Gå til innhold

Overvekt og identitetsfølelse


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skriver en oppgave om hvordan overvekt påvirker selvfølelsen og identiteten. Jeg har fokus på overvekt som er kommet innen relativt kort tid slik at en fremdeles "husker" hvordan det var før en ble overvektig. Kan du fortelle meg noe om det? Blir veldig glad for svar.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hm....til å beynne med merket jeg faktisk ikke så godt at jeg var stor. La på meg fra 68 til 93 1. gang jeg var gravid. Alle sa at når jeg ammet så kom det til å forsvinne av seg selv....men det gjorde det altså ikke! Hver gang jeg så meg i speilet så forventet jeg å se meg slik jeg var når jeg var slank....så det var sjokkerende å hele tiden se meg som en overvektig person! Jeg følte meg jo lik som jeg var når jeg var slank....men var jo ikke det...

Er litt sånn enda. Har 3 barn over 4 år og går ikke ned noe særlig i vekt...Kan jo sikkert gå ned i vekt hvis jeg virkelig blir motivert og har vil bli slank. Men slik det er nå så vil jeg bare konsentrere meg om å være med barna mine og tenke på de ikke meg selv og hvordan jeg ser ut. Er fornøyd med meg selv når jeg har klær på...hehe :o) men når magen og lårene vises så er jeg nok litt forlegen. hehe :o)

Jeg skal faktisk delta i en missekonkuranse for frodige damer :o) Gå i bikini og greier foran en jury osv hehe :o) Jeg sliter alldeles ikke med utsene mitt! Men tenker av og til at det hadde vært lettere å være lettere om du fårstår :o)

 

Jaja...det var mitt innlegg.. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kom i puberteten kommenterte min mor "valpefettet" mitt og syntes at jeg burde slanke meg. Jeg veide 60-65 kilo da jeg gikk på videregående og ble stadig påminnet av min kjære mor at jeg veide for mye. "Du som var så lita og spe før..."

Så inni mitt hode så jeg ut som den smellfeite dundra og kom inn i en ond sirkel hvor jeg ga mer og mer blaffen i vekta. Idag veier jeg 95 kg (men har veid 105) og ser i virkeligheten ut slik som jeg trodde jeg så ut da jeg veide 65.

Så jeg har alltid følt meg overvektig, selv da jeg var slank.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært overvektig, men nådde foreløpig høyeste vekt før første fødsel, 108kg.

Gikk ned til 93kg på kort tid, men der stoppa det opp. Hadde ikke noe problemer med å veie 93kg, selv om jeg er lav(157cm).

Men så begynte jeg å slanke meg, mest for andre sin skyld og gikk ned til 73kg. Har aldri følt meg så tjukk som da. Jeg ble psykisk syk av slankinga, kunne gå noen dager som jeg ikke spiste så mye for så å overspise neste dagen. Gikk opp og ned mellom 73 og 76kg avhengig av om jeg hadde det bra eller ikke. Gikk opp til ca 101-102kg i løpet av sv.skapet(!). Mye pga jeg ble lei meg av å se de første kiloene komme på igjen(tenkte på hva alle andre ville si..). Trøstespiste masse =(

Nå har jeg bestemt meg for å prøve å gå ned litt, veier ca 90kg, men jeg har det ikke bra om jeg hele tida skal tenke på at om jeg bare var tynn... Bedre å gjøre det beste ut av siuasjonen, kjøpe noen fine klær, sminke seg o.l. og lære seg selv å spise sunt. Vet ikke om det var svar på spørsmålet ditt akkurat, men godt å få det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La gradvis på meg fra ungdomsskolen og oppover, men har aldri følt meg som spesielt tykk. Har heller aldri fått kommentarer om det (før jeg ble gravid og måtte til en vikarlege ang bekkenløsning- fastlegen kommenterte ingenting) eller blitt sett ned på av den grunn. La på meg de "obligatoriske" kiloene etter at jeg ble samboer, og de kom nok litt vel fort ja- ble en del junk og slik som han var vant til. Vekta før og etter fødsel nå er og forblir ca 90. Har ekstra å ta i, men sambo og venner er glad i meg for den jeg er. Uansett om jeg er 70 eller 130 kommer jeg uansett til å være den froggi som jeg er innvending. Har klær som jeg liker og som passer og det i seg selv skaper selvtillit (ikke det at jeg har manglet selvtillit noen gang). Så er nå 22 med en sønn på 5 mnd og til tross for ekstra mage og ekstra på rumpa/lårene + puppene så er selvfølelsen nesten alltid på topp og identiteten er og forblir den samme :)

Lykke til med oppgaven din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...