Gå til innhold

Hva ville dere gjort? Met. og svangreskap


Finnbekk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ble gravid med prøverør og er over 12 uker på vei nå. De første 12 uken fikk jeg beskjed om at jeg kunne fortsette på metforminen, men da jeg snakket med legen i dag fikk jeg beskjed om å slutte med en gang. Dette er en lege som har stor tro på met i svangerskapet, men fordi det ikke er lov å gi til gravide i Norge, ba hun meg slutte NÅ. Jeg har derimot metformin i 80 dager til. Jeg vil så gjerne bruke det frem til uke 25 hvert fall.. Men jeg vet ikke om jeg er veldig uansvarlig dersom jeg sniker meg til det. Jeg innbiller meg at kroppen min ikke fungerer så godt uten nå som den har vært med metformin i over et år.. Jeg bruker 850 mg x 2 om dagen. Vi har slitt så for å bli gravide, og jeg er utrolig desperat etter å holde fosteret der det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

heisann

 

Legen din tror jo på metformin, hun har sikkert lest studiene som viser at det senker sjansen for SA.

Men for ikke å få problemer sier hun slutt....

 

Jeg ville hvis det var meg tatt metformin videre i allefall såpass lenge som jeg kunne, og på slutten trappe ned på metforminen. Jeg har ikke lest noen vitenskapelige beviser for at det skader å slutte fra en dag til en annen men logikken min (nei jeg er ikke lege, eller sykepleier eller..) sier meg at metformin regulerer insulin som igjen regulerer andre hormoner og ved å slutte brått, KAN det jo tenkes at hormonene kommer i veldig ubalanse.

 

Her er en linkliste som omtaler bruk av metformin i svangerskapet:

http://home.no/lindynatt/pcohp/pcolinklistess.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp skrevet litt om dette i et annet innlegg jeg også,

Min gynekolgo sa altså at de har brukt dette under svangerskap i USA i mange år, og det var ikke bevist noen skader av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spurte legen min på volvat om dette når jeg var der.. hun sa metformin skulle taes hele svangerskapet.... ikke bare de tre første mnd lenger.....

 

klemzer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvat i bergen. Skal ta så høy dose jeg klarer uten å bli dårlig jeg.. det vil si sånn ca 1250...

 

klemzer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...