Gå til innhold

ANG.FØDSELSSTIPEND??


11.04.06

Anbefalte innlegg

Heisan.Noen som vet hvor lenge/når etter fødselen(hvist man sender inn fødselsattest og føds.stipend søknad med en gang etter nedkomst) og hvor mye man får utbetalt i fødselstipend når man inntil permisjon/fødsel har hatt fullt lån og stipend i 6 mnd eller mer ved høyere utdanning? 6 DAGER IGJEN TIL TERMIN:)

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

dette er slik jeg har forstått det da....

Du må sende en bekreftelse på at du fortsatt har krav på skolegang og sende en søknad om fødselsstipend og legge ved fødselsattest...

Og dem ser på samboeren din sin lønning (om du ikke er alene da) om samboeren din tjener mere en 23 440 kr får du 6730 kr i mnden..

Tjener han under 21 290 får du 8020 kr pr mnd...

er du Enslig forsørger m/overgangsstønad og minstebidrag får du 1200 kr pr mnd..

(Dette er om du går vgs skole)

 

Går du høyere utdanning og samboeren din tjener minre en 21 290 får du 9430 kr pr mnd, tjener han over 23 440 kr får du 8140 kr pr mnd..

Er du Enslig forsørger m/overgangsstønad og utdanningsstønad får du 9430 pr mnd..

 

Du får fødsels stipend i 42 uker (et helt skoleår) og du begynner få fødsels stipend opptil 3 uker før fødsel (dette vil du få etterbetalt), og du kan også få forsørger stipend det utgjør 1290 kr for første og andre barnet og om du har flere barn en 2 blir det 830 kr for hver av de neste pr mnd...

 

 

Dette er hva som står om fødsel inne på lånekassen sine sider....

 

Når du får barn på slutten av utdanningen

Du kan ha rett til fødselsstipend i perioden fram til utdanningen er ferdig, og eventuelt for sommerferien. For å ha rett til fødselsstipend for neste semester, må du enten være i utdanning eller ha permisjon fra en utdanning. Du bør derfor søke om opptak for neste semester selv om du har tenkt å ta en pause fra utdanningen for å være hjemme med barnet. Når du har fått opptaket, kan du søke permisjon fra utdanningen.

 

Hvor mye?

Fødselsstipendet tilsvarer det du maksimalt kan få i stipend og lån i de aktuelle ukene. Det du kan få ekstra fordi du har barn å forsørge (forsørgerstipend), er også inkludert. Forskjellen fra vanlig støtte, er at du i perioden med fødselsstipend får hele summen utbetalt som stipend og ingenting som lån.

 

Forsørgerstipend

 

Forsørgerstipend er et stipend elever og studenter som har barn de bor sammen med, kan få i tillegg til vanlig stipend og lån. I fødselsstipendperioden inngår forsørgerstipendet i den summen du får som fødselsstipend. Forsørgerstipendet er på 1 290 kroner per måned for hvert av de to første barna, og 830 kroner for hvert av de neste. Stipendet blir behovsprøvd mot inntekten til eventuell ektefelle/samboer. Er bruttoinntekten hans/hennes over 21 290 kroner per måned, blir stipendet redusert eller faller bort.

 

 

det er hvertfall slik jeg har forstått det..

kan være jeg har misforstått, men lånekassen ringte til meg og forklarte at jeg måtte sende inn bekreftelse på at jeg har fortsatt krav på skolegang og bevis på at jeg har født (fødsels attest) og fylle ut et skjema...

 

Lenke til kommentar

Du sender inn søknad om fødselsstipend (blankett G, finnes på lånekassen sine sider), legger ved fødselsatteset, kopi av lønnsslipp til samboer (om du ikke er alene), samt evt kopi av bekreftelsen på at du skal ha permisjon fra studier hvis du skal det.

 

Det gikk kjapt med meg, en uke etter at jeg sendte inn dette fikk jeg svarbrev om at fødselsstipend var innvilget. Returnerte da et svarkort, og fikk penger en liten uke etter det igjen.

 

Stipendet er for 42 uker, og lånekassen regner seg tilbake til 3 uker før du fødte. Du vil da få etterbetalt de pengene for den tidsperioden som alt har vært. Så vil de muligens gjøre om noe av det du alt har i lån hos lånekassen til stipend, slik at lånebeløpet ditt går ned. I tillegg vil fremtidige utbetalinger være kun stipend.

 

Hvor store de utbetalingene vil være, vil kunne avhenge av hvor mye du får etterbetalt. Jeg fikk etterbetalt 8400 kr, noe som resulterte i at jeg for april og mai bare får utbetalt 1800 kr pr mnd. De gjør om litt på beløpene, men det blir jo egentlig det samme (tilsammen er jo 8400+1800+1800 = 12000 kr, så jeg bare sparer og fordeler det så det blir 6000 kr nå i april og 6000 kr i mai selv). Noe av lånet mitt ble også gjort om altså, så jeg har fått det jeg skal.

 

I sommermånedene (juni og juli) får du 8000 kr begge mnd. Så må du søke om fullt lån og stipend igjen for skoleåret 06/07 til høsten. De finner da ut hvor mye du "har igjen" av fødselsstipendet, og gir deg det så lenge du har igjen. Så går du over til de vanlige utbetalingene når de 42 ukene stipendet varer er over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...