Gå til innhold

Oktober: Merkelig tone i velkomstheftet fra sykehuset


Marimari

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er førstegangsfødende på 34 og har fått bekreftet fødeplass på Ahus i oktober. Jeg vurderte ABC på Ullevål mest fordi det virker som den fødende er i sentrum og får bestemme mye, men landet på det nærmeste sykehuset av praktiske årsaker. Har bla lyst på besøk av fam for å stolt vise frem nurket hvis alt går bra :) og endel eldre klarer ikke komme seg inn dit.

 

Men brosjyren som de kaller 'Velkommen til kvinneklinikken' fikk meg til å stusse.

* For det første står det kun 4 pkt om hva en trenger ha med seg i farten når fødselen er i gang. Det ene er telekort til telefonautomatene! Det står med store bokstaver: ' NB! MOBILTELEFON SKAL IKKE BRUKES INNE PÅ SYKEHUSET'. Ingen begrunnelse. Det er få avdelinger som har forbudt mobil nå, da det kun er noen ifå nstrumenter som reagerer på det. Jeg tviler på at barsel har så mange av dem. Kan ikke annet enn regne med at det er øk. årsaker. Det vet jeg andre sykehus (St Olavs) er kritisert for, da sykehusene får provisjon. Seriøst: hva er problemet for sykehuset/andre som har født? Tlf på rommet støyer da minst like mye. En mobil kan en ha på stille, eller gå ut av rommet med for å ta hensyn osv. Og alle nr til kjente ligger der. Tviler på at jeg begynner å ringe til 20 stk rett etter fødselen! Sms er undervurdert.

* For det andre står det videre med utropstegn (!) at far/ledsager må ha med matpakke på fødeavd! Hehe vi lo litt her av dette. Den første fødselen kan fort vare 1-2 døgn. Vi får lage opp bokser med mat til samboeren min som han kan kose seg med mens jeg sliter på. Jeg skjønner poenget når en er på barsel og far er på besøk. Men på føden? Merkelig måte å prøve å få meg til å føle meg 'velkommen på kvinneklinikken' på

* Den tredje er nesten best. Det står (naturlig nok) at pga tausetsplikt kan de ikke svare på tlf om hvem som er innlagt og hvordan det går. Men videre sier de 'Vi som arbeider på fødeavdelingen ønsker å bruke tiden på fødekvinnenen på avdelingen, ikke å snakke med hennes slekt og venner i telefonen'. En må selv ta kontakt med folk. Hva slags innstilling er dette? Jeg har selv opplevd å ringe en venninne dagen etter fødselen for å gratulere. De satte meg ikke over og jeg måtte selv få tak i nr på tlf på rommet! Og mobil forbudt. De hadde ingen løsning på hvordan jeg kunne nå henne da jeg påpekte en aldri så liten 'catch22'.

* Den fjerde tingen jeg reagerer på er under barseltiden. De oppforder meg til 'å prioritere samværet med den nyfødte og begrense besøk og tlf i de få dagene du kan være på barsel. Hvis du til TROSS FOR DETTE ønsker besøk av slekt og venner er besøkstiden..'

 

Hva i alle dager er dette for et sted? Jeg vil ha meg frabedt at jeg som et voksent menneske skal bli underlagt slike fengselslignende restriksjoner. Greit at det sikkert er velment (noe av det) og at noen blir plaget av andre som ikke har grenser. Men skal de virkelig behøve å drepe enhver positiv assosiasjon jeg har med å føde på sykehus?

 

De fleste venninnene mine har født opptil flere ganger, så jeg har vært innom på mange barselbesøk på forskjellige sykehus de siste 10 årene. For det første har jeg til gode å høre om noen som ikke er svært nære venner/fam som kommer på barselvisitt. Ergo, stemningen er hyggelig og avslappet og hensynsfull. Men vil jo gjerne vise frem nurket! Selvsagt når alle er i fin form. Og det er jo de aller aller fleste. En annen ting jeg har erfart er at alle har vært 'høye' på sykehuset. Du har klart et enormt stykke arbeid og har et skjønt barn. Rusen er stor. I tillegg er det muligheter for avlastning av pleiere og fam. Ingen forventer servering eller blir sittende i timesvis, det er ikke nattevåk osv. Det er det derimot når en kommer hjem. Derfor har jeg konsekvent dratt på besøk 1-3 dager etter fødsel på sykehuset når en fortsatt har 'hotellfølelsen' og latt dem så være i fred noen uker etterpå til de begynner å kjede seg og vil ha selskap.

 

Puh. Dette ble enormt langt. Men måtte få det ut. Kan hende jeg overregerer. Og det kan godt hende de ikke praktiserer det de skriver her - kanskje er det for å avskrekke 'overtredere'. Men jeg synes det var et skikkelig skår i gleden for min del vedr fødselen som jeg ikke har gruet for i det hele tatt. Nå vurderer jeg både ABC på nytt og hjemmefødsel så jeg får tatt over kontrollen over min kropp og mitt barn og mitt liv. Uansett skal jeg ta det opp på ultralyd med dem, da jeg synes det fortjener å høre at dette kanskje bør revurderes.

 

Noen som har erfaring fra praksis ved sykehus? Noen andre som har reagert på slike velkomstbrev? Eller som synes jeg er forferdelig full av hormoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville reagert som deg om jeg hadde fått et slikt brev! Ikke særlig mye av et velkommen det der, nei. Ta det opp med dem du, så kan det jo hende de forklarer med at de må “ta i litt” for at de som er ekstreme skal holdes i tøylene. Jeg synes likevel det høres litt vel ut. Jeg skal selv føde i California, så jeg håper det blir en bedre velkomst her. Vi betaler jo tross alt en del for helseforsikring her borte, så kanskje de kan tilby et smil og en varm vekomst når vi kommer til oktober og fødsel?

 

Uansett, håper vi begge får en fin opplevelse når den store dagen kommer, og at vi kan huske tilbake på det med et smil om munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt. Mobiltelefon er både en pest og et gode. Jeg brukte selv min i passe monn synes jeg, og det var greit at venner kunne ringe direkte til meg. Men hun som lå ved siden av meg snakket konstant i telefonen og ikke lavt heller. Jeg vet mer om henne, venniner, fiender, ekser og nåværende type enn jeg har lyst til å vite. Det er nok for å avskrekke de ekstreme de sier som de gjør. Der jeg født hadde de lignende regler, men de ble nok brutt også. Noen hadde besøk døgnet rundt (overdriver litt) og det ble slitsomt for oss andre på rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i misbruk av både tlf og samværstid. Det er alltid noen som ikke tar hensyn. Som du sier ligger noen og bretter ut livet sitt uten å tenke seg om (både der, på buss osv). Sånn sett er det tross alt etter min mening mye bedre med mobil enn fasttlf på sykehus, for da kan en trekke seg litt unna hvis en har behov for å gå litt i detalj om sying og det som verre er :) Og det er lettere å vise hint om at en vil slappe av og sove hvis en vet at naboen faktisk kan ta telefonen med seg ut - evt rett og slett be dem om det. Vanskelig med fasttlf. Dessuten har jeg alltid min mobiltlf på stille i det offentlige rom. Kan de ikke heller pålegge en det? Fasttlf regner jeg med at det ikke fungerer på.

 

Når jeg har vært på barselbesøk (eller annet sykehusbesøk) har vi faktisk nesten uten unntak gått på stuen e.l hvis de har bodd med andre. Går ikke det heller an å ha slike regler? Så begrenser en også besøkene litt, så en får hvile.

 

Forøvrig har jeg vært på hjerteavdelingen og div overvåkninger på Ahus og kan opplyse om at der er det lov med mobil (!) Så medisinsk kan det ikke være begrunnet ihvertfall.

 

Synes forsåvidt de relativt nye reglene overalt om stilletid 2 t om dagen er positivt. Så misforstå meg rett. Jeg synes det er lurt med noen rammer. Men her føler jeg vel litt at det er som å skjære av seg halsen istedet for å barbere seg. Og jeg lurer jo litt på hvem reglene er for: ref tlf inntekter for sykehuset, personalet vil ikke bruke tid på å sette over tlf, far får ikke mat under fødsel osv. De sier det er for meg, men det tror jeg rett og slett igjen er økonomisk motivert alt sammen dessverre.

 

Misunner faktisk deg som skal til California for å føde. Jeg ville gladelig betalt mye dersom jeg visste jeg fikk en så hyggelig og varm velkomst som mulig og på mine premisser. Forøvrig kan jeg nevne at jeg her i kommunen ble tilbudt jordmor til høsten som førstegangsfødende da jeg spurte 6 uker på vei - jeg skal ha i oktober.. Jeg kunne få i utkanten av kommunen noe før og jeg har ikke bil. Var i kontakt med private og hadde booket der men syntes det var for ille siden jeg jo har krav på dette. Etter 1,5 mnd med masing fikk jeg time, som de allerede har prøvd å utsette noen mnd!

 

Så dessverre er min opplevelse foreløpig at de ikke har råd til at jeg skal få barn. Trist at det skal være sånn.

 

Men jeg skal ta det opp med dem. Hehe kanskje en må kjøpe en 'first class fødeplass' for å få bruke mobil, far få mat mens han hjelper meg føde og familie få gratulere meg. Jeg får spørre dem på UL om de har noe sånt :)

 

Takker dere for innspill hvertfall. Godt å få luftet frustrasjonen litt.

 

Lykke til videre alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marimari :)

 

Du overreagerer ikke.

Jeg synes ordlyden i brosjyren er provoserende og "fiendtlig" jeg.

Synes du skal få snakket med noen som jobber ved sykehuset som kan bekrefte eller avkrefte inntrykket du har fått så langt.

Godt at vi har rett til å velge sykehus selv.. Utenom jeg, for her er det bare et "stort" i nærheten.

 

Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du overeagerer ikke :). Jeg hadde en fantastisk opplevelse hos ABC på Aker før de flyttet, og vi har nettop fått plass på ABC Ullevål. Vi brukte mobilen hele veien på Aker (min familie er i Australia- så det var nødvendig). Og mannen min spiste og sov der, og vi betalt circa 700,- for 4 dager og netter for ham? Det var en fantastisk opplevelse, og vi hadde full kontrol :). Vår norske familie bor utenfor Oslo, så vi hadde ikke så mange på besøk, men de hadde ingen problemer med noen besøk. Lykke til viddere :)

PS Mobil kan nyttes på sykehusene, med kun få unntak!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...