Gå til innhold

Kjenne livmoren??


mittlillegull

Anbefalte innlegg

Hvordan kjenner man den? hva kjenner man etter,,,utenpå magen? hvor liksom. har prøvd men syns ikke jeg kjenner noe særlig er 13 fulgåtte uker men det er kanskje litt tidlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nå 17+5 og syns de siste 2 ukene at jeg kan kjenne en slags kant på hver side av magen... kanskje det er denne? men kjente den ikke da jeg var 13 uker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kjenner livmoren nå, er 14+0 i dag (men muligens en uke lenger, usikker termin). Hvis du tar utgangspunkt i navlen din og trykker noen fingre inn i magen der og litt nedover, så kjenner du kanskje at det er en slags kant omtrent 5-6 cm nedenfor navlen, og at det er litt hardere der enn ovenfor. Du må trykke fingrene ganske langt inn for å kjenne det skikkelig... Sist jeg var gravid fant jeg aldri livmoren sånn, så det kan ha noe med å gjøre at magemusklene "slipper" mye tidligere når man er 2-gangs.... Kanskje er det også som du sier litt tidlig hvis du er 13 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trykket og trykket, men klarte ikke kjenne noenting- men på UL i uke 17 tok jordmor på magen min en gang og sa: "Ja, den går visst helt opp til navlen kjenner jeg..."Man må visst ha litt peiling for å kjenne den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 16 fullgåtte idag, og jeg kjenner ikke livmoren. tror jeg. er ganske frustrert, men kanskje det bare er jeg som er uerfaren og ikke vet hva jeg skal kjenne etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen på livmoren måles i symfyse- fundus mål. Dersom du tar utgangspunkt i symfysen (bekkenet midt foran) og kjenner videre oppover kan du kanskje kjenne at det er hardt når du trykker inn? Kjenner du videre oppover vil fingrene plutselig synke lenger inn i magen der livmoren stopper. Jeg er 2.gangsfødende, 13 uker og har kjent livmoren i en drøy uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv med litt sex og en orgasme, da kjenner du livmoren fordi den trekker seg sammen og blir veldig hard. Det er kanskje ikke sex som står øverst på lista over favoritt gjøremål om dagen, men det er verdt et forsøk. Jeg synes det er like fascinerede hver gang, er i uke 23 nå og er overvektig og kjenner ikke det stramme i magen sånn til vanlig, men etter en orgasme, blir den som en skikkelig hard ball... Utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmpf, har prøvd det, men det hjelper ikke.... jeg er bare ikke noen god livmor-finner....kanskje babyen min ikke har noen livmor å kose seg i, kanskje den bare ligger der godt gjemt mellom tarmer og nyrer? huff, litt frustrert i dag, jeg. venter sånn på mage og tydelig livmor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh var til jordmor for første gang for en uke siden.La meg på benken. Hun begynnte å kjenne etter livmor ,men etter å ha trykkt litt kunne a fortsatt ikke finne den!?... Var da 17+1 på vei. Men,puh,hjertelyden hørte hun;).... Trodde det hele var innbilt i 5 sek... ;p

Hun sa at på noe kunne den være vanskelig å kjenne.Kanskje jeg kunne ha bakover vendt limor sa hun,eller at jeg var kortete på vei! (noe som er UMULIG)

Men det jeg sier er at det ikke alltid er lett å kjenne den:) Men kommer nok etterhvert! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, en jordmor som er som meg! hehe.. eller kanskje du, natterangler'n er som meg. legen slet litt med å kjenne min livmor da jeg var der i uke 14, så kanskje den ligger langt bak. men samtidig, hvis jeg legger godvilja til, så synes jeg magen min er en liten ball fra navnlen og ned når jeg står. ikke når jeg ligger. kjenner ingen tydelig "kant", men den er litt mere spenstig fra navlen og ned enn over navlen. og litt rund. huff, humøret svinger hvert sekund: tyess, jeg har begynt å få mage!" "nei, det er nok bare luft og fett" "..eller... magen er jo litt hardere enn før"..." eller er den ikke det?"... heeelee tiden! Håper ikke det bare er meg som plutselig har blitt så fiksert og frustrert.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....det er det som er litt rart her skjønner du,jeg har fått stor mage...nederst buler det ut en stor kul,gjort det lenge nå.Det kan ikke være luft...

Men men,jippi vi skal på ul i morgen!...så orker ikke ofre flere tanker til denne livmoren;p

 

Er nok flere som blir frustrerte over "hva man ser"... men har merket at min blir hard på kvelden.strutter liksom litt mer da;p innbildning?..tja,hvem vet?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat, orker ikke flere tanker til livmoren nå. alt er sikker tsom det skalø. har fått en liten kul på¨magen som blir stor om kvelden, og hard (litt)... får bare holde ut til neste kontroll, om litt over en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig å kjenner du den :-) Kommer før du vet det selv :-) "Leita" lenge etter den, men skjønte ikke hvor den kunne være, og noen dager etter så bre var den der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...