Gå til innhold

Lege avlyste timen - hvem ringer jeg nå??? (samme som skravle)


Gjest

Anbefalte innlegg

 

Legger denne inn her også, ikke meninga å mase, men er ganske utafor nå...

 

Skulle ha kontroll den 18. april, er da i uke 39. Vi hadde satt av tid til

samtale om fødsel og grundig gjennomgang av alt som har med dette å gjøre, sambo skulle også være med. I dag ringer legekontoret og må avlyse, legen min må på et eller annet den dagen, og eneste andre mulighet for kontroll før terminen min er den 20. april i stedet.

 

Problemet er at det ikke er tid til noen samtale eller dobbelttime denne dagen - det blir en vanlig kontroll, og "så får vi se hva hun har tid til" utover det, som sekretæren sa. Denne timen er fire dager før terminen min - og har da ikke vært på kontroll siden uke 36!

 

Har litt panikk nå - vi har valgt å ikke melde oss på fødselskurs fordi vi hadde denne avtalen om samtale med legen min (som i det store og hele er en fantastisk dame), nå er det påske snart, og overalt hvor jeg ringer for å komme inn før den 20. eller for å få en samtale av noe slag har fullbooket alle dager til godt over terminen min.

 

Hva gjør jeg nå?? Jeg kan da ikke stille totalt uforberedt til fødselen? Enn hvis den starter før? Og ingen kontroll mellom uke 36 og 39 er da ikke vanlig?

 

Noen som har tlf.nr til en jordmor som er flink og hyggelig og som jeg kan prøve å få time hos? Bor i Oslo..

 

Er forresten 37+4 i dag, termin 24. april. Uff, dette ble kjipt altså - har skikkelig klump i magen og vet ikke hva jeg skal gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest irismor.21.4

Ta den uansett, ikke avbestill den. Jeg har kontroll hos lege den 12/4 og siste kontroll hos jordmor den 19/4 har termin den 21/4.

 

Men hun kan jo ikke kaste deg ut av timen hvis du har spørsmål eller andre ting på hjertet, det er jo nettopp derfor det blir litt kø på legekontorene utover dagen. Når andre kan forsinke våre timer med 5-20 min kan vel du forsinke andres timer med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...du kan kanskje ringe til sykehuset å spørre om det er mulig å få en samtale angående fødsel der. Kanskje de har et fødselsforberedende kurs i nærmeste fremtid. Det var vi på, og synes det var en veldig fin forberedelse til fødselen...

 

Synes det er rart du ikke har kontroll mellom uke 36 og 39, for fra og med uke 37 har jeg hatt kontroll hver uke...Er litt skuffet da, for legen min har ferie i hele påskeuka, så jeg må på overtidskontroll til en ukjent lege...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du har pratet med jordmor tilknyttet helsestasjonen din?

Hvis du ikke får time noe sted, så burde du blitt henvist til en annen lege, iom at din egen ikke har tid. Ulempen er jo da at du ikke vet hvem du får... Alternativt burde du vært henvist til føden på sykehuset, fått omvisning og prat med en jordmor der?

 

Ellers har du jo private jordmortjenester, men det blir jo sikkert litt dyrerer da.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har prøvd å ringe helsestasjonen jeg "sogner" til, men der har hele svangerskaps"avdelingen" fullt opp ut uka, og tar ikke tlf. før på mandag. Har ikke gått til jordmor før i svangerskapet, har vært fornøyd med oppfølging hos legen og har ihatt et problemfritt svangerskap så langt... Har derfor ingen jordmor jeg kan ringe til nå, og legekontoret mitt er rett og slett fullbooka (studenthelsetjenesten) Dvs, ingen sjans for å få time der uten at man har bestilt ukesvis i forkant..

 

Det går jo sikkert greit med alt, mulig jeg overdriver altså - men det er så mye jeg ikke vet føler jeg! F.eks. om hodet er festet, hvilken vei småttisen ligger og sånn... Skulle så gjerne visst litt mer før fire dager før termin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig som har en så flink lege. Jeg har en mannlig lege, og han sitter med nesa i datamaskinen og har så vidt tid å gjøre de obligatoriske tingene, før jeg er ute av døra igjen. Jeg har gått til jordmor også og da kan jeg plapre om alt jeg har på hjertet.

 

Har du ringt føden og hørt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

ikke enda.. står i brevet fra Ullevål at man skal ta kontakt med sin egen lege eller jordmor, og at deres svangerskapspoliklinikk bare skal brukes til akutte problemer når jordmor og lege ikke er tilgjengelig.

 

Er dette akutt da?

Er litt på tuppa, og tåler ikke å bli avvist nå, kjenner jeg..

Snørr og tårer alle veier...

 

Hehe, huff, kjenner ikke meg selv igjen, bruker aldri å hisse meg opp overslikt, men dette satte meg ganske ut ja!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skader jo ikke å ringe og høre, de har jo helt sikkert tider på dagen da de har god kapasitet, og iom at du er så nærmed fødsel så vil det jo være naturlig å høre med dem. Det verste du får er et et nei, men det synes jeg jo ville vært for dumt da...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er litt i samme båt, var på siste kontroll uke 35+4 og får ikke ny kontroll før 38+4 pga at alt så bra ut og alle prøver var fine. Syns også dette er kjempe frustrerende. Har bare vært rett innom jordmor 2 ganger og aldri fått snakket om fødselen og vært hos forskjellige leger før det. Er vel egentlig lite hjelp i dette innlegget annet enn at det er flere i samme båt.:) men viss du er veldig bekymret ville eg ringt føden og forklart de situasjonen.Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cathi!

Så innlegget ditt på skravlesiden, svarte deg der :-) Kopirere svaret inn her også, innlegg forsvinner jo som dugg for solen der inne ;-)

Setter utrolig stor pris på alle tilbakemeldinger og støtte fra både deg og alle dere andre her inne! 1000 takk!!

 

*snipp*

Lurer egentlig ikke på noe helt konkret - jeg lurer på om hodet har festa seg og om barnet ligger riktig vei, på om de +3 lymfocyttene eller hva de heter fra sist gang har gått tilbake og slike ting... Og selvfølgelig om alt ellers ser OK ut med meg og kanelsnurren da :-) Men det blir jo litt vanskelig for deg å vurdere nå! Hehe :-)

 

Men jobber du på føden på Ullevål?

Jeg lurer på litt ing i forbindelse med fødsel også nemlig... Jeg fyrer løs, jeg! :-)

 

-Hvis jeg (mot alle odds) skulle føde før termin, og jeg ikke vet om hodet er festa, evt hva som ligger hvilken vei i magen min - stemmer det da at man skal legge seg flatt til man blir undersøkt?

 

-Får de fleste som ønsker det eupideral, eller skal man ha litt "flaks" i forhold til jordmor på vakt, tilgjengelig anestesisykepleier osv? Jeg ønsker i utgpkt. eupideral, men har forstått det som at enkelte jormødre mener man i det lengste skal holde seg til østens mystikk og naturlige smertelindringsmetoder under fødsel (ikke et vondt ord om akupunktur, men jeg personlig har ikke hatt noe utbytte av det tidligere!). Aner ikke om dette gjelder for Ullevål, men kanskje du har noen tanker om dette?

 

-Har hørt en huskeregel om 1 cm åpning per time - er det noe som helst hold i dette? Syns variasjonen har vært stor for de fødselshistoriene jeg har lest her inne!

 

-Hva bør sambo tenke på i forhold til å forberede seg han også? Har du noen gode tips til far underveis?

 

-Evt. noe vi to burde snakke om før fødseln, som vi kanskje ikke kommer på selv? Vet ikke helt hva jeg mener her, men kanskje andre tidligere har gitt uttrykk for at "nei DETTE skulle vi visst!", eller, "så bra at vi kome på dette da" eller noe sånt :-)

 

Oioi, dette ble langt...

Har tatt meg litt sammen nå, og er ikke så småhysterisk som jeg var der en periode i formiddag. Hjalp med litt luft og en rask gåtur! Dette skal nok gå bra, er bare det at den fødselssamtalen har vært mitt "sikkerhetsnett" hele veien, og plutselig ble det endringer i planene der, og da spratt nervene fram, gitt. 1000 takk for støttende ord og gode forslag fra både deg og andre

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

ja, jeg jobber på føden.

dersom baby ligger i hodeleie er det ingen fare dersom vannet går. hvis den ligger i sete er den en liten risiko for at navlesnoren kan komme i klem, men det er liten sjanse for dette!

Uansett skal du ringe til føden hvis du tror vannet går. Du vil da få time til kontroll innen ett døgn. Som regel vil riene starte av seg selv før dette, da ringer du tilbake til føden og forteller det. Tror det nå er nye rutiner på at fødselen settes igang innen24 timer dersom vannet har gått og riene ikke kommer av seg selv, men jeg har vært sykemeldt en stund så er ikke helt oppdatert. Før ventet man tre døgn, med kontroll hver dag.

Min erfaring er at alle som ønsker det får epidural. Men fødselen måp være ordentlig i gang. Dvs 4cm åpning og regelmessige rier. Det kan være man må vente en stund fordi det er anestesilege som setter epidural, og de kan være opptatt med mer akutte ting. Det er endel ulemper med epidural, men det er god smertelindring i åpningsfasen!!

Ca en cm pr time er gjennomsnitt for førstegangsfødende men ofte går det i rykk og napp, så det er ikke noe vi hlder oss strengt til. Men dersom det ikke er en hvis fremgang over tid vil man vurdere tiltak for å få fart på ting. Fks opp å gå, få i seg næring, ta vannet eller ristimulerende drypp.

Vet ikke helt hva jeg skal si om sambos rolle.... Er så forskjellig hva kvinnen ønsker. Noen er aktive prater og masserer. Noen "tar tiden" på riene, dvs. sier "nå er du halvveis, nå er den snart ferdig..."

Det kan jo være lurt at dere leser i en bok sammen fks "mamma for første gang av Gro Nylander.

Lykke til!!

Masse greie jordmødre leger og barnepleiere på Ullevål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...