Gå til innhold

konfirmasjon!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

skrekk og gru. jeg gruer meg skikkelig til min stesønns konfirmasjon.

familiene til mor og far er alt annet en venner og moren hater mest av alle. hun er ikke helt stabil heller og jeg er redd for hva en slik samenkomst kan medføre. hun har aldri vært redd for å skjelle ut meg, faren eller noen andre i denne familien mens barna hører på så jeg tror at dette kan bli ubehagelig ja. at vi feirer ilag er noe som er bestemt fordi konfirmanten ønsker det. noen råd eller tanker om dette folkens?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff da... høres slitsomt ut:-( Forsøk å ikke si så mye, vær diskret, ikke legg opp til noe som kan skape konflikter? Vet ikke om det er noen kvalifiserte råd, men... Be mamman pent om å holde fred denne dagen. om dere kan det...?

Lykke til:-)

Skrevet

Huff, det er synd når det blir slik. Men har dere muligheten til det så hør om hun vil ha et møte med dere, eventuelt kan hun ta opp det som plager henne der i steden for på kofirmasjonen, for det er da en gang konfirmantens dag.

Hilsen en alenemor

Skrevet

For å si det sånn... jeg kommer ikke til å stille i konfirmasjon når det skal arrangeres her (ikke dette året heldigvis). Så mye pes og knuffing, nei da tror jeg det er bedre å holde seg i skyggen. Mannen min har helt kvaler når det gjelder dette han også, men han må jo stille... Det er ille når konfliktene blir så store at til og med pappa'n har lyst til å droppe det hele.

Skrevet

Mitt tips for å få en mest mulig hyggelig dag for alle - ikke minst konfirmanten - er å fokusere på nettopp det: Hvordan kan dagen planlegges slik at man unngår bråk. Her i huset gikk konfirmasjonen egentlig over all forventning mht. foreldre, steforeldre osv. takket være (tror jeg) at vi satte oss ned på forhånd og diskuterte hva begge foreldre mente var viktig/hvordan begge helst ville at dagen skulle være, og hva som måtte gjøres (av steforeldre) for å få det til.

Noen ting er litt følsomme: Bordplassering er en av dem. Steforeldre må være litt i mer i bakgrunnen på en sånn dag enn ellers. Konfirmanten bør kanskje få sitte på sjefsplass mellom foreldrene sine, mens steforeldre kan sitte litt mer diskret sammen med tanter/onker/faddere/venner? Hvis det er noen gamle tanter/ekssvigers som kan finne på å komme med sure oppgulp om at de synes skilsmissen var noe tull osv. (vi har noen sånne) bør man plassere dem et sted ved bordet der de ikke gjør så stor skade / uskadeliggjøre dem ved å plassere noen andre gjester som er flinke til å glatte over i nærheten av dem (her dreit vi oss litt ut - den verste gamle tanten ble sittende ved siden av ekssvigerfar, litt for nærme konfirmanten, og disse to klarte å føre en høylytt og kjip meningsutveksling. I ettertid ser jeg at selskapet hadde blitt mye hyggeligere om vi hadde unnlatt å invitere denne skinnhellige og giftige gamle heksetanten).

Taler og sanger er en annen følsom ting. Men det går an å sørge for at de handler mest mulig om konfirmanten og minst mulig om skiftende familieforhold...

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...