Gå til innhold

Forliggende morkake - noen andre?


fikk gutt i september

Anbefalte innlegg

Noen andre som har det?

Har hatt tre blødninger, og blitt henvist til ul i den sammenheng.

Det viste seg at morkaka var forliggende, og at det var det som var årsaken til blødningene.

Fikk beskjed at jeg måtte være svært forsiktig. Ingen sex, og knapt gå små turer. Ble 100 % sykemeldt frem til ordinær ultralyd (3 1/2 uker).

Forrige gang jeg var gravid hadde jeg også forliggende morkake. Blødde litt da også, men da i etterkant av sex. Den gangen var det ingen som sa at jeg måtte være forsiktig med hverken det ene eller det andre...

Hva har dere fått beskjed om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke det men min søster hadde det. Hun jobbet som normalt og alt hun. Måtte bare på flere UL for å se om den flyttet seg. Da den ikke gjorde det måtte hun ta keisersnitt. Håper ikke det skremte deg, men ser du har vært med på dette før, så jeg regner ikke med at du er så lettskremt :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke skermt nei:-) Med 1. mann måtte jeg på 3 ul. Siste ul var i uke 32 , og da var den flyttet seg opp, og jeg kunne føde normalt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..hei..

jeg har også forannliggende morkake og skal til en ekstra UL i uke 28 for og se om den har flyttet seg i rett retning.

jordmora på UL sa ingenting om at jeg måtte ta det rolig eller noe. så jeg jobber som før og har egentligt ikke endret noe i det hele.

håper de hadde gitt beskjed dersom jeg skulle ta det med ro.

men har heller ikke hatt noen blødninger, kanskje det har noe og si??

 

håper det går bra med deg =)

'

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det sikkert. Og vet jo ikke om de sier at jeg må være så forsiktig for å være på den sikre siden. Enig at det er dumt å ta unødvendige sjanser.

Men kjenner jeg begynner å bli rastløs. Våren lokker ute, og jeg som ikke kan gå tur!! For ikke å snakke om annen "forbuden frukt" som frister...:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har morkaka på ytterveggen i magen, er det d samme??

Har ikke fått noe beskjed om noen ting ang. det da. Skal ikke på flere UL eller noe...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det tror jeg ikke. Når den er foranliggende ligger den foran åpningen og gjør at vanlig fødsel ikke lar seg gjøre. Derfor må man til flere ul for å sjekke at den trekker seg opp.

Har lest at 1 av 100 har foranliggende morkake ved ordinær ul, mens bare 1 av 1000 ved termin...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tidspunktet for UL er det ganske mange som har forliggende morkake i en eller annen form. Siden livmoren vokser oppover vil de aller fleste morkakene flytte seg slik at det ikke blir noe problem. Vanligvis behøver man ikke sykemeldes eller unngå spesielle ting ved forliggende morkake, men siden du har hatt blødninger er det greit å ta det med ro inntil morkaken kommer litt lenger opp.

 

Dette ordner seg sikkert!:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er med i "klubben for kjipe morkaker" jeg og. Fikk beskjed om at morkaka mi ligger på forveggen. Er i midlertid bare i uke 19, eller 20, derom strides de lærde(...), så det er jo ennå tidlig. Fikk derfor ingen spesielle formaninger om ting jeg ikke kunne gjøre. JObber for fullt og er i fin form, bank i bordet. Det jeg imidlertid synes er det kjipeste er at jeg ikke kjenner like mye spark og bevegelse like godt som når morkaka er "på rett plass". Men dog, håper og tror det ordner seg ettersom det vokser der inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også forranliggende morkake. I mitt tilfelle ligger den på ytrevegg. Har også fått en ekstra UL i uke 32. Har ingen blødning, og jobber og lever som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også beskjed om at morkaken ligger i veien for fødselskanalen og skal på ekstra UL pga dette, men jordmor sa ingenting om at jeg måtte være forsiktig. Kanskje jeg må spørre om dette på neste kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Jeg hadde min første blødning i uke 5. Var til ultralyd da, og fikk beskjed om at jeg ikke skulle løfte tungt, ha sex, eller gjøre noe som helst. De kalte det da for "truende abort". Andre blødning fikk jeg i uke 7 (julaften faktisk). De tok ikke ultralyd da, men legen bare konstaterte at livmorhalsen var lukket, og ba meg dra hjem og ta det med ro!

 

Har hatt to ultralydundersøkelser til før uke 12 pga at jeg venter tvillinger, men de sa ikke noe da. Dermed trodde vi at faren var over, så jeg og min mann opphevet selv sex-forbudet.

Nå er jeg i uke 22. På den vanlige ultralyden fant de ut at jeg hadde såkalt "dypt sete", og ble bedt om å ikke ha sex, og ellers ta det med ro og la meg selv være gravid. Ikke gjøre noe unødvendig..

 

Dermed har jeg vært sykemeldt stortsett hele svangerskapet. (Jobber på posten, så det er stort sett løfting og bæring jobben min går ut på)Var på trygdekontoret i forrige uke, og dama der ba meg om å søke om svangerskapspenger i stedet for sykepenger. (Fungerer visst på samme måte, men går ikke ut over videre sykepengerettigheter) Legen min hadde aldri hørt om det, så det kan være lurt å sjekke ut om du har rett til det.. Hvis du ikke allerede har ordnet med det..

 

Lykke til.. men vis satser på å gå tida ut, eller hva? Stå på, tenk positivt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...