Gå til innhold

Tidlige kynnere, litt redd nå...


Gjest

Anbefalte innlegg

Er i uke 15 med nr.3, og nå har jeg hatt kynnere de siste dagene. Ikke skikkelig vonde, men ubehagelig og ofte. Var plaga på slutten i første svangerskap, og så kom det vel fra ca. 6.mnd med andremann. Tenkte ikke så mye over det først, men tenkte jeg måtte ta en telefon til legen sånn for sikkerhets skyld siden jeg egentlig skal på London-tur med jobben rett over påske. Han sa at det var alt for tidlig å få kynnere, ville sykmelde meg, og nå sitter jeg og venter på å dra bort dit på en undersøkelse. Så nå er jeg skikkelig engstelig... Hva skjer? Har ikke hatt blødninger, men betyr dette at det kommer til å gå galt?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan sikkert ta det helt med ro!! =) Det er slettes ikke for tidlig å få kynnere! Jeg fikk i uke 14.. hvis ul-termin stemmer så fikk jeg kynnere i uke 12!! Jeg har kynnere hele dagene.. er nå i uke 25!! Legen min sier ikke noe særlig på dette... han mener at det er helt normalt, og at det ikke er noe å bekymre seg over! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frantic

Høres veldig kjent ut, og er ikke uvanlig! Er nå i uke 22 med tredjemann, og jeg har også fått kynnerene tidligere for hvert svangerskap. Denne gangen merket jeg dem første gangen rundt uke 14. Kan jo være ubehagelige, men vonde skal de ikke være. Legen min har ikke bekymret seg noe over kynnerene mine, og i tillegg tok jeg dette opp på sykehuset da vi følges ekstra opp pga andre komplikasjoner, og der ble jeg også fortalt at det ikke er uvanlig. Så det høres rart ut at legen din reagerer på dette.... Håper ikke du bekymrer deg for dette, jeg er iallefall helt avslappet til dette fenomenet. Og noen grunn for at det skal gå galt er det iallefall ikke!

 

På meg selv merker jeg at kynnerene utløses lettere når jeg er veldig sliten, f.eks. etter trening, så jeg prøver bare å avpasse tempoet noe (ikke alltid lett med to smågutter og jobb som krever sitt :-).

 

Håper ikke du bekymrer deg, men heller koser deg skikkelig over en deilig avkobling i London - lykke til :-)

 

Klem

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var dårlig gjort av legen din å gjøre deg bekymret! I første svangerskap fikk jeg kynnere i uke 14 - og i dette svangerskapet fikk jeg kynnere rundt uke 8. Jeg har også mange kynnere hver dag. Tok det opp med legen forrige graviditet, og han sa at det var helt normalt, men hvis de plutselig forandret seg og ble annerledes, da skulle jeg oppsøke lege. Kynnere kan være forårsaket av urinveisinfeksjon, og urinveisinfeksjon kan i sjeldne tilfeller føre til premature rier. Synes derfor at du skal ta med en urinprøve til legen idag - og dersom de ikke finner noe med stix, spør om de kan sende den til dyrkning, så er du på den sikre siden! Så lenge kynnerene ikke er regelmessige, er de ikke farlige har jeg fått høre (men dersom de kommer med mindre enn 15 minutters mellomrom over lengre tid, 1/2 - 1 dag, da kan det være rier, så da må man undersøkes.)

 

Lykke til! Ikke bekymre deg så mye, da, men prøv om du kan ta det litt mer med ro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kynnere allerede i uke 10 å alt er bra hær....kan ha noe å gjøre med at du er flergangsfødende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kloke svar! Kjekt å ha tilgang til så masse erfaring og omtanke i små og store kriser som graviditeter er så fulle av!!

 

Har det mye bedre nå! Var hos legen og hørte fin fosterlyd (verdens flotteste lyd, forresten!), og det var utrolig godt. Ble sykemeldt, men nå er det jo påskeferie for min del etter i morgen uansett. Skulle bare prøve å ta det mest mulig med ro, mente han, og være litt forsiktig med bæring, trening og sånt.

Sa forresten at gynekologene sier at aborter nesten aldri er kvinnens "feil", så sånn sett kan man bare leve som normalt, men at han som allmennlege visste at det var utrolig viktig for kvinnen og vite at hun ikke hadde gjort noe hun kunne klandre seg selv for i ettertid.

Syns det hørtes fornuftig ut!

Så nå blir det sofapåske + rolige skiturer der mannen bærer sekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et utkast fra barn i magens uke til uke....UKE 14

 

Livmoren driver allerede nå på med å trene seg opp til fødselen. De færreste kjenner sammentrekningene ennå. Muskelfibrene bygger seg opp og blir flere, lengre og tykkere hele tiden for å kunne være med på den solide jobben det er å "dytte" barnet ut til slutt. Det er disse sammentrekningene som man kaller kynnere.

 

Dette er helt normalt og ingenting å bekymre seg for. Jeg er i uke 13 og har merket det i en uke allerede, spes ved trening, vasking osv...

 

Klem fra meg;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...