det frem at han har tenkt på dette med navn hele denne tiden. Og han vil at vi skal kalle henne opp igjen etter hans mor. Som da altså heter Zaharoulla. Jeg har absolutt ingenting i mot moren hans, vi kommer veldig fint overens. Men jeg har hele tiden forestilt meg at vi kunne bruke et navn som går like bra i Norge som i Hellas. Jeg blir trist av å tenke på at min datter skal ha et navn som er så fremmedartet for meg og alle hjemme i Norge. I hvert fall når det tross alt finnes alternativ.

 

Hva synes du?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg syns at dere kan ha to navn. et internasjonalt et først - christina - også det greske navnet etterpå... det er vanskelig både å lese og sikkert å si i lengden. jeg syns du skal stå litt på faktisk, for det er viktig at hun lille jenta føler seg hjemme og "normal" (uff dårlig ordvalg, men du forstår) både hjemme i hellas og hjemme i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner dilemmaet ditt, tror nok jeg ville følt det på samme måten - dersom jeg ikke hadde elska navnet i utgangspunktet da. Men... Hva med forkortinger eller fornorskinger av navnet? I alle fall til daglig, om ikke "på papiret"?

 

Zahar ligner jo litt på Sara... Kan skrives med Z også, så blir det oppkalling, men ikke helt fremmed for deg! Navnet til din svigermor slutter også på Ulla, som i alle fall jeg syns er fint!

 

Tror bare dere må snakke dere gjennom dette - hva med å oppkalle etter DIN mor da? Eller en annen kvinnelig slektning som du er mer fortrolig med navnet til?

 

Lykke til dere to!

Dere finner nok ut av det til slutt :-)

(men syns det høres lurt ut å ha et navn som klinger bra både "her" og "der")

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på Sara da jeg leste innlegget ditt...

Har oppkalt jenta mi etter hennes kurdiske bestemor; Emine, men har et norskt navn i tillegg. Kommer også nå til å ha et kurdiskt og et norskt navn, ikke urnorskt, men som funker i Norge=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Christina Zaharoulla.

Christina i Norge og Zahorulla i Hellas... Nydelige navn! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med junimams.

Bruk Christina først, og morens som mellomnavn!!!

Da er jo begge fornøyd, og jenta har fått et fint navn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i samme situasjon som deg med en libanesisk mann (også gresk-ortodoks, som din, kanskje...) Men han er enig med meg om at navnet må kunne uttales greit i begge land. Jeg er vel heldig der. Prøv deg på å forklare hvordan mange med veldig fremmedartede navn blir møtt her i Norge. Særlig i arbeidslivet... Ikke hyggelig, men noe å ta til etterretning, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest forslagene her nedefor er kjempefine, bruk begge navna.

Vi er Islandske og vi har valgt et internationalt navn og et Islandsk navn til barnet (har valgt både guttenavn og jentenavn siden vi ikke vet kjønn)

vist det blir ei jente så blir det Thorny Sara og vist det blir en gutt så blir det Kristoffer Helgi....

 

synest at dere bør diskutere det med å ha to navn på lille jenta slik at dere begge blir fornøygde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare Zaharoulla blir litt drøyt i Norge, synes jeg. Ville brukt det som mellomnavn. Hvis det mellomnavn duger er jo Zahara et nydelig navn! Og det må vel kunne regnes som oppkalling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å møtes litt på halvveien der er jeg nok enig med flere av de andre her. Christina først og Zaharoulla som "mellomnavn" må jo være et godt alternativ :o)

 

Uansett lykke til med navnevalget, så får vi håpe dere kommer til enighet. Sliter selv med navn på gutten vår også :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...