Gå til innhold

Hva skjer nå?


lille-meg

Anbefalte innlegg

 

Har akkurat avslutta pp nr 24 med at mensen kom:( Og i går bestemte vi oss ENDELIG for å søke hjelp, så idag skal samboeren ringe og bestille legetime til meg, jeg klarer bare ikke å gjøre det.

 

Så nå lurer jeg på: hva skjer nå egentlig? Og da mener jeg ALT.

Tanken på å ikke klare å bli gravid på egenhånd har aldri falt meg inn, så jeg har ikke tenkt på dette i hele tatt før, og vet dermed ingenting om det.

Spør sikkert veldig dumt nå men, blir det da prøverør???? I så tilfelle, "hva" er det? Og hvordan foregår det?

 

Setter pris på om dere hadde svart alt dere vet, da jeg er helt blank.

Dukker sikkert opp igjen senere med enda mer spørsmål:)

 

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det var maaange sprøsmål, skal se om jeg klarer å svare på noe... :-)

Du/dere blir antakeligvis henvist videre til gynekolog. Ifm det blir det må mannen din levere sædprøve, det blir tatt div blodprøver av deg + g.u. med innvendig ultralyd. Det kan jo være forskjellige årsaker til at du ikke har blitt gravid. Feks hvis det viser seg at du ikke har eggløøsning, kan du ta noen tabletter som heter pergotime som stimulerer til eggløsning. Andre årsaker kan være nedsatt sædkvalitet, endometriose eller PCO.... (Tror det er en side på Barn i magen der det står hva det betyr.) Denne utredningsfasen kan nok ta litt tid. Sikkert forskjellig ventetid avhengig av hvor i landet dere bor. Det tok 3 mnd for meg å få time til gyn. poliklinikk her i Trondheim. Har etter det ventet 5 mnd på en undersøkelse (lapraskopi) for å avkrete/bekrefte at jeg har endometriose.

Hvia dere er innstilt på det, blir det kanskje søkt om prøverør etterhvert. Hvis dere er uforklrlige barnløse, er det også aktuelt med prøverør. Ved prøverørforsøk tar du en del hormoner ei stund, så blir det tatt ut egg, for så at de befrukter eggene dine på laboratoriet med din manns sæd og så setter inn ett eller to befruktete egg tilbake til deg. Ganske kjapt forklart altså. Du kan evt gå inn på Assistert befruktning å spørre der, de kan nok gi deg en mye mer detaljert forklaring.

 

Uansett, så ikke fortvil. Det er hjelp å få og det er ikke noe nederlag å måtte få hjelp til å få barn. Det er utrolig mange i din situasjon.

Lykke til!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode svar:)

Har nå bestilt time, 18. april kl 14 skjer det, og jeg er kjempenervøs, men samtidig utrolig lettet for at jeg endelig har tatt mot til meg for å be om hjelp (selv om han måtte bestille timen da hehe)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...