Gå til innhold

Lei såre pupper, og på nippen til å gi opp amminga... Hjelp.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har lest mangen gode råd her inne, men jeg er "still" sår... Jenta mi gaper ikke nok, og har hendene i veien.... Selv om jeg prøver ta brystvorten opp og ned på leppene hennes, gaper hun ikke nok.. Sliter på... Hun er nå 4 uker, og jeg begynner kjenne på at jeg snart ikke orker mer amming, vondt og styr...

I tilegg til at jeg er veldig sår, har vi begge fått sopp... Fått mikstur for det.

Må innrømme at jeg har pumpet meg og gitt flaske et par dager nå. Noe som ikke er bra i forhold til sugeteknikken, har jeg hørt. Men hva gjør jeg da?? Deilig avlaste puppene litt..

 

Må få sagt at jeg gjerne vil amme, er det beste, letteste og mest praktiske. Men lei tårer, slit, vondt og amming........

 

Har ammet en fra før, så har erfaring, men det gikk som smurt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, kjenner meg så innmari igjen.. Hadde sår og sopp og alt mulig jeg også, og måtte gi opp selv om jeg så gjerne ville amme..

 

Har du fått legen til å sjekke sårene dine? Be de ta en prøve å se om det er infeksjon eller noe.. Har du snakket med ammehjelp? Ring og snakk med eller dra til evt ammepoliklinikk.. Be om hjelp, krev å få det!

 

Ellers kan du jo pumpe og gi flaske en stund, så puppene kanskje leger seg litt. Det er nok ikke det beste for sugeteknikken nei, men du kan da ikke sitte der å ha så vondt! Du kjenner selv hva du må gjøre tror jeg..

 

Ønsker deg masse lykke til! Håper du får det til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet med såre brystknopper er en ond sirkel - det sprekker opp ved amming. Har du prøvd å bløte opp brystknoppen med sterilt saltvann før amming? se innlegget jeg skrev til hun som har en pupp som "sviktet" og som kanskje må fullamme med et bryst.

Brystskjold er litt fy fy, men av og til kan det være nettopp det som redder ammingen. man kan ikke være helt bastant heller.

 

Lykke til da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å smøre brystvortene med purelan (salve fra apoteket). Denne bør du ikke vaske av før du ammer, er ikke farlig for baby. Ellers ville jeg rådet deg til å ikke bruke flaske når du skal gi melken du har pumpet ut. Bruk kopp, da ødelegger du ikke ammeteknikken.

 

Masse lykke til:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til du føler deg klar for å amme igjen (mindre smerter) så er gjerne flaske redningen ja! Men hvis du engster deg for sugeteknikk og vil være på den sikre siden så kan du feste en sonde på flasken som du teiper fast i lillefingen, så mater du med lillefingeren i stedet for smokk, på en måte. Dette tipset fikk jeg på ammepoliklinikken på Haukeland Sykehus. Jeg fikk aldri prøvd det i praksis selv, men ring dem gjerne for å få vite detaljert hvordan det skal gjøres. (55 974188)

 

Og gjør som en annen over her skrev, lever melkeprøve hos legen og finn ut om du kanskje har fått infeksjon. Jeg hadde også sopp, og det gikk ikke helt bort med Mycostatin, det viste seg da at jeg hadde gule stafylokokker som jeg måtte få antibiotika for.

 

Skal krysse fingrene for deg! Vet hvor vondt du har nå, jeg har vært der selv!

 

Ang. gapingen: Jeg fikk beskjed om å la brystvorten hvile på nesen til barnet og vente til barnet gapte, og så veldig kjapt dra barnet godt inn på puppen.. Min gutt ble så frustrert at han nesten straks begynte å hyle. Og da hadde han et kjempegap, plutselig, så jeg kunne 'hekte' ham på. Det viktigste er å være konsekvent, så skjønner de veldig fort hvordan matfatet fungerer! Ingen mat før hun gaper!

 

Og armer som er i veien er et mareritt. Jeg strevde med det lenge selv. Et tips, som jeg ikke tenkte på selv, er å tulle babyen inn i et helseteppe, med armene ned langs siden. Burde gjøre underverker.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsøk å holde ut noen uker til ved å oppsøke hjelp, smøre knoppene og gi barnet flaske i de periodene det gjør for vondt. Barnet kan fra 6 ukers alder gape høyere og da kan problemet kanskje automatisk reduseres. Jeg fikk dette rådet og det stemte ganske bra her i gården. Samtidig fikk jeg god hjelp på helsestasjonen til å finjustere sugetaket slik at hun fikk leppa godt nedover og dermed et åpnere grep. Jeg førte brystknoppen nedover langs huden fra nese til munn og nærmest vippet knoppen inn. Da lå underleppa allerede på plass og vi ble ikke så avhenige av at gapet skulle være størst mulig før jeg "lurte" inn knoppen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plagdes med sprukne brystvorter den første mnd. Blødde også en del. Det var så vondt når jeg skulle amme, at jeg flere ganger rykket til, og jeg grudde meg til neste gang han skulle ha mat. Min redning var brystskjold, avent sin brystvortekrem og lufttørking etter amming. Etter 4-5 uker var brystvortene fine, og det gjorde ikke vondt lengre da jeg ammet.

Ring ammehjelpen så kan de sikkert gi deg noen gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...